Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 1453 ggr
Satmaran
2009-01-04 12:26
0

Parning.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte bara visa lite bilder från parningen Salami och Salsa. Detta är den andra parningen jag har haft här hemma. Jag har alltid lämnat bort flickorna när det var dax och sen hämtat när det var klart. Men nu har vi ju en egen Salami, så det har varit ett evigt humpande i 2 veckor.

Kan vara bra att veta för dem som funderar på avel att illrar inte ägnar sig åt 4 sekunders jobb ;) Nej det ska göras grundligt. och många gånger. Honan blir sönderbiten i nacken och skriker hjärtskärande i mellanåt.

Dessa två är ju nybörare båda, så det har varit taffligt fummel och många missar från Salamis håll. Han har juckat över hela stackars Salsa men nu är de äntligen klara. Tveksamt om det verkligen blev gjort ordentligt, men Salsa har i alla fall gått ur brunsten nu och Salami låter henne vara ifred.

Satmaran
2009-01-04 12:30
0

Vid de allra fumligaste försöken från Salamis sida, har Salsa varit så uttråkad och less på honom, så att hon har tuggat kycklingvingar under tiden.

Johan-
2009-01-04 12:30
0

Haha det är hårda tider för iller-flickor, denna tiden på året:)

Satmaran
2009-01-04 12:35
0

Visst är de söta, mitt lilla kärlekspar?

Salami verkar tycka att akten är något som angår hela familjen och har stolt släpat sin dam, helst fram till mina fötter eller parkerat sig mitt i hallen, så att ingen ska missa hur duktig han är ;)

Satmaran
2009-01-04 12:43
0

Nu känns det skönt att det är över för denna gången.

Hela huset stinker av brunstig hane, många små kisspölar har torkats upp här dessa veckor. Men nu får vi vila ett tag tills det är dax för nästa tjej. Salami kontrollnosar Maya i rumpan varje dag, men hon tar det så lugnt än så länge.

cannaydia
2009-01-04 12:43
0

sikka sötnosar.

Redan gått i löp?! milda vädret har haft sin påverkan på illrarna senaste året har jag märkt, även på mina här hemma, även om honorna inte börjat löpa än så har ung hanar gått i brunst snabbt första säsongen. Mina vuxna pojkar har där emot inte gått i brunst…

Satmaran
2009-01-04 12:48
0

Så här slut kan man alltså bli efter ett väl utfört arbete.

Inte så konstigt…  ca. 2½ timme varar en omgång i vissa fall. Phu!!!

Norrskenets
2009-01-04 12:50
0

Go Salami! Ska hålla tummar och tassar att det blev en lyckad parningSkrattande *så otroligt spännande*

Satmaran
2009-01-04 12:54
0

#5 Jag upplever också att första brunsten kommer tidigare än de följande. Maya har ju som sagt inte visat några tecken än. Men det är väl individuellt, det där. Vet att Gay har parat en tjej redan innan jul och vill väl minnas att det är samma tös som har varit tidig förut.

Satmaran
2009-01-04 12:56
0

#7 Tack för lyckönskningarna :)

Synd att vi bor så långt ifrån varandra, annars skulle Salami så gärna ställt upp och betjänat din stiliga Saga ;)

Satmaran
2009-01-04 13:08
0

Gött att ha den lille tjockis-kelgrisen tillbaka i sin famn igen. Nu duger matte bra. Det gäller ju att vila och äta upp sig ordentligt så han orkar med nästa omgång. Han luktar inte hallontårta precis, men det får man väl ta ;)

Norrskenets
2009-01-04 13:45
0

#9 Ja det är riktigt synd men man vet aldrig. Flört Blir antingen din grabb eller den andra hanen *hemligt än så länge*OskyldigTyst

#10 hehe du ska göra din plikt som illerägd tycker han och klia och massera och pyssla om honom. Haha det kan ja förstå, han kan ju alltid ta en liten dusch och bara skölja av sig eller han kanske är stolt och vill ha kvar sin manliga doft*ler* ;)

Satmaran
2009-01-04 14:08
0

#11 Ha ha, Han har minsann fått en dusch, men det varade inte så länge. 2 dagar senare luktar han lika "manligt" igen ;)

Det duger ju inte att lukta Barnängens när man är en riktig karlakarl =))

Norrskenets
2009-01-04 14:27
0

#12 Haha jasså han har redan fått det!  hehe måste ju locka sina töser med sin parfym juh hehe men han fick iaf sköjla av sig all svett efter allt jobbFlört

Smex
2009-01-04 15:16
0

Oj vad tidigt. Tycker det har varit väldigt kallt denna vinter.

För mina satte till sig en rejäl vinterpäls. Men kan det inte bero på att det var så konstigt förra året så att det kom tidiga kullar? Att det är därför alla kommer i brunst tidigt?

fridaas
2009-01-04 23:26
0

Oj oj, man får väl ta och säga grattis nu då :D

Kan nog bli en jättefin kombo mellan de två :D

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

cannaydia
2009-01-04 23:38
0

Liten avvikare ifrån tråden…

#14 fast det blev kallt först i mitten av december innan det vart de milt så deras kroppar hann ju ställa om sig lite…iaf på gotland har de varit ganska milt tycker jag, ska ju gärna va nån minusgrad och lite snö för illrarnas skull…första brunsten kan man inte "räkna ut2 när den kommer men andra och tredje går  att räkna ut me tanke på senaste löpet när det utföll…

UlrikaD
2009-01-05 06:24
0

Nu fick ju uttrycket "gömma salamin" en helt annan innebörd.Skrattande Fast det uttrycket kanske inte finns i Skåne.

Måste fråga en sak bara, hoppas det är ok, är det fel för tråden så ta bort inlägget bara. Men jag har ju läst massor om för och nackdelar om att para under första brunsten eller om man ska vänta tills honan blir två år. Men det jag undrar är om det inte spelar någon roll hur gammal honan är när första brunsten inträffar? Tänkte nu när löpet var så tidigt på året och Salsa är väl bara ca 8 mån. Eller bryr man sig inte om ålder utan anser man att en hona är redo när hon går i brunst första gången oavsett ålder?

Satmaran
2009-01-05 13:28
0

#17 Fniss! Jodå, visst gömmer vi salamin här nere också =))

Alla har väl sina åsikter här inne angående när honorna ska paras. Enligt min mening är de könsmogna när de går i brunst och därmed också redo att paras. Skulle de inte vara redo så skulle de inte heller gå i brunst förrän de är två år, eller hur? Kan inte tänka mig att Moder Natur skulle klanta till det så in i norden ;)

Nu vill jag inte ha min tråd förstörd av en massa diskussioner angående detta, utan det kan ni i så fall starta en egen tråd om.

Vänligen respektera att denna tråden ska hållas trevlig :)

Norrskenets
2009-01-05 13:50
0

Är det cool lugnt hemma hos dig nu eller verkar Maja va på G snart hehe;)

Satmaran
2009-01-05 14:11
0

#19 Tänkte precis svara att allt är så underbart lugnt och skönt, men nu hoppade Salami på en synnerligen ovillig Maya… Skrik, väs, fräs och tussarna ryker ;) Nej, än är det inte dax! Maya kan minsann säga ifrån på skarpen =)) Hon är en "tuff brud i lyxförpackning" ;)

Smex
2009-01-05 15:53
0

#16 ja det kan vara så. Vart själv chockad förra året då Lanithra kom i löp så hastigt. Tyckte jag hade koll på henne men helt plötsligt så var hon i full löp.

#20 Maya kommer nog ge sig också. Tycker det är så kul att se då hanar blir så intill sig vid honor och tjejerna blir då om något skit förbannade och ger en riktigt rådäng =P

Norrskenets
2009-01-05 16:16
0

#20 hehe det är hon verkligen;)

JossanH
2009-01-05 18:32
0

En fråga ang parningen- är det vanligt att man låter dom para sig så länge som i 2 veckor?? Brukar inte honorna vara totalt slutkörda efter ca 2 dagar?? (bara en vanlig fråga nu alltså)

#18 hehe, som om jag skulle vara redo för barn när jag fick min första mens :) Även unga hundtikar undviks att paras när de blir könsmogna pga att kroppen är redo men inte deras psyke.
(Du får ta bort det här om du vill)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
2009-01-05 19:12
0

#23 En natt brukar de få av mig ;) Sen är de så glada att bli av med hannen.

Satmaran
2009-01-05 19:28
0

Nej Jossan, det är nog inte brukligt att de håller på så länge, men här var båda fullständiga idioter och det tog ett bra tag innan de fattade vad de skulle göra ;)  Normalt sett lämnar jag på måndagen och hämtar på fredagen.  Och… nej, Salsa var det inget fel på, däremot var Salami totalt slut efter varje omgång, Nu är det lite lustigt att se hur ledsen Salsa är att Salami inte bryr sig om henne längre. När han nu ligger och gosar i mitt knä, kommer hon och buffar på honom, slickar honom i öronen och på kulorna. Nu saknar hon minsann uppmärksamheten;)

Tror inte vi ska gå in på diskussioner huruvida vi människor egentligen är mogna at föda barn i tidiga tonår. Det var inte sååå länge sedan man gifte sig vid 14-15 år och det finns fortfarande i många kulturer, där man inte uppmuntras att vara barn tills man är 35 år. Det har ju lite med vår planerade livslängd att göra också. Samma sak gäller ju att vi uppmuntrar både katter och hundar att behålla ett valpbeteende hela livet, (i de flesta fall). Jag väljer att lita på Moder Natur. Om hon inte anser att Salsa är redo, så blir det heller inget resultat av det hela.

Nädå Jossan, inte ska vi ta bort ditt inlägg, det tror jag inte att jag kan ens ;) Det vore ju förbaskat behändigt annars om man kunde ta bort de inlägg som inte passar =))

Johan-
2009-01-05 19:45
0

Håller med Lillan, vi ska nog inte börja några långa diskutioner här, det har ju en tendens att inte sluta så trevligt;)

JossanH
2009-01-05 22:13
0

Ingen lång diskussion bara en liten parentec och förklaran om att många hundtikar biter ihjäl sina valpar eller missköter dom om dom får dessa för tidigt, inte pga att de fortfarande är valpiga utan att de inte får sina modersinstinkter när de föder.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
2009-01-06 00:06
0

#27 och hur avgör man då när tiken är redo? det kan man aldrig veta.

håller med dig satmaran. modernatur är den man kan lita på.

JossanH
2009-01-06 00:24
0

#28 JAG är ingen uppfödare. Säger bara att ju yngre och valpigare tex en hund är desto större risk för att djuret själv är en "unge" och inte får sina moderskänslor och kan ta hand om sina valpar trots att hon är fertil. Ett problem som funnits bland bla försöksdjursuppfödning då djuren ska producera många ungar så fort som möjligt. Och då kallar jag det inte för att moder natur har skött sitt.. Men nu skulle vi inte fortsätta att diskutera det här. Jag gör en ny tråd :)

Sajtvärd på Iller.ifokus