Valp försäkringar
Vänder mig här till Ammi eller någon annan som kan svara. Såg att Ammi skrivit i en annan tråd att valparna försäkras vid 6 veckor. Hade ingen aning om att det gick att göra så. Hur fungerar det Ammi?
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Det går att korttidsförsäkra varje enskild valp i 4 veckor, fr.o.m. 6 veckors ålder.
Hur mycket kostar det? Är det bara att ringa till Agria och anmäla det? Har planer på att ev göra detta efter att jag såg i din info (som jag vick när vi lånade Beldin).
Amor vincit omnia

Jag ska garanterat göra det, eller ja jag ska kolla upp vilkoren de har i försäkringen. Låter hur bra som helst ju.
Audiatur et altera pars
Man får ringa AGRIA när valparna blivit 6 veckor, då som först går det att teckna försäkringarna. Varje valp har sin egen försäkring, tyvärr har dom inte valpkullsförsäkring för illrar. Dom har någon form av dyngsberäkning för premierna. Kollade förra året, men då blev det ju inga valpar
, det skulle inte kostat så värst mycket.
Jag tycker absolut att ni ska försäkra valparna. Blir vi många som gör det, kanske dom fixar en valpkullsförsäkring för iller

Okej, det var det där med valpkullsförsäkring jag trodde du hade fått egenom. Jag håller nämligen på att bråkar med dem om detta. hihi, men om vi är fler som försäkrar våra valpar kan vi kanske få ine nvalpkullsförsäkring så småning om.
Jag ska försäkra mina valpisar.
Audiatur et altera pars
Jag har tjatat varenda år, men blir vi fler så får dom ett tryck på sig. 

Jag har också tjatat. hihi Men om de märker att vi faktiskt försäkrar våra små, så kanske det går egenom.
Audiatur et altera pars
Det tror jag också, det blir ju en press på dom om dom ska behålla oss uppfödare som kunder.
Veronika, tack för påminnelsen om vacc. det hade jag missat i min uppf beskr.
Om ni som föder upp illrar valpförsäkrar dem. Kan då den som köper iller ta över försäkringen eller måste man starta på en ny. Det vore ju bra om man kunde ta över den och slippa karensdagarna.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ja då kan valpköparna ta över försäkringen sedan, så slipper valpköparna karensdagarna. Vilket är helt suveränt ju.
Mina ska då försäkras i år. Så får valpköparna ta över försäkringen sedan.
Audiatur et altera pars

Jag tycker det är bra att ni uppfödare försäkrar era valpar innan försäljning. Det är lätt för en valpköpare att annars "glömma" att försäkra. Vet ju även att fler av er har som krav att valparna ska vara försäkrade och är dom det innan dom åker från er så blir det mindre "krångel och besvär" för köparna.

Ja, visst är det så. Då behöver man liksom bara flytta över en redan befintlig försäkring liksom.
Audiatur et altera pars
Det låter ju toppen om man kan göra så.
hur mycket kostar det att försäkra en valp då?
Vi betalar för våran försäkring ungefär 515kr/iller men då är vi med i en förening och har där rabatt. Så jag vet inte exakt vad det kostar utan.
Men i våran försäkring har vi vetrinär- och livförsäkring. Men det är ju ett fritt val. Men man ska ha minst Vetrinärsförsäkringen tycker jag. För händer det något kan det bli riktigt dyrt utan försäkring.
okej, är det Agria ?
Ja vad jag vet så är det bara Agria som har försäkringar på iller. =)

AGRIA försäkring det kostar c:a 550 per år .
Men om du har illern chippmärkt och är med i en förening så som SKILLS eller STIF så får du oxå procent för .
Men oxå om du har fler än en iller på samma bolag så får du såkalad mängd rabbat .
detta är liv och vetrinärs vård alltså full försäkrad
Tack Klarsferrets för en bra förklaring angående försärkringen. =)
okej, men vaddå, visst måste man bli medlem och så där?
om jag läste rätt så ska man betala 200kr, elle rnågot, usch jag är så dålig på försäkringar och sånna saker.
Var menar du med medlem någonstans???
Själv är jag med I Skaraborgsiller. SKILLS. Där får jag en viss procent. Men det är ju frivilligt om man vill vara med i en förening.
Men när du får hem valpen ringer du agria och säger att du vill försäkra din iller. Svårare är det inte. Man måste ange några nummer. Och ev om den är chippad och så.
ahaa, enklare än vad jag trodde(kan vara lite seg ibland)! tack madde!! (;
Ingen orsak. =) Alla frågor är bra frågor. För man får alltid svar på dem här inne. =) Så gott det går försöker jag hjälpa alla. Åsa är ju den som har mest erfarenhet men jag är ju Medarbetare så jag försöker luska fram allt så gott det går. =)

du kan oxå ringa mig om du vill jag är tips-ombud för Agria små djur försäkring.

Mig kan du också ringa om du vill:
070-7334693.
Audiatur et altera pars
Kanon att vi har 2 Tips-ombud här inne. =)))

haha, tipsombud. Nu var du skojig Madde, det låter som om både Anna-Carin och jag är anställda av svenska spel eller atg. hihi
Audiatur et altera pars

ja vad bra Åsa då kanske vi kan få tur någon gång oxå 

haha, skulle vara det då. *fniss*
Audiatur et altera pars
Ja kanske får köpa mig en triss nu när jag har fått lite Råd av er. =)
Jo, det stämmer att man kan veterinäresförsäkra sin valp vid 6 veckors ålder. Men vill du även ha den livförsäkrad, då ska den vara även vara chipad. jag fick mail senast idag från Agria om detta då jag själv gjorde en förfrågan om 2 valpar om just denna fråga. Så här låter svarsmailet://
"De två valparna går att försäkra efter 6 veckors ålder med vanliga försäkringar. Om du önskar livförsäkringar utöver vanlig veterinärvård så behöver vi ha in chipnummer men så länge kan du ju veterinärvårdsförsäkra dem så att de har skydd om de blir sjuka eller skadade.
Med vänliga hälsningar
Sandra Fisk
Agria KundCenter via Internet" ://
Trollet

Men det gäller även vuxna illrar, livförsäkring kan du aldrig ta om du inte har chipsmärkning på dem.
Audiatur et altera pars

Bara en fråga: Vad kostar en Iller försäkring ca och vad gäller den för?
/frågvis

Det går visst att livförsäkar utan chipmärkning, det räcker med att de är reggade i STIF tror de nya reglerna komma förra året. Mysan är bara reggad i STIF men har livförsäkring.
Linda: En försäkring gäller för sjukdom och olycka det är en sk veterinärvårdsförsäkring som kostar runt 500kr/år vill man ha livförsäkring tillkommer ca 50kr/försäkrad iller. Är man med i STIF får man 10% avdrag.

Du kan teckna livförsäkring, men den kommer inte gälla förns du kommer in med chipsmärkningen. Så kolla upp det Nea, för jag tror du har missuppfattat detta.
Jag vet som försäkringsombud att livförsäkringen inte betalas ut om illern inte är chipad.
Audiatur et altera pars
Tror jag också du har gjort Nea. För dom frågar alltid mig om jag har chip till den som ska både liv och veterinärsförskra. Om jag minns rätt så fick jag ringa in nummren på mina när dom var chipade och klara. Jag har i och för sig inte alla mina livförsäkrade, dom som är det är
Lilleman, eftersom han kostade mig 4000:- när jag köpte honom
Lina, Tilly,Tiffanie är livförsäkrade för att dom är/var avelstikar
Agnez kommer att både vara liv och veterinärsförsäkrad
Laban är också livförsäkrad, men det har han varit från det att han var liten valp på 8-9 veckor.
Resten, dvs Sheere Kahn och Nanooq har "bara" veterinärsförskring. Vet inte om man kan försäkra upp dom så att även dom blir både ock. Ska höra mig för med Agria

Det var konstigt. Jag livförsäkrade Mysan när jag livförsäkrade Mushu efter att han hade blivit chippad. Var noga med att fråga om det räckte med regnr för att livförsäkra och det sa de att det gjorde. De har inte frågat efter något chippnummer och jag betalar premie för en livförsäkring, står till och med på försäkringspaprena att hon är livförsäkrad.
Skall ändå livförsäkring vappisen som kommer snart så jag kan passa på att kolla upp det med dem men på deras hemsida står det någonstans, för att man skall kunna teckna en livförsäkring behöver man chipnummer eller ha ett regnr.
Vet att när jag hade Ronja och Aslan, så var dom både liv och vet.försäkrade, Så var även min första iller Dino. Men när han dog i cancer våren 02, så fick jag inte ett rött öre från Agria. Upptäckte istället att dom hade tagit bort alla livförsäkringar utom på Aslan. När jag påpekade detta sa dom att dom aldrig hade varit livförsäkrade, men det är bara det att det stod i dom försäkringsbrev jag fick från dom att alla skulle vara både liv och vet.försäkrade. Så jag är inte alls glad för att ha mina illrar försäkrade i Agria överhuvud taget, men då dom är det ända bolaget numera som försäkrar illrar, så får jag stå ut med dom. Men jag hoppas på att det ska komma in andra bolag som försäkrar illar.
nea.: Skriv och berätta vad dom säger. Att man kan teckna liv med enbart reg.nr. vet jag, men dom ser helst att man chippar och ringer in chipnummret.
Däremot är jag inte säker på att dom verkligen betalar ut för ett djur som inte är chipmärkt, märkningen är ju deras enda garanti för att det är rätt djur. AGRIA precis som andra försäkringsbolag, utsätts ju för bedrägerier.
Men alla som ska på iller-thriller hoppas jag väljer att chippa. Hoppas att man kan göra det där för en billig penning. För händer något och illern försvinner så kan man verkligen se vem som är ägaren.
vi måste tänka på våra valpar att dem ska få en möjlighet att kunna komma hem ifall dem springer bort.

Klart jag kommer berätta vad de säger. Jag hoppas verkligen inte att vi har betalt in extra för en livförsäkring utan att den gäller.

Det hoppas inte jag heller. Samtidigt blir jag lite grumsen om de säger olika saker till oss som är försäkringsombud och er som kunder. Ska bli intressant att höra dock. ;-)
Audiatur et altera pars
ferretgirl: det går bra att försäkra upp dom till livförsäkring! Trodde jag hade det på båda mina men för ett tag sen såg jag att jag betalade olika belopp för mina två, så då var det bara att ringa så fixade dem nya papper på ett par dag. Det är ett tillägg på ca 50 kr om året. Chippnummren hade dem sen innan.
Saken var den att jag hade alla mina både liv och vet.försäkrade, men efter ett år när man får nytt, så såg jag inte att dom hade tagit bort livförsäkringen på Ronja, Lina och Aslan (hade vid detta tillfälle "bara" 5 illrar, förutom ovannämda så hade jag även Laban och Lilleman) Den ända som var kvar på liv och vet.försäkringen var Lilleman av någon anledning, men dom andra 4 hade bara vet.försäkring. Jag upptäckte i samband med att Ronja dog i en olycka i hemmet, och jag skulle anmäla detta.

Oups, kom precis på att jag kanske skulle prata med Agria om att Kiara inte finns mer.
Audiatur et altera pars

Nu har jag ringt till försäkringsbolaget och kollat med dem vad som gäller. Handläggaren gick till och med och frågade vad som gällde och det är det här: För att en livförsäkring gälla skall illern vara cippade eller registrerade man behöver alltså inte både och för att få ut något på livförsäkringen.

Konstigt, ska ringa och höra om varför jag som ombud får annan information. Återkommer i ärendet.
Audiatur et altera pars

Har nu pratat med Agria, så här är det. Och det gäller lika för alla djur:
Ett djur som livförsäkras måste för att ersättning skall betalas ut vara ID-märkta. Då det gäller iller så är chipsmärkning den enda möjligheten till ID-märkning.
Dock får man teckna en livförsäkring utan en ID-märkning så länge illern är registrerad. Men INGA ersättningar betalas ut.
Hoppas att vi på detta sätt har gjort frågan klar.
Mvh ÅsaF
Audiatur et altera pars

Det var precis det jag frågade dem om och de sa att det räckte med att illern var registrerad för att försäkring skall betalas ut. Har frågat detta två gånger nu, när jag livförsäkrade Mysan för snart ett år sedan och nu när jag försäkrade valpen. Detta är från Agria i Stockholm (huvudkontoret). Handläggare gick till och med och frågade en annan om detta för att kunna svara ärligt på frågan.
Får väl ringa dem igen, det jag tycker är konstigt är att ingen från agria har begärt/talat om chippnummer för att försäkringen skall gälla.
Nea.: Dåligt om du fått så felaktig info, vid flera tillfällen!
Det låter som du fått prata med folk som inte vet vad som gäller. Den informationen Åsa lämnar ovanför, har även jag fått från AGRIA.

Det är kostigt. Jag ska sända iväg ett mail till huvudkonter och be dem skriva ett svar som vi kan visa upp här inne. Kan du ta namnet på den du pratar med tror du?
Audiatur et altera pars
Vi försäkra Bianca igår. Då fråga Manfred om livförsäkringen. Dom sa att det räckte med Reg nr/ stamtavlan. Men vi kommer att chippa både Bianca och Göris på IT. Vill att alla ska vara det ifall dom kommer bort.

Ja, det som är så dumt i denna diskussion är tyvärr att det räcker med registreringsnummer/stamtavla för att teckna försäkringen, men det de inte tänker på att informera om är att om något händer så får man inte ut ett öre på livförsäkringen om det inte har lämnats in ett id nummer. Detta gäller på alla Agrias försäkringr oavsett djur. För att livförsäkringen ska betalas ut vid dödsfall måste djuret ifråga vara id-märkta. En id-märkning kan vara allt ifrån en frysmärkning, en tattuering i örat eller brännmärkning, ellr chips. Som ni vet så när det gäller illrr finns det bara ett alternativ att id-märka dom och det är med chips. Så alltså måste illern vara chipsmärkt.
Om ni testar att prata med någon på agria och frågar dem hur det är om livförsäkringen betalas ut till en registrerad men inte id-märkt iller ska ni få se att svaret blir ett annat.
Har nämligen klurat på hur ni kan lyckas få så felaktig information flera gånger och jag tror jag klurat ut anledningen.
Agria är van med andra djur som livförsäkras, dessa är således oftast katter, hundar och hästar. En häst, hund eller katt som är registrerad är också automatiskt ID-märkta. Därför tror jag att de när ni frågar om det räcker med registrering/ stamtavla så tror de att samma sak är en automatik inom illervärlden. Att du inte för registrera/ stamtavla för en iller utan ID-märkning.
Så testa, omformulera er, skulle vara skojigt om ni ville göra det. För min skull så jag får se om jag har kommit sanningen om detta två vägsinformation lite närmare. För jag vet till 100% att man inte får ut de pengarna utan ID-märkning på illern. Hoppas som sagt att ni vill testa och så skriva svaret här inne, så jag får veta.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Idag har jag för första gången i mitt liv utnyttjat en försäkring på våra illrar. Och jag är otroligt glad att vi har kunnat utnyttja den utan den hade det blivit betydligt mycket dyrare att åka in med criss.
Så jag säger bara 1 sak. HA EN FÖRSÄKRING.
hur mkt kostar det att chipsregga?
Och vaccinationer. vilka ska man ta?
Chipsregga? förstår inte riktigt hur du menar, men att chippa ligger runt 400-500 kr, man kan även chippa via stif på vissa evenemang å då har jag för mig att det kostar 180 för ikke medlemmar, medlemmar har rabatt. Vill du registrera din illers chip nummer kan du göra detta via Stifs registrator Anders, mailen är illerreg1@telia.com och jag tror inte det kostar något.
Vaccin har vi ju som sagt problem med…vi väntar med spänning på att et nytt vaccin mot valpsjuka skall komma in på marknaden. Man kan vaccinera sin iller med Nobivac DH2, men man bör vara medveten om att det inte ger ett fullgott skydd. Rabies spruta behövas bara ges om du ska ta med illern utomlands.

ah härligt! Agria :)