Iller foder!
Illerfoder
Ferret Complete

PlaqueOff® Animal
Vad är PlaqueOff® Animal?
PlaqueOff AnimalPlaqueOff® Animal är en internationellt patentsökt naturprodukt som motverkar tandsten och plack på tandytan samt minskar bakteriehalten.
Det verksamma ämnet i PlaqueOff® Animal är ett naturligt växtämne från havsalg.
När de lösts upp tas ingredienserna upp i blodet och därefter tillförs saliven en sammansättning som gör att tandsten vittrar sönder och att nya beläggningar inte får fäste.
Det är väl känt att salivens sammansättning kan bidra till att stöta bort de bakterier som ger upphov till plack och tandsten.
Kliniska studier på människor har visat att tandbeläggningar minskat med upp till 88 % och tandstenen försvunnit helt eller blivit mycket porös och lätt att avlägsna. De studier som har gjorts visar att resultat märks redan efter 4 veckor och att resultatet blir bättre vid fortsatt regelbunden användning.
Pris:
*60g för 179kr
*180g för 399kr
*420g för 779kr
Är det bra? funderar på att köpa det men är det bra?

Är det bra? funderar på att köpa det men är det bra?

Kan nån snäll svara :D

Ferret Complete är ett ganska dåligt foder. De enda iller-foder som är bra på marknaden är Vitalin och Ferret Complete. Plaque off har jag aldrig provat men många använder ju det. Men det funkar lika bra om inte bättre med kycklingben istället.

For att fortydliga skillnaden pa Ferret Complete och Ferret Complete;
Ferret Complete i den grona pasen fran James Wellbeloved ar bra.
Ferret Complete i den gra ladan ar daligt.
// Amanda

okaay då vet man ju
En bra fodersammanställning finns här. Visserligen publicerad på forumet tidigare.
Tyvärr är den amerikansk så alla foder med bra betyg finns inte att få tag på här och alla foder som vi kan få tag på här är inte med så man kan jämföra dem.
James Wellbeloved och Totally ferret är i.a.f. med på 10 resp. 9 poäng av 10 möjliga så det finna andra än de här på forumet som också tycker dessa foder verkar bra :-)
Liinda: James Welbeloved Ferret Complete hittar du på Hagsätra Zoo. De är de enda i Sverige som säljer det fodret idag. De privatimporterar själva. De har Totally Ferret också, men det kan man även handla direkt från Teba.
______
Bogey
#6 Men dom har oftast väldigt dåliga datum, korta datum eller gammalt foder.
James wellbeloved går att beställa av andra djuraffärer idag. För ett år sedan var det problem och då var det många av oss som importerade ifrån finland. Men nu är det problemet löst.
#7 Vilka mer än Hagsätra säljer JWB FC ?
Det finns inte med hos www.jameswellbeloved.se och jag pratade med dem för nån månd sen, när det var dags för Bogey att komma till oss, och enligt den jag pratade med var det inte aktuellt att ta in illerfodret till Sverige.
Och det där med kort datum råkade jag ut för, men de skickade nytt foder utan knot så servicen var det inge fel på.
_______
Uffe

Jag bor 10 min från finland så det är bara tuta och köra :D Men nu har jag beställt vitalin.. så det har fodret får bli nån annan gång.. sen har jag beställt möss och kycklingungar

va inte nyss Ferret complete ett dåligt foder? för på www.hagsatrazoo.se är ju det samma foder jag tänkte köpa som på bilden övan.. (det var ju dåligt vad jag förstod)
#10 Jag har inte testat något av dessa, men som Musiken säger så finns det två olika foder som heter Ferret Complete. Det ena är den du länkade till och har bild på i början, som inte är så bra, och det andra är James Belowed Ferret Complete som är bra =)
Paulina

#12 sorry såg det inte hahah

ANF då ?
Totally ferret då?
#14 o #15 De foder som rekommenderas mest här inne på forumet är Vitalin, JamesWellbeloved, Totaly Ferret och ANF.
Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet så jag litar på det som ansträngt sig och försökt ta reda på.
Kollar man jämförelsen som jag länkar till i #6 så finns JWB och Totally Ferret med på 10 resp 9 poäng, så de ligger högt på listan.
Sen såg jag att Frankie ferret också finns med på 9 poäng så jag antar att det också är ett hyfsat foder. Finns att köpa på bl.a. ZooSajten.se vad jag vet.
Men som sagt det är en amerikansk lista så alla foder vi har här finns inte med och tvärtom.
_____
Bogey

jag köper jämt Orijen. men är det verkligen bra? många säger att det är bra. och mina illrar har alltid mått bra av det. men tänkte att man kunde passa på och fråga om lite åsikter här. :)
Orijen cat är ett helt utmärkt foder till illrarna.
Sara

Här kör vi Orijen kombinerat med purfärsk kyckling, ibland en äggula och laktosfri mjölk. Funkar fint!
Alla tycker väl att (DERAS) foder e bäst. Mår älsklingarna bra,så gör ju vi. Vem har varit på utbildning om foders invärkan på djur.

#20 Helt rätt! Det viktiga är att pälsklingarna mår bra i det långa loppet.
Jag vet jaktilleruppfödare som i många herrans år har haft hundfoder för aktiva hundar och deras illrar har blivit 12 år gamla, friska och pigga. De har dessutom fött valpar varje år, utan problem.
Tror dock att man ska undvika foder med spannmål och att försöka se till så att en iller får gnaga lite kycklingvingar i mellanåt.
Nu vet jag att vissa illrar bara vägrar rått kött och inte alla trivs med att envisas,. Det är helt OK, det också :)
Mycket handlar om hur uppfödaren har gjort. Hur gammal illern är när vi får hem den och vilka råd vi har fått då. Alla gör vi väl så gott vi kan, eller hur ;)
Vilket foder man än ger sin iller, så tycker jag att det kan vara bra med en VitaB om dagen i alla fall. Eftersom Illrar kan dö av B-vitaminbrist. Jag vet, för jag har varit med om detta, men det var länge sedan och kunskaperna om illrar var inte så stor då :(
Nu vet vi lite bättre men det är fortfarande inte helt enkelt att hitta rätt foder till illrar. Det är nog mycket upp till oss illerägare att trycka på, våra lokala zoobutiker och kräva att de tar in vad vi behöver. Att de erkänner oss också som lönsamma kunder och ger oss samma service som katt/hundägare.
När det stora Zoocity öppnade här i Malmö, blev jag så otroligt besviken… Det hade tänkt på allt utom just oss illerägare. Där var mer produkter för ormar än för illrar. Medlemskort skulle fyllas i… Ha ha… Vad ska jag välja mellan? Katt, Hund Eller Gnagare???? Deras representant från Danmark förklarade att illrar var en såååå liten marknad att den inte var lönt att satsa på!!! Tack för det!!!
Gissa om jag köper något hos Zoocity? ;)

#21 angående hundfoder så har jag för mig att illrar behöver taurin för hjärtat, det finns väl inte i hundfoder eller är jag ute på min cykel nu igen?

#22 Tror att taurinet är viktigare i de foder som är anpassade för aktiva hundar. Mycket handlar om vad fodert är anpassat för enligt vad jag förstår. Sen kan det också bero på vilket fabrikat det handlar om. Vet att Robur har ett hyfsat foder just när det gäller aktiva hundar och RC ska ha ett foder som också är ganska okej… 4000? någonting? Minns inte riktigt :/
Sen vet vi ju också att jaktillrar inte enbart lever på detta, utan de får också sin andel av bytet. Kanin är ju inte helt fel, färsk och fin ;)
Har lärt mig en del genom åren… och det som verkar viktigast är att vänja valparna vid att kunna äta både torrfoder och rått kött. Det svåraste är ju faktiskt att omvända en torrfoderätare till att gnaga på en kycklingvinge… Det tar tid!!!
Vad anser ni om detta hundfoder? Hittade sidan idag när jag tittade runt efter mat tips till vår tax (Har även 2 illrar också, men dom äter illerfoder, färskt kött, ägg gula, laktosfri grädde o så). Så maten är inte till just illrar, men skulle det funka att prova?
Länkar http://www.nordichundfoder.com/product/c5d3221d-dd5b-4ebb-86ea-8f61af49f09e.aspx

Verkar inte helt fel, men lite dåligt med fett. Det kan man i och för sig tillsätta på annat sätt. Portionsförpackningarna är på 0,5 kilo och det ska dina 2 käka upp på 3-4 dagar… hmmmm. Kan tänka mig en mysig stank av lagrad vom under soffan ;)
Jag skulle nog ta en chans och testa om det föll i god jord :) men då under uppsikt, he he….. Sniff, sniff,… Urk!!!
#25 Nej precis inte så mysigt att hitta illaluktande mat lite här och var hi hi.. :)
Men om jag beställer det eller nått liknande så är det mest bara till hunden i dock mindre paket och illrarna kan smaka på det i köket under uppsikt he he… ;)

Skadar inte att testa, eller hur? :)
Smaskig vom borde ju vara en delikatess… eller????
Hur som helst inga bortkastade pengar, vovsingen uppskattar det säkert. Hmmm? Kanske inte? Jag har haft en tax som bara åt barnmat och fintärnad falukorv!!!! Hrmpf!
#27 Nej det skadar ju inte :)
Är i stort sett beredd att testa vad som helst, då hunden faktiskt är kräsen och har sina perioder då han strejkar…
Haft honom sen han var 10 veckor och han är född 7: Februari 07.. men då var han glupsk tills han kom in i tonåren och då dög inte Hills torrfoder längre.. Provat även Eukanuba, specialfoder för just tax, olika märken av burkmat, stekt kycklinglever (han vägrar när den är rå)
I stort sett äter taxen bara torrfodret när han har lust, inte ofta då… -det som mest går hem är Cesar pate´er men dom kostar 9,90 st och är småburkar hundmat och då äter han ca 4 per dag suck..
Vi har inte gjort honom kräsen då han växt upp på Hills torrfoder utan en massa daddande, så jag förstår mig inte på honom.. Antagligen för att han är just tax kanske he he… samt att han är inne tonåren/ trottsåldern suck ;)
Där ligger han allt efter om man jämför hur illrarna äter ha ha, speciellt Mynta myntis som nästan är större än Rocky numera :) hon äter kyckling med hela ansiktet lilla söt bollen :D

Taxar är ett kapitel för sig själv!!!! Kräsnare varelser får man leta efter :/ Men det är väl med dem som med de flesta varelser… De svälter inte ihjäl… de vet bara hur de ska manipulera matte =))
Här tuggas det kyckling så att benflisorna flyger omkring!!! Det tog lång tid för Maya, men hon är numera den glupskaste. Enda nackdelen är att hon vill ha det riktigt vällagrat… Helst i en grönblå nyans… URK!!!!
Nja, Mynta ska vara stor. Hennes gener säger så. Jag har svårt att förstå att mina flickor skulle vara så mycket större än flickor i allmänhet, men fattade när jag skulle sticka en illertröja enligt storlek "hona". Ha ha!!! Den räckte knappt till magen på Maya :)
Nya friska tag! Nu stickas det en ny tröja i storlek "Hane". Vi får väl se om den passar bättre?
Hi hi ja hon ska nog allt vara stor Mynta med dessa fina gener :) men fick betyg knubbig av domaren på Änglailler utställningen senast hi hi.. Men men friska som nötstjärnor är dom och motion finns det massor av här hemma.. soffor, leksaker, katt klätterställningen, vår gräsmatta uteplats när jag tar ut dom i sele, husse, matte och mycket mer ;)
Åhh så du stickar illertröjor, då får du allt visa dom när det är klart och storlek "hane" på en hona är ju inget minus då det är mer iller att gosa med hi hi :)
Kram på er från oss!

#20: Jag har varit på massor av sådana föreläsningar om just foder och deras inverkan på djur. Det är något som hör till tycker jag att man gör. Det är därför jag känner att rc kitten är ett av de bättre kattunge foder att ge illrar.
Det finns inte tillräckligt med taurin i hundfoder, därför bör man inte använda sig av det. Om man nu inte bara har det som extra eller godis och illern äter hela djur annars. Som möss, råttor och kaniner. Många jaktilleruppfödare låter ju sina illrar få inanmätet av de djur de tar. Alltså får de i sig taurinet där istället. Men hur många är det som har sin iller i en lägenhet som kan komma över den biten så att illern får det den behöver.
Att BARFa sin iller är jättebra, om man vet vad man gör. Annars kan man ställa till mer skada än nytta i längden. Vad ens djur äter är något som har långsiktig inverkan på kroppen, inget man ser direkt. En iller kan födas upp på makaroner och se fin ut, men det gör inte att allt är bra inombords. Med tiden märks sådant också.
Nu tycker ni jag är dum i huvudet. Makaroner? Vem sjutton föder upp sin iller på makaroner? Jodå för ca 10-15 år sedan fanns det uppfödare som gjorde det faktiskt. Behändig mat att börja med för små valpar. I dag vet de flesta hur fel det är. Men att då stå och säga att kött är det bästa om man ger det rätt. Det gav ramaskri.
Vad försöker jag få fram här då? Jo, tiden går och vi lär oss mer och mer. Allt är inte framforskat. Men just foder finns det mycket forskning på och massor med föreläsningar om. Att gå på sådana är faktiskt väldigt intressant och lärorikt. Och även där ändras saker med åren, det forksas fram nya saker så det räcker inte med att gå en gång. Jag går minst en gång per år för att uppdatera mig och se vad som ändrats och ställa frågor och diskutera med de som jobbar heltid med just att forska i foder.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ett TIPS på tal om BARF:
För de som bor tillräckligt nära Falun kan jag nämna att Citygross i Falun kommer att ha specialerbjudande på färsk kycklinghjärta, -mage och -lever på tisdag nästa vecka. Ska själv dit och handla lite och portionsfrysa.
Fick reda på det nu i veckan när jag hörde mig för om hur mycket man behövde beställa för att de skulle ta hem.
Vi halv-BARF'ar Bogey. Han får kycklingvinge varje dag med torrfoder på sidan och så kompletterar vi med mage 2ggr i veckan och hjärta 1ggr i veckan. Tyvärr har den lilla latmasken nästan sluta äta vinge, sen vi började ge Vitalin och Totally ferret blandat, och äter nu mest foder, men gobitarna som hjärta och mage slinker alltid i.
_____
Uffe
#31 Det har jag oxå. Flera ggr för olika företag… Och deeerrras froder är ju bäst. Oavsett vad dom har i det så ger dom illrarna deras behov tillgodosatt. ja… man ger dom vad man vill å ha sitt samvete därefter.

#33: Därför man ska gå på föreläsningar för de som inte jobbar för ett foder företag :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars