torrfoder vs blötmat
En som jag känner påstår att det ska vara sp mycket bättre att ge sin katt blötmat än torrfoder, för att katter som går på torrfoder ska nämnligen ofta bli sjuka av njursten med mycket mera. Jag tycker det låter konstigt att blötmant ska vara mer neringsrikt och bättre för ett djur än torrfoder.
Hur är det egentligen?
Jag vet inte hur det är med njursten men jag har hört att de behöver hårt för att hålla tänderna i trim om de inte äter nått annat.
Sara
När jag bodde hemma hade vi en katt. Rune räser, efter att han blev kastrerad då han är utekatt så fick han mycket njursten och även om de bytte upp till ett annat foder så hjälpte det inte. Han åt ju även möss och sork och annat sånt smått och gott som finns utan.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Men torrfoder är det lätt att katter dricker för lite, men via blötmat så får de automatiskt i sej vatten.
vad jag har hört så ska hankatter inte äta för mkt torrfoder just pga njursten. Detta fick jag höra av min vet, och man tycker ju att dom borde veta =)
Eller så kan man ta Royal Canin och blötlägga fodret i några minuter

För hankatter är det farligare att äta torrfoder som #4 säger, blev en jävligt dyr räkning när jag hade katt på grund utav det, och fick då rådet att aldrig ge hankatter torrfoder.
"Chaos is a friend of mine."
#6 iofs men med tanke på att royal canin rekomenderas av vetrinärer även för hannar så blir ju det lite paradoxalt :S

Mer och mer forskning visar att torrfoder är skadligt för katter. Jag ger inte mina torrfoder alls. De får mjau eller kött.
vad är mjau sarah?
Ja, det var många olika saker om detta. Men varför just hankatter? Smart att blöta torrfoder annars.

Mjau är svensktillverkat kattfoder, finns i burkmat eller tetra i ett antal olika smaker, med eller utan bitar, och två olika storlekar på burkarna. eller torrfoder, men det är inte torrfodret som sarah ger ;)
finns o köpa på mataffären oftast finns bara dom "små" burkarna på typ ica. Granngården brukar ha dom större burkarna
Mjau gav vi våran hankatt vi hade förut speciellt den med strömmings bitar i för man såg verkligen att det var fisk stort +

Jag ger också mina två Mjau, men det finns ett annat väldigt omtalat och tydligen bra torrfoder och det är Perfect Fit och det säljs också på Ica. Jag har inte testat det mer än provpåsar, men katterna är helgalna i det. Men det är lite dyrare än Mjau, men inte lika dyrt som mat på djuraffärer.

nej precis, jag ger inte torrfodret utan blötmaten. Mjau är det som anses vara mest fritt från tillsatser och innehåller inget spannmål (blötmaten)
Det är himmla svårt sånt här. Vi ger Mjau blötmat och Orijen (torrfoder) till våran hankatt och det funkar bra än så länge. Provade ge ett kyckling ben, men det gick inte hem. Ska prova snart igen.
då kan det vara smart att ge schess maju och kycklingvingar? :) SÅ han får gnaga lite mellan all blötmat?
Ja det kanske lyckas bätre hos dig ;)

visst är det det skrollan
usch, har helt glömt bort att köpa det, måste ta tag i det nu eftersom dem alla går på totally ferret (?) nu. Kämpar fortfarande med att få dem jävlarna att äta kött =(

Torrfoder är bra för katter då det hjälper till att hålla tänderna i trim. Det som är nackdelen är dock att katter behöver dricka massor med vatten för att torrfodret inte ska vara skadligt för dem. Ett gått råd är att ha vatten på många ställen så dricker katterna mera. Inte enbart vid matplatsen således.
Många katter dricker också mer om de har en vattenfontän att dricka ur. Här hemma har jag turen att ha en katt som dricker otroligt mycket ur fontänen och även ur den vanliga vattenskålen. Dock kräver hon vattenbyte i vattenskålen ofta för att tycka att det är trevligt att dricka där. På det sättet fungerar fontänen bättre.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
oj shess älskar att dricka ifrån rinnande vatten , här hemma har v vattenfontän + rinnande kranar konstant. Eller nästan i alla fall då ;)