Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 721 ggr
werner
2009-01-13 06:56
0

Driver med oss?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har läst många ggr och hört många ggr att illrar döljer när dom mår dåligt att dom gör det så mycket det går och då undrar jag vad vi fått för iller hemma hos oss (?)

Hon äter, bajsar, kissar och dricke, huden går tillbaka i nacken men hon är trött som fanders och sover och sover lite till..

Igår gav jag henne paraffin olja och stängde in henne för bajs-drick-mat kontrollering och hon såg riktigt dålig ut.. bara låg och jag matade henne med uppvärmd laktosfri mjölk med sked så hon låg på min mage mot bara huden och hade en fleece filt för att isolera värmen och sedan lapade hon från skeden.. en hel deceliter nästan.

Sen stannar Nicke hemma med illerarna medan jag ska ut och ta några allvarliga snack med min pappa och instrurar Nicke att ge illrarna kyckling som jag lagt upp för tining och vad får jag se när jag kommer hem den "jätte sjuka" illern har smällt i sig all kyckling gömt bara en liten fjutt bit (hon brukar gömma halva skålen) och låg på rygg och såg ut som prinsessan på ärten sen när jag knackade i väggen och lockade på henne så upptäckte hon att jag stod i dörröppningen och då la hon sig på mage med huvudet hängandes utanför puffen och såg genast väldigt krasslig ut igen.. 

Jag går iväg 20 min och går sedan och kollar till henne igen (i smyg) då står hon och dricker, går på pottan sedan springer och lägger sig..

Går iväg igen och kommer tillbaka igen och kollar då ligger hon jätte nöjt med magen i vädret igen och kråmar sig och sträcker på tassarna upp i vädret och gnuggar sig mot fleecen.. hon får plötsligt syn på mig och lägger sig platt iller i puffen och kollar på mig med "tycka synd om mig"-ögon.

Kan någon annan invända mot att detta liknar ett stort skådespel från hennes sida för att få bli ompysslad till största möjliga mån?

Faxlin
2009-01-13 08:09
0

haha, illrar är inte dumma. De är för smarta ibland. Så ja detta liknar ett skådespel. Hon spelar för att få sympatier. Det har dock inte att göra med om hon skulle bli sjuk på allvar. Då visar de flesta inget förns de är väldigt sjuka tyvärr. Har också haft sådana som simulerat saker. Kommer som bäst ihåg Kiara hon var suverän på detta.
Hon skrek som om hunden skadade henne. Och hunden fick skäll. Så lyckades jag smyga på dem. Hunden stod en meter ifrån och rörde inte Kiara. Kiara skrek, lade sig ner och såg ynklig ut. Så upp kollade runt, vart är matte? Skrek igen, lade sig ner såg ynklig ut. Upp och kollade efter matte. Efter fjärde gången gick jag fram. Sade bara jag såg dig. Berömde hunden som inget gjort. Och Kiara gjorde aldrig om detta.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

werner
2009-01-13 08:40
0

Jag tror vi har små dramaqueens hemma sannerligen men det roliga är att jag kommigt på henne flera ggr och även visat att jag gjort det genom att markera att jag ser hennes "prinsessan på ärten beteende" och att jag inte pysslar med henne så hon ska förstå att det inte funkar.

Men nu ligger hon där inne och ser helt oskyldig och väldigt sökande efter "se så synd det är om lilla mig".

Hon gav sig även på min sambo och började fräsa och greja när han inte gav henne kycklingen snabbt nog.

Kallat henne för diva länge men härmed får hon nog byta smeknamn till Ultimate DramaQueen.

Med tanke på att hon äter och dricker och bajsar fina små korvar som inte är för hårda eller lösa och inget ont någonstans när man klämmer och känner så tror jag att det inte är något fel på henne mer än henne's kontrollbehov av att stå i centrum.

Musiken
2009-01-13 19:09
0

Haha, detta kanske ar forklaringen till Lottas beteende ocksa da!
Hon ligger ofta neranfor sangen, helt platt och tittar med stooooora ogon pa en sa att det riktigt varker i hjartat pa en. Klart att man tar upp henne och ger henne lite ferretone da! Grejjen ar ju bara den att hon kan ligga i TIMMAR och bara stirra pa mig, for att sedan ga och leka med Nisse eller motvilligt slapa sig sig torrfodret. Sen ligger hon och tjurar under sangen dar hon vet att jag inte kan na henne.

werner
2009-01-13 21:03
0

#3 vad ska man göra åt dom egentligen? Spelar på ens känslor att ta hand om dom hur mycket som hälst.. 

Nu har den "jätte sjuka" illern klättrat sig tokig på mina byxor mendans jag styckade kyckling och springer för tillfället runt och sniffar i köket som en tok och funderar på hur hon ska komma upp på bordet.. ååh så synd det är om henne.. jädra iller aktris ^^

Fluffpuff365
2009-01-13 23:14
0

hahahaha illrar är för härliga!Skrattande

werner
2009-01-13 23:44
0

dom har ideer iallafall.. det är mycket charmigt men fan vad hjärt attacker jag fått pga henne ^^

reptilia
2009-01-14 00:46
0

Har sett liknade beteende hos en gris. Låg där och såg typ döende ut och när man gick in för att kolla henne så attakerade hon. Hon va en ganska aggrassiv "liten" (300kg) sugga Skrattande

Hon gjorde det flera gånger.

//Joe, Spårvagnsförare

werner
2009-01-14 01:34
0

#7 det är ju mer läskigt, kan dom inte döda människor om dom får för sig det?

reptilia
2009-01-14 01:38
0

#8 Jo det kan dom absolut. Men hon skadade aldrig någon allvarligt. Men när hon var bara sån när hon va inne i stallet. ute i hägnen så va hon hur snäll som hellst! Älskade att bli kliad och man kunde mata henne direkt ur handen. Hon hade många personligheter den grisen Glad

//Joe, Spårvagnsförare

werner
2009-01-14 06:01
0

#9 revirmarkernade dam, stallet var väll hennes.

reptilia
2009-01-15 01:10
0

Hehe. Och vi ska inte tala om den gången vi låste ut henne i hagen när vi skulle kolla till nån av hennes kultingar som bara va ett par dagar gammal Skrattande

Kultingarna började skrika och mamma gris slog sönder dörren och tog sig in och HOPPAR (!) över grinden in i sin box!!

Då va vi två panikslagna djurvårdare som hoppade över en annan grind och ut därifrån fort som f*n   *asg*

Hon lärde sig även att öppna dessa förbaskade grindar så ibland kunde man hitta henne lite vart somhellst i stallet Tungan ute

//Joe, Spårvagnsförare

werner
2009-01-15 03:52
0

#11 dom ska ju tydligen vara väldigt intelligenta djur dom där trots att dom inte ser så intelligenta ut ^^ Förstår nästan alla mammor slår sönder allt för att komma till sina barn, inte så uppskattat av djurvårdarna kan jag tro.

Tusss
2009-01-15 17:01
0

haha det verkar ju som en extremt rolig personlighets drag hos iller :D men kan tro att det inte är kul då man verkligen tror att det är någpot fel på dem.. eller att man skulle tro att det var skådespel och sedan visar det sig att det inte är det. Men det kanske är svårt att missa?

Tycker hus som helst att iller fortfarande är underbara djur :D

Gasoline
2009-01-15 19:31
0

Ja, man kan ju inte direkt säga att denna iller är korkad ;)

Sara
2009-01-15 20:54
0

Min Bilbo hoppade ner från soffan och ojojoj vad synd det var om honom. Han linkade och kom till mig och gnydde. Så jag bar ut honom till köket för en godis och jisses vad fort och bra han kunde tassa iväg med gottan i mun. Skrattande

Sara

werner
2009-01-16 02:03
0

#13 hon är lika charmig som förut kanske ännu mera för just de där draget, jag tror jämt att det är något hemskt med henne.. sen visar det sig vara skådespel men jag ger mig ej förens hon bevisat skådespelet.

#14 nja kanske inte, faxlins verkar vara en höjdare med öven så saras.

#15 det gör aldrig ont att få godis ^^