Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 922 ggr
reptilia
0

Klumpbildnade kattsand?

Har fått höra att klumpbildande kattsand kan vara farligt att använda för att det kan orsaka förstoppning om illern äter det.

Någon som vet?

//Joe, Spårvagnsförare

Norrskenets
0

Ingen aning men tycker inte om det då mina illrar oftast ska leka i vattenskålen och då kan dom va små blöt när dom går på toa och då fastnar sanden och klumpar under trampdynorna vilket måste vara oerhört obehagligt så jag kör på träpellets, billigt, bra och luktar gott=)*rekomenderar det starkt*

Fruttisen
0

Lovprisar träpellets också!! :)

reptilia
0

hur bra uppsugningsförmåga har träpellets?

Känns som om det inte skulle funka så bra till det men jag vet inte Glad

//Joe, Spårvagnsförare

TottsiGirl
0

Jag har oxå träpellets helt underbart :)

Träpelletsen smular sönder sig när den blir blöt och lägger sig som sågspån i botten av lådan. Sen är det bara att sila bort sågspånet när man tömmer lådan.:

Det är det absolut bästa jag har provat och kombinerar man det med en furbalåda så går det hur snabbt som helst att tömma lådan :)

Billigt bra effektivt och ja tycker de tar hand om lukt bra också

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Bogey
0

Kör med Toa-Lätt papperpellets här.

Funkar också bra, luktar inget från toalådorna. Kör man inte med Furbalåda så rekommenderar jag Toa-Lätt eftersom papperspellet inte faller sönder när det blir blött utan sväller en aning.

Bara att skopa ur ev. kottar och det som är blött (blir mörkare när det är blött) och slänga i kompostpåsen.

_____
Uffe

reptilia
0

Ok. Jo jag vet att det smular sönder men trodde inte dom smulade sönder så snabbt. Tur att farsan köper 20-30 ton i månaden, det kostar ju inget att ta en säck därifrån Skrattande

//Joe, Spårvagnsförare

Sara
0

Jag har vanliga toalådor och träpellets. Jag skopar bara upp det smuliga, går hur bra som helst.

Sara

Norrskenets
0

Jag har vanliga lådor till träpellets men även en med furba funtion. har köpt två lådor från ikea och borrat små hål i den översta så spånet går att sila ner i bottenlådan genom att bara "vaska guld" som jag brukar säga hehe

#6 Men då är det ju ingen sak, då blir det jätte billigt för dig=)

reptilia
0

Ok. Om ni rekomenderar det så kan jag ju inte göra annat än prova Skrattande

//Joe, Spårvagnsförare

Norrskenets
0

#9 hehe går ju alltid att testa;) sen slipper du sandkornen över hela golvet.=)

Saga85
0

Så har man fått lära sig något nytt idag! Jag trodde att det var toa-lätt (papperspellets) som smulades sönder när det blev blött, men tji fick jag! Nästa säck får bli träpellets och en pimpning av lådor (jag vill också "vaska guld", hehe). Vart får man tag i träpellets? Vad heter det?

Norrskenets
0

#11 ja man lär sig livet ut;) hehe du köper träpellets på tex byggmax och såna ställen. Det heter egentligen eldningspellets. När du borrar i ena lådan så kolla så hålen inte blir för små eller för stora då dom hela träpelletserna inte ska gå igenom=) Lycka till!

reptilia
0

Men av ren nyfikenhet vill jag återgå till frågan;

Kan sanden orsaka förstoppning? Eller det är klart att den kan, men varför skulle dom äta av sanden? Någon som har en sandätare? =)

//Joe, Spårvagnsförare

werner
0

Vi har inte sand för våran ena tjej hade precis gått ur löp när hon kom till oss och vi fick med kattsand och hade inget annat hemma atm (handlade om bara några timmar) och på kvällen såg vi att det fastnat sand i hennes slidmynning så ska aldrig använda något sånt igen, vi har papperspellets (toa-lätt) och har funkat as bra ingen smulning här.

ska även jag pröva träpellets nån gång

Norrskenets
0

#13 Ingen aning tyvärr. Ingen av mina har käkat av sanden när jag hade det i lådorna men det va roligare att gräva ur dem istället för att använda dem som toa*suck*

werner
0

#15 samma här inte haft någon som tuggat i lådorna bara rullat och grävt.

Theres
0

Jag har sand för det är det enda de går på :P

golf.ifokus.se

Theres
0

Men jag har toalätt till råttorna och mössen och det funkar superbra till det :P

golf.ifokus.se

HannaM
0

Jag tror nog sanden kan orsaka förstoppning om dom äter den, den klumpar ju när det blir blött och i magen är det blött. Däremot har jag aldrig hört talas om en iller som ens tänkt tanken att käka sand. 

Jag använder träpellets, klart skonsammare för min parkett, när vi hade sand drog dom allttid ut massa grus som fastnat under tassarna och så gick jag på det och repade golvet. Plus att det gärna fastnar i vulvan på honor och det kan orsaka vaginit. Vill man inte köpa massa furbalådor eller borra hål så kan man ha en furbalåda och sedan vanliga lådor, när lådan ska tömmas häller man lådinnehållet i furbalådan, silar och häller tillbaka den rena pelletsen i lådan efter att man torkat rent den. Fungerar alldeles utmärkt.

Faxlin
0

Jag har aldrig hört att en iller skulle äta av sanden. Så risken för att få förstoppning av kattsanden måste vara obefintlig. Men som det sagts tidigare. Sanden bildar klumpar när det är blött så rent praktiskt borde den kunna ge förstoppning om illern äter av den.

Jag har evercleen kattsand till mina illrar och katten och den är suverän. Bästa sanden jag vet faktiskt. Kostar lite i inköp när man startar upp alla lådorna men i längden är den otroligt dryg. Vilket gör att kostnaden för sanden inte blir så hög i alla fall.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Saga85
0

Jag tror att risken för förstoppning finns hos herbivorer (kanske till viss del hos omnivorer?), men inte karnivorer. Många herbivorer har en tendens att äta av sin egen avföring (för att få ut maximalt av näring), detta beteende finns vad jag vet inte hos karnivorer. Och eftersom de inte har den instinkten att äta sin avföring borde det inte finnas någon risk för att de äter av sanden.

Theres
0

Fast vissa illrar panerar ju sitt kött i bajslådan :P

golf.ifokus.se

tortoise
0

Byggmax har träpellets, rindi heter det, funkar superbra! 16 kg för 40 kr- luktar inte och lätt att se vilket som är smutsigt.

erikaroos
0

Jag har sånna kristaller, en sorts kattsand, funkar hur bra som helst. megabra uppsugningsförmåga :)

werner
0

#24 jasså? kollade på sånna när vi hade katt men vågade inte köpa, trodde det var värsta kemikaliebomben som skulle förgifta hela huset ^^

AlbaStiffler
0

Finkornig sand är det vi kör på och det har vi kört på i alla år jag haft iller. Inga av mina illrar har käkat sand, men några gillade att gräva i den när man just bytt sand i en låda och den var fräsch, men så fort någon bajsat/kissat i den så var den inget rolig längre.

Pellets har vi åxå testat men den var bara rolig att gräva i och användes aldrig som bajslåda det halvår den stod framme. Dessutom är pellets skönt att klia sig i så jag hade ofta en iller som låg däri och sov.

Kristaller kör vi faktiskt i en låda. Det funkar ju bra, men kapslar inte in bajsen. Suger dock upp kisset strålande. Dock tycker jag att kristallerna är lite väl vassa och hårda och storkorniga och misstänker att de inte är lika sköna att stå på som sand är. Men lådan används iaf regelbundet så illrarna klagar uppenbarligen inte.

Smex
0

jag har haft toa-lätt papperspellets, men jag var inte nöjd med det. Visst var det billigt och illrarna kände inte sånt stort krafsbehov av det, men jäklar vad det luktade efter ett tag.

Det luktade riktigt illerbajs och illerkiss i hela lägenheten. Så jag gick till en djuraffär och frågade vilket dom rekomenderade, eftersom illrarna kissar så lite så då blir det inte samma klumpbildning som det blir med katter.

Så jag fick testa att få hem en förpackning och oj vad jag är nöjd. =) Det luktar babypulver och det klumpas sig direkt. Har inte kännt någon doft, inte heller besökare.

Kan ha ströet länge i lådan utan att behöva byta ut det då det är så rent och fint. Men illrarna går på det och äter inte det eller något sånt. allt funkar kanon =)

Faxlin
0

Jag använder kristaller i transportburarna. Detta vart extra viktigt efter att jag fick kvar Kouvo då han badar i allt vatten. Och en blöt iller i en bajslåda med everclean det är samma sak som cementklumpar på tassarna.

Audiatur et altera pars

Theres
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#28 Låter som att vi gillar samma namn… jag har haft råttor som har hetat Kiara och Kouvo =)

Gamlingen Kiara på bilden

golf.ifokus.se

Faxlin
0

#29: Min uppfödning började med just Kiara. Vi fick glädjen att döpa henne själv. Så då vart det automatiskt att vi tog Hakuna Matatas som uppfödarnamn. Och jag har hela tiden sagt att om jag behåller en pojke ur någon kull så ska han heta Kouvo. Och nu äntligen är han här. Våran lilla grabb.

Audiatur et altera pars

Theres
0

#30 Min första råtta var Kiara ;)
Och min första hanråtta var Kouvo =)

golf.ifokus.se

Faxlin
0

#31: Skojigt att höra att vi är så lika med vad vi tycker om för namn. :-)

Audiatur et altera pars