Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1365 ggr
Gustav-o-Linda
2009-01-10 17:36
0

mink foder

Någon som har tillgång till mink foder i Sthlms trakten ?

Faxlin
2009-01-10 18:53
0

Jag har inga sådana känningar i alla fall. Vet inte om någon minkfarm däromkring heller. Men hoppas du får tag i det du söker.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Aviendha
2009-01-10 20:18
0

Tänkte du ge minkfoder till illrarna? Isf bör du ta reda på vad som är i det. Många köper färdigblandat, men de finns de som gör sitt eget. Den farm jag var på använde helt enkelt rester, det kunde vara allt från pizzakanter till köttbitar. Men enligt dem så var det väldigt viktigt att näringssammansättningen var bra för annars blev pälsarna av dålig kvalitet. Sen var den mat jag såg som en kletig hög bara, kanske inte så bra för käkmotion och tandsten. Men som sagt, det går ju att kolla upp. Några tankar bara =)

cannaydia
2009-01-11 19:38
0

#0 Vet tyvär ingen som har tillgång till minkmat i stockholm. Tror de enda i Sverige som tillverkar minkmat till farmare *minkmaten skeppas även/endast(?) utomlands där ifrån* finns i Kalmar. Hade tidigare en tillverkare på Gotland, men köttavfall ifrån Gotland skeppas nu till Kalmar för att bli minkmat då den stora minkfarmen här lagts ner…

#2 mkt riktigt dålig mat, ger dålig päls därför är det viktigt att minkarna får i sig bra med vitaminer, mineralet och rätt fetter så de kan få en tät fin päls.

Minkmat är "kletigt", de flesta tycker det luktar illa :-) endel fisk i, bråsk och endel benbitar kan finnas i minkmaten men för tandstenens skull så är det bra att ge illrarna lite ben också.

UlrikaD
2009-01-11 23:31
0

Jag fick med minkmat till en omplacering en gång. I den sörjan hittade jag rispuffar!! Det kan väl ändå inte räknas som fullgott illerfoder?

Daffy
2009-01-12 00:39
0

finns det farm i kalmar?

cannaydia
2009-01-12 08:44
0

#4 kan inte kommit ifrån den riktiga minkmats tillverkaren. kanske var hemma gjord minkmat?

#5 ingen aning om det finns farm i kalmar. Vet bara att det är där minkmaten produceras till farmare…

UlrikaD
2009-01-12 21:36
0

#6 Omplaceringen hade knappt varit hos den nya ägaren innan den kom till mig och minkmaten kom DIREKT från farmaren.

Sara
2009-01-12 22:29
0

# 7 Fast farmaren kan ju ha gjort maten själv och inte köpt från den tillverkaren som Cannaydia menar.

Sara

Aviendha
2009-01-12 22:32
0

Enligt ägaren och skötaren till farmenjag var på i höstas så är det rester, men näringen var ändå viktig, så rispuffar och "pizzakanter" (som de sade) kan nog finnas däri.

UlrikaD
2009-01-12 22:37
0

#8 Ja, självklart, det menade jag absolut inte. Jag menade bara att det var vad jag hittade i den minkmaten jag fick med mig hem som den personen hade fått direkt från farmen illern kom ifrån.

cannaydia
2009-01-12 23:23
0

…sist var det kaksmulor nu är det pizzakanter och rispuffar :-)

Jag kan bara tala för den "riktiga" minkmaten som kommer ifrån den stora minkmats tillverkaren i Kalmar, då det är de jag har kontakt med. och där i finns varken rispuffar, pizzakanter eller kaksmulor kan tilläggas. Det må vara något enskilda minkfarmare pysslar med och bakar ihop egna recept.

Menar lågiskt tänkt, de gör alltså ton av foder årligen, skulle de gå till pizzerior och tigga kvar lämnade kanter? eller gå till rispufftillverkare och be om lite spill de kan blanda ut minkmaten med? nja de behöver betydigt större mängder i deras minkmats tillverkning. Det spannmål som finns i är majs"gröt" och ev. spår av vete. Restrerande är fisk och köttavfall.