Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 965 ggr
bond-bina
0

fixa utställning i Sthlm?......

Fick en spark,typ, från utställarna i "Änglaillern" : Är det inte dags för Stockholm att fixa en utställning? Jag håller med. Finns det några där ute runt  och i sthlm som är villiga att jobba häcken av sig för att vi ska visa att vi oxå kan! Det är så…… svårt att nå upp till den standard "Änglaillern" hade. Jag är intresserad av att vara med och fixa utställning och kommer att jobba hårt för detta om flera är med, men måste erkänna att jag inte vet mycket om utställningar. Men tillsammans kanske vi kan fixa nåt!
Vad säger ni?

Sarah
0

Jag är gärna på, har diskuterat det mycket med några andra, men vi får aldrig arslet ur!!

HannaM
0

Tja, bara vi löser boende för deltagare på ett bra sätt=) Har funderat på det ett tag också men har fortfarande inte kommit på någon bra ide på den biten.

KerstinL
0

Det finns väl en hel del vandrarhem runtomkring sthlm..?

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

HannaM
0

svåra är ju djuren? har för mig att dom flesta av stfs vandrarhem ligger i skärgården… inte alla visserligen

Theres
0

Fixa en lokal som man kan campa i :P

golf.ifokus.se

JossanH
0

Det fixades ju en utställning i sthlm för några år sedan.. Tyvärr blev uppslutningen väldigt dålig trots många intresserade..

Hoppas det går bättre denna gången och att ni får tummen ur!

Sajtvärd på Iller.ifokus

bond-bina
0

Hej….. Kul att det finns intresse! Vi kan säkert fixa nåt  enormt bra om vi hjälps åt! Det gäller som sagt att få arslet ur vagnen och börja nånstans. Det kanske inte blir perfekt, men det blir nåt kanske??? Hur kontaktar vi varandra? För att kolla hur man går vidare!

Fruttisen
0

#2 Känns ju inte direkt som att det är arrangörerna som ansvarar för utställarnas boende? Jag tror definitvt att om det verkligen anordnas en utställning i Sthlmstrakten, hittar nog folk övernattningsplats!

erikdenstore
0

Jag tror att problemet inte är boendet, utan utställningslokalen. Det måste vara en lokal där djur är tillåtna, som inte kostar skjortan och som ligger tillräckligt bra till för att man lätt ska kunna ta sig dit. Ligger lokalen alltför långt bort så uteblir utställarna. Alla har inte tillgång till bil, utan åker kommunalt och då vill man att lokalen ligger tillräckligt centralt så att man slipper släpa illrar och burar långa sträckor.

Ni som ordnat utställningar, har jag fel?

bond-bina
0

Tvetagårdens vandrarhem i Södertälje ser ut att ta emot sällskapsdjur. För de som har bil så är ju det kanske en möjlighet att bo. Det ska också gå buss därifrån (9min) till Södertälje pendeltågsstation.

Men jag håller med om att problemet är utställningslokalen.

KerstinL
0

Jag har lite efterforskningar på G.. Föreningslokalen i kallhäll där dom brukar ha mus/hamster/marsvin/kanin mm utställningar.., ska kolla med ett par pers. vart jag ska vända mig.. ; )

Cool

Sara
0

Finns det ingen travbana runt sthlm? Änglas lokal i Skara är en travbanehall.

Sara

HannaM
0

boende är väl också et problem för arrangörerna?, att arrangera en utställning och inte kunna hänvisa till något boende gör att det blir svårt att komma.. framförallt till en störe stad där det uppenbarligen inte är särskilt gott om billiga djurvänliga alternativ.. vill man ha mycket folk bör man kunna veta om något ställe i alla fall. Angående lokal ingan ev dom gymnasier med naturbruksinriktning som ligger i stockholm har några större lokaler månntro? Där borde man iaf få ha djur…

KerstinL
0

gymnasierna med djurinriktning brukar ha stängt för allmänheten och bara vissa "öppet hus" dagar..

Cool

kent
0

det går att va i hagaparken (fjärilshuset) men det blir svärt med parkering av bil.

Nea
0

#16 Problemet med Solvalla är väl att de har trav där i princip varje dag.

Sorunda finns ju också, det är i och för sig en bit utanför "stan" mot Nynäs till men då finns ju boende möjligheter både i STHLM och Nynäs. Scandinavian Ferret gick av stapeln där. Kom inte ihåg hur stor lokalen var.

HannaM
0

Ok, för mig är det viktigt att kunna erbjuda ett bra boende och kunna hänvisa folk från längre bort till någonstans att övernatta. Det blir så svårt för dom att hitta något, stockholm är stort och pratar man dessutom inte svenska krånglar det ihop sig mer.

Jag har nu letat runt lite och har mailat till Bredängs camping+vandrarhem, Ängby camping, Flottsbro camping, Stf-vandrarhemmen i Hässelby slott, Jakobsberg/barkarby och Hågelby parken.

Dom Stf-vandrarhem jag mailat har i alla fall haft symbolen som markerar att det är tillåtet för djur.

HannaM
0

Och där kan vi stryka jakobsberg/barkarby från listan, dom tar inte emot djur

HannaM
0
HannaM
0

Hittat en kattutställning i SL-sporthall i Sundbyberg, trodde aldrig dom skulle släppa in djur i en idrottshall men tänk så fel man kan ha

HannaM
0

Viksjöhallen, Solvalla travbana,Visätra idrottshall, pinbackshallen Märsta. 

Fick jag som tips från katter.ifokus

HannaM
0

Jag skriver ett inlägg till, annars kommer jag inte kunna hålla reda på det själv. Ängby camping har 8 fyrbäddsrum där husdjur är tillåtna. Hågelbyparkens vandrarhem har 2 fyrbäddsrum

JossanH
0

Jag tycker också boende är en viktig del av en utställning. Det kan vara bra att ge ett eller ett par alternativ på bra boende som tar emot djur då man även kan möta upp annat illerfolk som ska på utställningen och kanske umgås lite utöver utställningen också.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Fruttisen
0

#22 Märsta är ju rätt bra om det funkar! Pendeltåget går dit och dom har bra med bussar, nära till flyg om inget annat…finns mkt hotell i området  eftersom de ligger i anslutning till flygplatsen… :) (När Väsby också, haha)

Faxlin
0

Scandic tar emot illerägare. Där har vi bott förrut om åren då det varit utställningar i Stockholm.
Fjärilshuset i hagaparken, där var det snorkallt att vara på utställning. Men kanske blir bättre om det är högsommar. :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

bond-bina
0

Vi bor oxå på Scandic när vi är på utställning. Skönt med frukost och att slippa städa.

HannaM
0

Hässelby slott går bort och även bredängs vandrarhem

STIF
0

Svenska tamillerföreningen (STIF) kan gärna dra igång ett utställningsarrangemang om det finns intresse att medverka, dels i arrangemanget men oxå som deltagare. Tänkbart datum i början av maj, förslagsvis lördagen den 2:a då de flesta är ledig på fredagen.

Kanske ett bra sammarbetsprojekt för illerföreningar?! Ingen omöjlighet som vi ser det!

Lokaler finns på flera platser i närheten av Stockholm, dels FolketsHus lokaler och bygdegårdar men även Fjärillshuset har används tidigare till bedömningsutställning. Visst finns det även "bättre" lokaler med högre standard och bätte läge men då blir kostnaderna betydligt högre…

Boende är något som ibland kan vara lite svårt, men inte omöjligt att fixa. Och det finns säkerligen möjlighet att övernatta hos andra utställare som bor i närheten av Stockholm!

När det gäller själva arrangemanget så är det är en hel del förberedelser som ska fixas men det är oxå väldigt kul! På utställningsdagen ska förhoppningsvis allt falla på plats och det blir förhoppningsvis ett lyckat resultat med nöjda deltagare och väldigt trötta illrar.

Ytterligare en sak att nämna är att det behövs utställnings-arrangemang för att få fram domare… något som disskuterats i en annan tråd.

Men för att genomföra detta så behöver vi ER som är intresserade att medverka i någon typ av arbetsgrupp, ni kan vara vanliga illerfantaster eller föreningsfolk, ALLA är välkomna! Skicka gärna PM om du har några ideér om detta, eller vill vara med!

Hälsningar,

Lena

KerstinL
0

Jag kan ställa upp med några sängar!! ; )

Cool

Fruttisen
0

Nån enstaka illerägare utan brunstiga hanillrar kan nog klämma in sig här med! =)

Faxlin
0

#30: Jag ska ha en säng då :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Fruttisen
0

På Husdjursmässan i Stockholm är det ju alltid en massa utställningar för diverse djur varför inte anordna en illerutställning där också? Då kan man ju om inget annat dela upp det på två dagar ifall det är många som anmält sig. Utrymme finns ju, kanske är lite högljutt… :) Kista, där mässan numera hålls, ligger ju bra placerat också- nära centralstationen, nära tågstation och tunnelbana.

Gustav-o-Linda
0

perfekt :)