Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 348 ggr
Theres
0

OT Kaninen

Jag har en kanin på min gård.
En vild alltså.
Den sitter under en buske på samma plats hela tiden, men kommer jag för nära så skuttar han iväg. Sen efter ett tag så sitter han där under busken igen… och busken är inte direkt skymmande heller. När det var snöstorm här om dagen så var halva kanien täckt med snö. Tycker så synd om honom för han verkar så ensam… Ger den lite mat ibland också Tyst
Vet inte varför jag ens skriver detta… men han är jäkligt söt iallafall… och jag gillar inte ens kaniner i vanliga fall… jag gillar djur med lång svans :P

golf.ifokus.se

Manfred2
0

bygg en litej koja åt honom då?? de kanske han uppskattar :) vem vet han kanske väntar på sin käraste :)

Theres
0

Jag tänkte göra det, men jag orkade inte :P Han fick lite mat idag också =)

golf.ifokus.se

skrollan
0

vilddjur ska man väl egentligen inte mata? Gulligt att den satt där hela dagen, men vad jobbigt att behöva se den full med snö och så ensam =(

Theres
0

Man ska inte mata dem nej, för då kan de glömma ort hur man skaffar egen mat sedan… men det är ju inte precis så att jag kommer sluta ge den mat och den kommer hit och är hungrig :P Sen är det en kanin… gräs finns ju överallt.

golf.ifokus.se

sotlynx
0

Jag tror inte det är en vildkanin. En vildkanin sitter inte sådär om inte något är väldigt fel. Kanske någon sjukdom som myxomatos, men det hade du sett. Stora puffiga svullnader på huvudet och död inom en vecka etc.Den kan också vara skadad efter en liten bilolycka..

Jag har tagit hand om flera halvvilda ninisar genom åren och även försökt hjälpa och rädda flera helvilda och man märker stor skillnad.

Det finns massor av förrymda viltfärgade kaniner som håller sig i närheten av människor och hus eftersom dom faktiskt inte på egen hand kan hitta mat så det räcker. och ett litet hus vore nog lyx för den. Kanske har den adlrig varit ute själv en vinter. Fortsätt du och mata om du kan. Det skadar aldrig. En kanin som är helt eller halvt vild blir inte beroende av dig så länge du inte stänger in den i en bur. Till våren när det finns mer att äta kommer den nog ge sig iväg och hitta mat på egen hand och lära sig hur den ska klara sig själv.

Mvh Kaninälskaren!Flört

Theres
0

Den sitter ju inte still, den skuttar ju iväg när man kommer… jag tror han bor under busken…

golf.ifokus.se

zipvic
0

Stackaren. Kanske blivit utslängd och halv förvildad.
Du kan ju klippa ur ett hål i en kartong och sätta ut. Det går iaf fort och kanske hjälper plutten under kyliga vindar. sedan om den hoppar in i kartongen så kanske du kan smyga dig på och hålla för hålet. ta in honom och se om det är hanterbar och kan vara en tam kanin.
Jag kan erbjuda ett halvt garage utanför västerås om stackarn behöver.

Norrskenets
0

kan du inte försöka fota kaninen?

Theres
0

Kan jag väl imon eller så om jag tar med mig kameran ut… =) Ser ut som en helt vanlig vild kanin.

golf.ifokus.se

sotlynx
0

Fånga inte in den! Risken finns att den börjar fälla vinterpälsen inomhus eller i garage och då kan den absolut inte släppas ut igen om det skulle vara en vildkanin. Det går på bara någon timme om man har otur. Kaniner är tuffa djur. Minus 35 går dock betydligt bättre än 25 grader varmt!

Dessutom är risken även stor för lunginflammation i garage pga drag, eller matvägran pga depression och miljöombyte. Det är nog bättre med kartong och mat, eller om du hittar någon i en kaninförening i närheten som kan hjälpa dig. Googla "sveriges kaninavlares riksförbund" så hittar du nog någon från Småland som vet.

Mvh AnnikaJ, Lunds kaninhoppare.

Theres
0

Jag tror han trivs bättre där han är nu än hos nån kaninavlares riksförbund.

golf.ifokus.se

sotlynx
0

Jag menade bara att du kunde be någon därifrån titta på en bild och avgöra om  det var en vildkanin eller inte. Inget annat. Glad Så att du skulle slippa bekymra dig.

Theres
0

Jag vet att det är en vildkanin =) Vi har massor av vildkaniner som springer runt i området… men bara en som "bor" på vår gård =)

golf.ifokus.se