Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2453 ggr
Kallecolt
0

Kato´s tass

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I måndags kväll så hörde jag ett högt ljud av saker som ramlade i sovrummet, vilket man kan vara van vid som illerägare att dom knuffar undan saker för att kolla under dom osv, men denna gång så hörde jag mitt i allt ljud även ett högt skrik från Kato.

Sprang direkt till rummet och hittade en skrämd iller i ett av sina rör, lyckades locka ut han från röret och då såg jag att han drog undan vänster baktass.

Kollade försiktigt att det inte var några synliga sår, sedan ringde jag journummret till vetrinären och hon sa att jag skulle vänta till imorgon (tisdag).

På tisdags morgonen kollade jag Kato´s tass och den var rund som en boll (ordentligt svullen), ringde in och bokade en akut tid hos vetrinären.

Där röntgade dom hans tass och det visade att han hade fraktur på 4 ben i tassen.

Frågade hur man skall gå till väga för att fixa till detta och fick fram att en stiftoperation skulle ge bäst resultat, men att det kan kosta 10000-15000kr, ingen tvekan att han skall ha det bästa sa jag och frågade vars närmsta ort där dom opererade sådant var och då sa hon Luleå.

Dom ringde dit för att boka tid, men då kom ännu ett dåligt meddelande, dom hade inte tillräkligt små verktyg för att operera han där, så dom skickade mig vidare till Regionsdjursjukhuset i Strömsholm och det ligger en bra bit ifrån Skellefteå, 81Mil söderut.

Bokade akuttid där nere och meddelade att jag skulle komma fram mellen 8-10 på morgonen, blev alltså en helnatts körning för att ta sig dit, men som tur var fick jag med mig 2 kompisar varav en har körkort så vi turades om att köra.

Väl där vid ca 08.15 så anmälde jag mig i receptionen att jag kom med Kato akut från Skellefteå, dock tog det 3 timmar innan jag fick prata med en vetrinär och då säger dom att dom inte har små stift nog att operera in fastän man hade ringt och kollat i förväg, men lade iallafall in honom.

Ringde till dom senare på dagen för att kolla om han var opererad men det var han ej, dom sade att han skulle opereras imorgon (torsdag), så jag ringde följande morgon vid lunchtid för att få reda på hur läget var med Kato och dom hade fortfarande inte gjort något men sa att dom skulle operera han efter lunch.

Ringde dom vid kvart i fyra för att höra hur det hade gått med operationen och fick då till svars att dom höll på med operationen, kvart i sju ringer dom och berättar att det har gått bra och att dom hittade stift som dom opererade in i benen (0.8mm), samt att Kato mår bra och att jag får hämta han först imorgon (fredag).

Fredagen kommer och jag hämtar ut Kato, han blev favorit bland personalen där nere och skötte sig exemplariskt och var pigg som en lärka är han trots en klump med gips på benet. (tro inte att en klump gips sekar ner denna kille, han far runt som en raket här hemma ändå.

Tur att ena kompisens morsa bor i Örebro, då denna resa drog ut på tiden.

(Ja han fick rosa gipsning, mistänker en av tjejerna i personalen Tungan ute)

Kallecolt
0

Äter mat

Kallecolt
0

Hittade denna bil på kameran nu när jag skulle lägga upp gipsbilderna som jag känner att jag måste dela med mig av.

Detta är ca 1 vecka innan han gjorde illa sig och man hade 2 katter på besök. (tripp, trapp, trull Glad)

Faxlin
0

Vad skönt att det ick bra för honom i alla fall i slutändan. Men ruskigt dåligt med fördröjningen av operationen för att de inte hade stiften de sagt att de hade när tiden bokades.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

JossanH
0

Gaaah! Kommunikation alltså! Åker man 81 mil för en operation ska det vara ordnat så man får den direkt man anländer.. Dåligt, dåligt, dåligt!

Tur att han mår bra trots klumpfoten nu! fyra frakturer är ju otroligt hur han lyckats med. Tur att han inte fick det han välte över sig mer än på tassen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Xannadu
0

Strömsholm är sånadan. Tuvärr är det inte specielt duktiga när det gäller att ta hand om ägarna eller pasienter.. Jag var dit en gång med en av mina illrar jag hade förr och under den tiden vi var där fick vi ha 3 olika veterinärer :S samt att de inte brydde sig om att de var akut att vår iller höll på att dö..

Det finns massor av skräckhistorer om Strömsholm, tuvärr är de flästa sanna.

När/om ni ska dit se till att vara förberädd med väntan osv.

AlbaStiffler
0

Oj, vilken vecka. Skönt att det verkar ha gått bra nu iaf. Håller med om att det var klantigt av veterinärerna att han fick vänta så länge.

Hur går det med gipset nu, störs han av det mycket? Vissa illrar blir ju helt besatta av att ha något som sitter fast på benen/tassen om det så bara är ett litet plåster.

Kallecolt
0

#5, jo fick typ den känslan när jag var där, så det blir nog inga mer vändor dit.

#6 Han har stört sig på det lite i början men sedan har han märkt att den inte vill av och accepterat att den ska vara där.

Aviendha
0

Lilla gubben då. Vilken pärs för dig. Jag hade vart rasande. Tur att det går bra med det snygga gipset och hoppas att det läker bra =)

Kallecolt
0

Nu har jag varit och bytt bandage på Kato uppe i Luleå på djursjukhuset i Gammelstad, det såg riktigt bra ut och jag ska dit igen nästa fredag (5/12) för att ta av bandaget och röntga tassen.

Kände mig riktigt nöjd med deras kompetens och jämfört med strömsholm så är det som natt och dag, för mig.

Bandaget blev även mycket bättre denna gång och nu har det bytt färg från rosa till grönt.

Aviendha
0

Gillade det rosa bättre ;) Kul att höra att det går bra.

Kallecolt
0

Har nu varit uppe hos vetrinären i Luleå igen och bytt gips, dom tyckte det såg bra ut och jag ska dit igen den 15:e december för att förhoppningsvis bytta till ett flexibelt förband så att han får börja röra benet igen innan man tar av det helt. (Kato är ju så pigg och snabb, så man vill ju ha lite spänst i benet innan man plockar bort det helt för att förhindra att han drar upp skadan igen)

Sedan så är jag helnöjd med djursjukhuset i Gammelstad, känns bra att vetrinären tycker om illrar och att han är kunnig.

Vetrinären berömde även min insats och att jag lagt utt så mycket pengar på Kato för att få han bra, han förstod att jag redan tömt försäkringen och lagt ut många tusen själv nu sedan Kato skadade sig, så han gjorde lite bättre pris till mig och i fredags när jag var där så bjöd han på chipningen av Kato.

Då kom min fråga om dom lagt in han i ett register och vilket, han trodde att det skulle läggas in i ett katt och hundregister som jag inte kommer ihåg namnet på, men han kollade med sina kollegor och tydligen vill det registret inte ha med illrar.

Jag sade åt han att jag skulle kolla upp det och han sa att nästa besök då jag vet vilket register så fixar han in Kato dit.

Så min fråga till er på detta forum som läser det här är, vilket register skall jag vända mig till och om ni har kontaktuppgifter.

Just ja, han fick grönt gips igen. Tungan ute

PatrikF
0

Skönt att det har gått bra, vilken härlig iller!

Kallecolt
0

#12, Jo han är störtskön, skulle göra allt för hans välbefinande (dom blir ju som ens bebis/familjemedlem)

Någon på iFokus som vet vars man ska registrera sin iller när man chipmärkt dom?

Pirjo
0

Svenska Illervänner  www.illervanner.se STIF har väl registrering också men där vet jag inte hemsidans adress (det finns säkert nån annan som vet det).

werner
0

Tur att du hade dina vänner som hjälpte dig att köra :) Det är vänner det.

Kallecolt
0

Ja så har det hänt en sak som inte får hända nu ikväll, Katos gips har lossnat och det med staven som gick genom benet som hade i uppgift att hålla det på plats, han visar att han har ont och det kom en del blod också i samband med att staven kom ut, men det fick jag stopp på snabbt, dock började han vara och slicka i såret, så jag fick ta hjälp och ta på han en tratt och det tycker han verkligen inte om, men det är för hans eget bästa.

Ringde även till djursjukhuset i Luleå och fick akut boka en tid, så direkt dom öppnar imorgon kl 08.00 ska jag vara där.

Just nu har jag haft mycket jobbiga dagar då allt som hete utgifter regnar in, som ex. blev min värmekabel till bilen stulen så jag fick köpa en ny och dom är inte billiga, samt att mitt konto redan är tömt på allt och lite mer tack vare allt som kostat kring Kato, har kostat mig ca 25000kr hittils med färd kostnad inkl, fick iallafall 10000kr på försäkringen men 15000kr är mycket för en arbetslös och vem vet vad detta går på.

Ber om ursäkt att jag skriver av mig lite här men känns som att allt är emot en just nu.

Kallecolt
0

Kato ligger och vilar nu, så han orkar resan till Luleå imorgon.

Norrskenets
0

#17 Huuga han ser så lessen ut, hoppas det går bra hos vetten.

Saga85
0

Usch, vi får hålla fingrarna för att karman har något riktigt bra i bakfickan för dig efter allt det här…

Lycka till hos veterinären och hoppas lyckan vänder!

UlrikaD
0

Stackars Kato. Förstår verkligen hur du har det. När man får massa oväntade utgifter för djuren när man tyvärr inte samtidigt får massa inkomster då är det otroligt jobbigt. Måste bara säga att Kato kan skatta sig lycklig som har dig som husse som ser till att lösa det. Det är verkligen inte alla som skulle göra. God Jul till dig och Kato och jag ska hålla allas tassar härhemma att allt går bra imorgon!!!

Kallecolt
0

Min dag idag blev ju att stiga upp kl 05:15 för att fara till Luleå djursjukhus akut med Kato, 15mil enkel väg.

Väl där blir jag snabbt uppkallad och får komma in i ett förundersökningsrum, får sitta där ca 5min, men hinner ändå vimmla runt massa tankar i huvudet som, tänk om jag måste göra om proceduren eller om det blivit värre, hur ska jag få råd till allt, tänk om det värsta beskedet kommer och man måste avliva, med andra ord riktigt nervös.

Sedan kommer vetrinären in och vi samtalar om vad som hänt och han tittar lite snabbt på benet och säger att han ska samtala med några kollegor.

Han kommer tillbaka ca 5min efter det och då skall vi testa röntga tassen utan att söva ner han, så jag försöker hålla han still och just när dom tar kortet så rör han lite på tassen, så man blir tvungen att ta ett nytt kort och jag ber till gudarna att han ska försöka vara still och tillsist så får jag han lite lugn och far med mitt ansikte ca 5 cm ifrån hans och tittar han i ögonen och får en respons av lugn från han att han då förstår att det inte är farligt, så då blir det bra.

Får gå in i förundersökningsrummet igen och efter någon minut så kommer vetrinären in och vi sätter oss och sammtalar om Kato´s tass, tydligen så har det börjat läka ihop benen och han tycker att det kan bli en lika lång procedur att operera in staven igen och sätta på nytt gips, samt att det kan förvärra situationen att göra det.

Så Kato har fått sträng vila i 3 veckor och första 1-2 veckorna med strut på så han inte är och slickar i såret, beskrev min hage för han och han tyckte det var bra att jag hade plexi så han inte försöker klättra något.

Sedan kom något som jag inte trodde var sant, jag hade ju räknat lite i huvudet att mitt besök idag skulle ha kunnat hamna på 1500-2000kr, men icket blev det så. Vetrinären har ju berömt att jag lagt ner så mycket på min iller och att han har förståelse att jag inte har råd med så mycket mer, så helt plötsligt så knycklar han ihop dagens räkning och kastar den och säger att dom nollar dagens besök och önskar mig god jul.

Så från att ha varit helt förstörd så ser jag nu ett ljus i slutet av tunneln.

Sara
0

Så underbart! Både att Katos tass börjar läka och att veterinären blir årets jultomte. Skrattande

Sara

UlrikaD
0

Men jisses, vilken underbar veterinär och vilken underbar dag!!Skrattande Massa God Jul till dig och Kato helt enkelt!

Saga85
0

Det är såna här personer man inte tror finns, men blir lika glad varje gång man möter! Och hoppas Kato lyder veterinärens ordination nu och vilar (trots att det kan låta lite trist i illeröron)! God jul på er!

Norrskenets
0

Kan inte annat än att hålla med ovan, vilken underbar vetrinär=´) Hoppas benet blir helt återställt nu. Fin valphage förrestenGlad

Kallecolt
0

#25, tackar så mycket byggt den själv

Idag har Kato fått sitta inne sina 3 veckor i hagen och det har varit förbättring varje dag, först ville han inte stötta på benet, men redan efter en dag började han små stötta på det.

Har på hans sista vecka i hagen tagit upp han för att köra lite sjukgymnastik i form av att gå runt på plant underlag såsom golven och sängen min.

Och nu är det som om han aldrig krossat fyra ben i tassen, han har laddat upp sig till idag och han är extremt pigg och busig, märks på han att han är riktigt frisk och glad.

Han har också gjort en invertering av lägenheten för att kolla vad husse har ändrat medans han "suttit inne" och nu på kvällskvisten är han helt slut och har däckat i saccosäcken.

Tackar alla som visat stöd under denna tid.

Kallecolt
0

Släpp ut mig

Kallecolt
0

Är det sant har han öppnat luckan?

Kallecolt
0

Jippee den är öppen

Kallecolt
0

Free at last

Ceciliaolucifer
0

Glad jag är för er skull!! Jag började läsa tråden men slutade när bakslaget kom. Blev för jobbigt att läsa :(

En av mina killar, Blight. Lyckades få höger framben urled på julaftonsnatten och då tänkte jag mkt på er. För jag var övertygad om att det var brutet i början.

Så glad för er skull :)

Kallecolt
0

Nu har man tömt all energi som man sparat upp finns bara en sak att göra och det är att somna i saccosäcken.

Kallecolt
0

#31, Tackar så mycket.   Ajaj stackars Blight.

Hur gick det med hans ben då?

Har han läkt eller är det på gång?

UlrikaD
0

Underbart att läsa! Äntligen utsläppt.

Ceciliaolucifer
0

#33 Det gick bra med hans ben :) det kunde ha gått mkt mkt värre :)

Kallecolt
0

#35 Vad bra att det inte blev värre, inget roligt att se när dom har ont.

Kallecolt
0

Var ute med Kato på en snabbtur idag, då han inte fått leka i snön sedan den kom pga olyckan.

har toksprang rakt in i första snön han såg och började ploga runt, han även skutade lite i snön. (synd att jag glömde kameran)

Han är värd varenda krona jag blivit tvungen att lägga ut på han.

Har även funderat på att ev skaffa en kompis till han, så att han slipper vara själv när jag jobbar, men närmsta uppfödare är väl i Timrå, vad jag vet.

Bogey
0

#37 Det lär finnas nån uppfödare i Boden också men har varken lyckats få bekräftat eller dementerat.

Aviendha
0

Himmel vad glad jag är för er skull! Det finns goda människor. Även om man har fast inkomst känns det när oväntade utgifter kommer, och jag håller med om att Kato kan skatta sig riktigt lycklig som har en sådan bra husse! Hoppas han håller sig borta från veterinärer ett tag framöver nu, och vänder ditt hem upp och ner igen ;)

Sara
0

Så skönt! Skrattande

Sara