Möss köpes
Jag skulle vilja höra om någon här vet om man någonstans kan få tag i "billiga" frysta möss. Tänkte så att Birdie kunde få det in i mellan när hon varit duktig och så nu till jul och nyår. ;) Det bör ju vara i Karlstad, då jag ej kan åka så längt att köpa dom.

Djuraffärer brukar ha för 20 kr styck.
golf.ifokus.se
Va? Så lite? Här i Skara betalade jag 35kr för en enda stackare, kanske var det en råtta? Tyckte inte att den var så stor som en råtta, men stor för att vara mus. Vette tusan..
Paulina
Gå in och kolla på repti.net:s köp och sälj-del. Där kan du nog hitta riktigt billigt (några kronor/styck).
_No way! Yes way!

Okej. Tack för alla svar! :) Ska kolla runt, hörde nu med syrran som har haft praktik på en djuraffär om vad de tar för frysta, men hon visste ej vad de og för dom då hon inte har varit intresserad och tycker det är lite grodeskt att ha fryska råttor och så i frysen ;) Men jag får gå in och fråga själv.

om någon i stockholm vill ha möss till en liten peng. kan ni pm mig eller kerstin 
Jag betalade 21,50kr st för en vuxen mus häromdagen,
& 9,50kr st för en pinkies 

Jag har köpt små råttor för 25kr/st i Sthlmstrakten,

Nu har jag hittat en i Filipstad som har möss och råttor till salu (då frysta) på reptil.net som jag mailat till, får se när hon svarar.
Men gud va dyrt för frysta möss :S
ja, det är helt hysteriskt… tänk att då föda upp en valpkull där möss utgjorde nästan halva kosten :P fast jag hade lite förmåner av en vän med zoo kontakter ibland. annars had emna nog fått sälja inredningen :)

#10 Flytta hem valparna till mig så bidrar jag med muslingar från pälsarnas matlåda ;)
Carpe Diem
#11 suveränt! Passar det med en kull till våren? sisådär april nån gång? :P

Hur får ni dom att äta möss !? mina bara biter i dom ett par gånger o sen inge mer :(
#13 Att de biter i dem är ju ett steg i rätt riktning =) Mina gjorde ett bett i den, sen hällde jag lite furotone på den och då naggade de bort all päls på magen, men vägrade göra mer. Skam den som ger sig, de ska få några till, men det är ju dyrare än snus :S
Paulina

Jag gav dem levande möss, då triggas jaktinstinkten och sedan blir de glada bara utav att se musburen :)
#12 Till våren passar mig utmärkt ;) Håva in dem bara :P
Carpe Diem

Undrar om det funkar med vetegr. olja oxo. Ska prova :)
#16 Jag har inte en aning. Det var ett från min sida desperat försök att få dem att gå nära denna oerhört livsfarliga varelse ;)
Paulina

#15 Får man verkligen ge levande möss? Går inte det under någon lag? Mina får inte ens döda möss så jag har ingen aning, men jag har för mig att detta har kommit upp förut.
Enligt lagtext får ju djur inte utsättas för "onödigt lidande". Om illern tar tid på sig och jagar runt en levande mus borde detta inte vara särskilt lämpligt.
_No way! Yes way!
Jag hittade bara, vid en snabb blick hur foderdjur skulle hållas, och hur djur skulle avlivas. Någonstans måset det väl finnas, då jag har för mig att det är ok att ge till orm(?)
Paulina

Antaligen så är de olagligt, men de fäller dem med det samma och de går/gick lika snabbt som om jag gör de själv. Jag gjorde det i början för att de skulle trigga deras jaktinstinkter eftersom de vägrade äta döda möss.
Carpe Diem
Som sagt så är det inte olagligt att ge levande föda, men reglerna är luddiga. Vad är onödigt lidande liksom? Men att ge det om det inte behövs känns väldigt onödigt. Hos ormar t.ex. så ger de flesta seriösa ormägare levande föda bara om ormarna vägrar dött foder (för att minimera skadorisker både för foderdjuret och ormen).
_No way! Yes way!

Var nämligen inne och läste nu om ormar och så. De flesta ger som du säger ovan enbart död föda. Det måste ju orsaka onödigt lidande hur fort det än går tycker jag. Djuret måste ju känna döds-skräck bara det känner lukten av ett rovdjur.
Jag vet inte om det jag. Oftast går det ju snabbt för ormen att ta bytet. Om den skulle känna dödsskräck av lukten av rovdjur borde det väl vara samma med att ha gnagare och t.ex. katter i samma hushåll. Fast nu ska ju inte detta bli till en "levande foder till ormar"diskussion ^^
Men jag tycker fortfarande är olämpligt att ge levande möss till illrar. "Jaktlusten" är ju väldigt lätt att stimulera genom att helt enkelt leka med den istället. Eller att ta och binda fast en död mus i ett snöre eller dylikt och dra runt med för att simulera "liv".
_No way! Yes way!

Det är faktiskt många gnagare som inte klarar av att bo med rovdjur, tex katt i samma lägenhet. Det är nog väldigt individuellt. Sorry, nog med OT, fortsätt att leta möss, men gärna döda tycker jag.
Köpte frysta möss till Pegasus och Dexter en gång. De villa väldigt gärna ha dom för sig själva och gick runt och väste om den andra kom för nära.. :) Det slutade iaf med att båda tuggade mössen över huvudet och att Dexter tillsist åt upp svansen på den ena.. Jag själv kunde inte få i mig någon kvällsmat efter det..
Tror det är särskilda bestämmelser gällande levande föda och att det faktiskt är olagligt att ge det till iller bla. Att det finns vissa regler för just ormar.. visst har det varit uppe i någon annan tråd också?
Sajtvärd på Iller.ifokus

Hur tror ni djuraffärerna dödar sina möss, genom att enskilt knäcka nacken på var och en utav dem eller genom att stoppa dem levande i frysen?
Carpe Diem
herregud vad ni betalar för möss :-P.
Jag köper levande för 5:-/st som jag sedan avlar på själv eller avlivar innan de matas bort.
Repti.net där finns det billigt foder. burbolaget.se säljer massa frysfoder. men de har inga priset på hemsidan pga problem med rått/mus folk som började tjafsa. men mailar man så kan de skicka.
Även så kan man välja själv hur mycket och vad man vill ha om man går till en reptil mässa. Burbolaget står utanför nästintill alla reptil mässor.
Själv köper jag möss för 5kr st eller föder upp själv. Dags gamla kycklingar köper jag för 2kr/st
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#27 Det finns lagar även på hur sådant får gå till.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#29 och vad säger de lagarna och hur tror du själv att de efterföljs?
Carpe Diem
Ang djuraffärer så är det ännu många som äger ett visst gift de fick köpa förr i tiden. Super bra som fungerar smärtfritt. Fick låna detta till en råtthona som jag akut behövde avliva. Bodde då vid zoo affären och alla där var de kompisar jag umgicks med. Var med min råtta ända tills hon inte andades längre.
Var bara några droppar på en bomulstuss så hade hon somnat in. Hade jag där ångrat mig så hade det räckt att ta bort tussen och vädra men vi lät den ligga och hon somnade in helt. Somande i sin filt precis som om hon sov i verkligheten.
Dock tvingades zoo affärer att sluta med att få köpa dessa pga risken till canser hos alla människor som andades in detta.
Tyvärr är det mer privat personer som slänger in sina djur levande i frysen. Zoo brukar inte längre döda sina egna djur utan säljer hellre levande de som är levande. Och köper sedan in frysta packade möss.
Vill man vara säker på att få döda frysta och inte levande frysta så kan man se några skillnader. Är de köpta ifrån företag är nästan alltid endast en färg och packade i varsin påse. Smått ligger oftast i en enda stor påse.
Pinkisar är så enkla att ha död med en penna att det vore dumt att låta bli. Äldre möss kanske vissa tycker är svårare och lättare att bara slänga in.
jag föredrar de som säljer stort inom reptil världen. de fryser inte in djur levande. har för mycket folk som kollar så de gör korrekt.

#28 Jag försöker komma in på burbolaget.se, men den sidan verkar ej funka. Har de bytt adress eller hur ser det ut?
#30 jag vet inte exakt hur dessa lagar ser ut men gissar att frysa in dem levande inte är lagligt. Precis som du förmodligen inte var laglig när du gav dina illrar levande finns det förmodligen många andra som inte är det heller. Jag är ingen polis och det är inte min sak att kolla om lagen följs. Jag bara upplyste om att det faktiskt finns regler för hur man får gå tillväga både som privatperson och företag.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#30 Att frysa in dem är olagligt. Jag tror att koldioxid är den vanligaste (och lagliga) metoden när det gäller avlivning av många individer. Att snabbt bryta nacken är annars vanligt när det gäller ett fåtal.
_No way! Yes way!

#34 Det var väl kanske lite det som var min poäng också. Men jag menar också att det förekommer.
Carpe Diem
#35 Om det förekommer är det bara till att anmäla till närmaste djurskyddsinspektör. Precis som man bör om det förekommer andra lagbrott (såsom för små burar eller annan misskötsel).
_No way! Yes way!
Det är lättare att skylla ifrån sig på andra ( I det här fallet zooägare) än att acceptera att andra tycker att det är fel att ge levande möss till illrar.
#27 Jag vet då 3st djurbutiker som köper färdigt frystfoder just av den anledningen att det är djurplågeri att lägga dom levandes i frysen. Det vore intressant om veta några butiker som gör på det här sättet eftersom det låter väldigt vanligt när du skriver det?

#37 Snälla Ceciliaolucifer, jag undanbeder sådant språk eftersom jag ser det som direkt påhopp. Punkt!
Men jag ska svara på frågan.
Jag har gett mina illrar levande foder, ja! Varför? För att jag stått med dött foder och trugat och mina kräsna monster vägrat äta det, vilket jag personligen tycker är etter värre, och jag tänker inte knyta fast musen i något snöre och släpa runt i lägenheten, det finner jag en smula otrevligt. Gör jag det längre, Nej? Varför, för att nu äter de även dött foder, hur jag avlivar mina möss kan vi ta via PM om du så önskar.
Om det är vanligt eller inte vet jag inte, men jag vet att det förekommer. Där jag köpte mina möss så frågade de om jag skulle ha dem i petbox, vilket jag vägrar.
Jag har sett möss och råttor bo allt för många i allt för trånga burar där aveln är utom kontroll, det går en hane tillsammans med x antal honor och en bur innehåller x antal kullar i olika stadier.
Därför väljer jag att inte köpa foderdjur ifrån affären, för att jag har sett hur det KAN se ut. Men hur mössen har de fram tills deras dödsdag spelar kanske ingen större roll såvida de dödats med koldioxid eller?
Jag har 9 honor (5 möss som enbart går för sällskap) och 1 hane, i två burar. En bur är en pausbur för att inte honorna ska överanstränga dig. De lever som keldjur och har alltid tillgång till färsktfoder med gott om utrymme. Jag tycker faktiskt att det uppväger mycket och tar bort min tyrannstämpel i mångt och mycket.
Jag tror grunden till hela musdiskussionen grundar sig i mångt och mycket i den aktiva handlingen att faktiskt döda ett djur. Missförstå mig rätt, men jag har mössen för att de ska kunna föda mina illrar - i första hand har jag illrarna, de är rovdjur och jag vill ge dem det bästa samtidigt som jag vill försäkra mig om att foderdjuren har det bra. Och mina djur har de bra, du är så välkommen hit.
Påpeka om jag missat att besvara någon punkt!
Carpe Diem
#38 Jag har inte gjort något påhopp, punkt.
Bara deklarerat att min erfarenhet är att zooaffärer köper in frystfoder. Är det något påhopp?
Jag måste även få tycka att det är fel att du ger levande möss. Är det ett påhopp?
Men ett problem i det hela är att du inte tycker att det är okej att jag är av en annan åsikt? Men ska jag se det som ett påhopp? Nej, faktist inte.
Att kosten är viktig för att foderdjuren ska bli lämplig mat vet jag redan. Men hur dessa bor eller har det innan vet jag ingenting om. Har du erfarenheter av det och har sett det med egna ögon så får du gärna dela med dig av dina erfarenheter.

"Det är lättare att skylla ifrån sig på andra ( I det här fallet zooägare) än att acceptera att andra tycker att det är fel att ge levande möss till illrar."
Jag skyller inte ifrån mig på zooägare, jag vill bara uppmärksamma andra om att bara för att man köper dött foder i en zoobutik så innebär de inte automatiskt att allting gått rätt till.
Så vitt jag kan se så har jag redan delgett dig den informationen. För att klargöra det ännu en gång:
Jag har sett hur det kan gå ~15-20 honor i en bur som bebismaskiner med tillgång till mat och vatten, men det var också den sysselsättningen de fick. De butiker som föder upp djuren själva vill ofta inte att vi konsumenter ser under vilka förhållanden djuren lever, jag har själv frågat om jag får se. Jag fick inte själv se mössen etc. utan de kom ut med dem i en låda. Jag har frågat flera ggr. Detta har jagvarit med om i flertalet zoobutiker.
Jag vill inte heller stödja den industrin som gör att man kan beställa möss utefter färg, vart kommer de mössen ifrån?
Jag har vänner som arbetat i djuraffärer som har berättat om förhållanden som råder där, de räcker som bevis för mig, och det stödjer ovanstående påstående.
Jag respekterar din åsikt och att vi skiljer oss åt, men då vill jag också att du respekterar min!
Sedan vill jag redigera dig på en punkt, jag GAV mina levande foder (popcorns) .. uppenbarligen så läser du inte vad det är jag skriver, eller så hoppade du helt enkelt över det stycket. Vilket spelar ingen större roll för mig.
Och vad jag har sett så utsatte (notera tempusformen) jag inte mössen för onödigt lidande då illrarna attackerade dem via strupen och ryggraden och det hela var över på ett ögonblick.
Jag vill veta hur mina djur har det, varesig jag har dem till foder eller kel. Jag skulle personligen aldrig kunna köpa frysta möss ifrån en affär eftersom jag inte vet ett dugg om hur de haft det, och då spelar det ingen roll om affärsinnehavaren hävdar att de dödats av koldioxid, bruten nacke eller inte. Har djuren levt som bebismaskiner, eller under sådana former så vill jag inte ha någonting med det att göra.
Om man säljer pinkiesen för 5:- stycket så tror tror jag ingen får ekonomin att gå ihop om de ska ha färsk mat, grönsaker och bra foder. Jag blandar mitt eget foder för att jag också vill säkerställa att jag inte stoppar i dem onödiga kemikalier eller annat osunt. Att ge djuren avelspellets (som zooägaren jag pratade med gav sina avelsmöss) är ingenting jag vill göra. Han viste inte ens vad dessa innehöll men:
"(D)e värkar då vara bra grejer, för de blir masser av möss utav'et. Ska du ha dem i en petbox eller en lite större bur?"
Carpe Diem

anledingen till varför många ormägare matar med levande är för att en levande mus/råtta ALLTID innehåller mer näring än en mus/råtta som är dödad, fryst och sen upptinad.
jag själv matar inte mina ormar med levande för jag tycker att det känns så hemskt. i mina ögon är både råttor och möss husdjur, inte mat. så psykiskt känns det bättre med frusna råttor i halva frysen än att se stackarna springa runt i terrariumet fyllt med fem ormar.
själv köper jag frysta fuzzies (stora rått bebisar) för 4kr/st av en säljare jag hittade på repti.net.
#41 eller för att vissa kan strula med maten och total vägra dött. händer att ormar svälter sig själva till döds. vissa får fnatt och äter endast t.ex dväghamster.
Börjar blir mer och mer vanligt att reptil ägare matar med dött då det är mer bekvänt. men dock inte lika roligt enligt vissa.
#41 Så mycket mer näring behöver det inte finnas i levande foder. Man kan avliva precis innan matning och ser man bara till att inte ha fodret fryst för länge borde det inte försvinna särskilt mycket näring. Det är väl då viktigare vad för kost djuren har blivit uppfödda på, inte huruvida de är frysta eller ej.
Har sett bilder på otrevliga skador ormar har fått av levande (oftast råttor) foder. När ormen inte huggt direkt och råttan istället gått till attack.
Fast nu bidde det lite väl off topic. Ursäkta.
_No way! Yes way!