Kal svans??
Min disney är för i maj 2005 och har på senaste tiden tappat nästan all päls på svansen men är jätte pigg och som vanligt för övrigt, ska till vetrinären nästa vecka men är jätte orolig så ville bara kolla med er om vad det kan vara

Kan vara binjuretumörer. Vilken veterinär går du till? Har dom koll på illrar?
Det kallas sommarsvans? När illrar fäller på sommaren kan dem även tappa pälsen på svansen (om jag inte misstar mig).
Om hon tappar pälsen såhär års låter det lite lustigt. I samband med fällning kan dom få sk sommarsvans och det i sig är inte farligt. Får dom däremot kal svans så här års utan tecken på fällning skulle jag kolla upp binjurarna.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag skulle också misstänka binjurarna.
Inte sommarsvans redan.
hmm Binjurarna alltså vad gör man åt det då?? går det att göra nått????? Har aldrig varit hos denna vetrinär med iller förut mamma går där med sina hundar och det är ju absolut inte samma sak… =)
Tack för alla svar är jätte orolig för min lille gosse men han verkar inte vara medtagen av det.. om det nu är det…..
min iller fick kal svans så här års.. var inget fel på honom.. var till veterinären och kollade binjurarna men inget fel.. efter ca 3 månader så kom pälsen tillbaka.. vet ej varför de blev så men kanske att jag badade honom för ofta :S
Behandlingar för binjurarna är operation, insättning av ett chip som reglerar hormonutsöndringen *kommer inte ihåg vad det heter* eller tumörhämmande sprutor med Lupron.
Be att veterinären gör ett ultraljud på binjurarna när du går dit.
Sara

Undrade mest vilken veterinär det var, om han/hon hade vana av illrar sen innan, det kan göra väldigt stor skillnad vad dom hittar och dom vet vad dom ska leta efter eller inte.
under kvällen och natten den 7:e blev Disney jätte hängig och bara låg, ringde till strömsholm och fick en tid satte in honom i transporten och åkte halvägs och så hörde jag bara ett suckande ljud och stannade för att titta till honom, då fanns han inte mer, han bara somnade in…. saknaden är stor efter min disney!!
Jag orkade inte åka till strömsholm så jag vet fortfarande inte vad det var för fel på Disney men tycker han fick vara hos mig alldeles för kort tid RIP
Oj, beklagar!
Sara

Beklagar sorgen=´(

Nej vad tråkigt! Beklagar att det skulle sluta på det här viset. :(

åh, stackarn…
jag hade samma problem med min Ganya i somras. hon var jätte pigg och glad och åt/drack som hon skulle. hade henne inne på kastrering, fick hem henne, och självklart så var hon hängig då efter sövningen….
efter en dag började jag reagera på att hon aldrig kom igång som innan. ringde vet. för att fråga, men fick ej tag på dem då. så jag tänkte vänta någon dag. i och med att hon började visa symptom på att vara dålig så började jag kika mer noga på henne, och såg då att hon var väldigt "hårlös" på hakan och svansen. eftersom detta var samtidigt som min andra tjej hade sommarsvans så hade jag inte varit så orolig över detta tidigare.
ca 4 dagar efter operationen dog min lill-tjej. pratade med vet och berättade allt, och dom gissade på att det kunde ha varit binjuretumör hon hade sen innan, och sen blev det för mycket för hennes lilla kropp med både det och kastrering.
hann bara ha henne en månad :( pratade sen med tjejen jag köpte Ganya av, för hon hade fortfarande kontakt med andra som hade Ganyas syskon. i dagsläget finns ingen av dem kvar, och de var födda 16/7-07, så drygt ett år gamla skulle de vara om de levde.
denna kull var född hon en uppfödare i skåne, han har alltid annonser ute på blocket om illrar som säljes. efter allt med Ganya så har jag verkligen insett att jag aldrig själv vill köpa ifrån honom. tyvärr så finns det dåliga uppfödare…. :(