Omplacering genom förening?
Hej!
Jag tänkte höra med er var man kan hitta föreningar/privatpersoner som sysslar med att typ samordna omplaceringar, på ett seriöst sätt.
Om jag har förstått saken rätt så sysslar Skaraborgsillern bland annat med sådant, men enligt hemsidan har de inga aktuella omplaceringar.
Anledningen att jag frågar är nämligen för att jag idag för tredje gånger råkade ut för att omplaceraren ändrat sig och inte vill sälja sin iller längre, trots att vi bestämt det. Och det är ju bra på sitt sätt, men det gör inte mig en iller rikare om man säger så =)
Tacksam för svar!

Cannaydia här på iller.ifokus bedriver seriös omplacering.
Finns även mer info på http://www.illervanner.se/ där hon placerar ut annonser och dyl. Finns även info om hur du lätast får tag på henne.
# 0 Ja det stämmer att Skaraborgsillern har en omplaceringsverksamhet och det stämmer oxå att vi inte har några för omplacering idagsläget.
Skulle oxå rekomendera Cannaydia här och indirekt oxå då Illervänner som hon är omplaceringskoordinator för.
Sara

Jag har varit inne på hemsidan, men länken till omplaceringar fungerar inte, inte för mig i alla fall. Ingen av länkarna fungerar på Annonser-sidan, förövrigt. Men jag ska höra med Cannaydia =)

Okej, hur kommer det sig då, med tanke på att det alltid sägs att det finns så många omplaceringsillrar i allmänhet?
# 4 Att vii brukar få ut illrarna ganska snabbt i nya hem är en anledning.
En annan anledning är att hos oss får inte ägaren begära mer än 400:- för sin iller av den nya ägaren eftersom vi hjälper till att omplacera illern och inte att sälja den. Många vill ha mycket mer för sin iller, kanske upp mot 2000:- och då kan de inte omplacera genom oss.
Sara
När man talar om att det finns många omplaceringar i allmänhet så avser man kanske ofta även de som ligger på blocket. Dessa kallas ofta omplaceringar, även om de egentligen säljes, då priset är högt och många (iaf jag) menar att en omplacering är ett djur som skänks mot en symbolisk summa, som hos Skaraborgsillern. Liten parantes bara ;)
Paulina

Det går att se vilka illrar som illervänner har för omplacering på deras sida, även fast länkarna inte fungerar.
Gå bara in under rubriken annonser och scrolla ner på sidan så finns de där! (ser inte ut att vara uppdaterat dock)
Går säkerligen bra att maila dem och fråga också! omplacering@illervanner.se
Man behöver inte alltid ta det genom en förening. Jag själv brukar hjälpa folk att hitta illar och håller alltid koll.
Just nu har jag 2 st omplaceringsillrar hemma och jag ska omplacera de till ett bra hem. ( har redan kandidater dit så det är inte aktuellt där)
Sen vet jag andra privatpersoner som hjälper till.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Jeg har i over et år formidlet ildere i Norge. Har vel videreformidlet 8 eller 9 ildere på denne tiden. Jeg tar dem ikke hjem til meg, for da klarer jeg ikke å sende dem videre.
Men jeg setter selger/eier og kjøper/interessert i kontakt med hverandre. Noen ganger annonserer jeg ildern for eier, bare for å luke ut de som ikke er interessante. De andre videresender jeg til eier.
Det fins så mange førstegangseiere som ikke lenger kan ha sin ilder, og de har som regel ikke hatt ilder lenge nok til å vite hva de burde spørre kjøper om. Derfor formidler jeg ilderne for dem.
Jeg har også så vidt begynt å annonsere noen av de ilderne som står her på det norske forumet.
Om man har mulighet for å reise et stykke, får man ALLTID tak i en ilder. Selv kjørte jeg 200 mil for å hente en ny ilder da min første døde. Det var den eneste jeg kunne finne etter å ha kontaktet oppdrettere i hele Norge, Sverige og Danmark. Jeg kontaktet også alle jeg kunne finne som annonserte ilder, men de var allerede solgt.
Det er ingen problem å få seg ilder om man virkelig er interessert, og har økonomi/tid/mulighet for å hente en der den fins.
Hva med denne ildergutten født 2007 som er annonsert her inne gjennom omplasseringen da ? Han har jo søkt nytt hjem i 1 år.