Hjärngympa för iller
Hej!
Jag håller på med en hemsida om mental aktivering för husdjur. Skulle därför behöva förslag på vad man kan ge en iller för uppgifter att klura på. Tacksam för alla tips!
MVH Linnea
//Linnea
Välkommen att titta in på min blogg!

Sorry, det enda jag kan komma på är hjärngympa för husse o matte -"Hur tusan kom han/hon upp dit?"
-"Varför bajsar han/hon utanför?"
-"Varför vill dom leka klockan fem på morgonen men inte efter 18?"
osv :)

man kan tex gömma godis i nån sorts boll så dom får kämpa och tänka med att få ut gottan. det är det enda ja kommer på nu då ja är både sömnig och ska sova nu hihi.nattnatt
Jag vet inte om det ska räknas helt som mental träning, då den bevisligen blir fysisk med, men du kan ju avgöra själv om det passar.
Jag hade hos min pappa ett gossedjur som de gillade fastknutet i ett snöre som hänger i en krok i taket. Nallen hänger några cm ovanför golvet och illrarna vill gärna ha den så de kan dra iväg den. Det går att få lös snöret där uppe, om man drar åt rätt håll hårt, och genom att vrida kroken åt olika håll så får de kämpa och dra åt olika håll inna den äntligen lossnar så de kan gömma undan den. Om inte annat kan de leka där för fullt i en kvart, och då har man trötta mysillrar efteråt ;)
Paulina

#3 Vilken bra idè :) Och jag som t.o.m har en perfekt takkrok!
Måste testas =))
Tack för tipset!

Lära dem saker som:
Sitt fint
Rulla runt
Spela död
Gå slalom
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Är väl kanske inte direkt hjärngympa, men på kvällarna ibland lägger jag ut jättesmå bitar av gurka i huset på olika kluriga ställen :) Det uppskattar dom! Nosgympa! Man får gärna lägga till ett sök också! Hade en stor låda med ris i förut, där gömde jag godisar i också. Annars för att få dom aktiverade nattetid så är jag elak och länsar deras fyndhörna och lägger ut prylarna lite här å var, så får dom samla ihop allt igen!
#4 Tyvärr lossnade den gamla kroken så nu sitter snöret fast konstant, men jäklar vad de jobbar! Det svingas illrar vida omkring, spec sen det lades en kattunnel bredvid så de försöker få in gossedjuret i den..
Paulina

#7 Hehehe, jag har gjort något liknande, en plingboll högt upp för katterna och en liten mus i ändan som man kan dra i ut och som sedan drar ihop sig medans den vibrerar. Illrarna och katterna blir helt skogstokiga. Katterna leker lite med plingbollen och slår till musen, sen sätter dom igång illrarna som tar musen och försöker springa med den och då drar den i snöret tills det tar stopp och sen tappar dom den och den springer iväg, brummande…

Plaskbalja är en av de få hjärngympor som mina illrar gillat. Dvs att man i en större skål med några cm vatten i (beroende på hur duktiga de är har man djupare) slänger i något de gillar och som nte löses upp alltför snabbt. Tex gurka, paprika eller något annat. Sen får illern dyka och fiska upp dem. kan behövas lite träning och uppmuntring, men den brukar de dyka på.
I övrigt brukar mina illrar titta på mig som om jag vore knäpp när jag ordnar andra kluriga saker. De säger " kan du inte bara ge mig godiset, måste jag jobba åxå?" sen lägger de sig platt-iller och väntar på att jag ska ge upp.
Gräva i kartonger med papper/packningsmaterial och sånt kan vara kul ett tag. Öppna halvinslagna paket är rätt kul.
Annars är bästa hjärngympan en rejäl promenad.
Har oxå haft en leksak fäst i resårband i taket. Dock hade jag den på det, hrm, lägliga stället brevid datorn. Jag fick den leksaken i huvudet mer än en gång. 
Sara