Hjälp med bra straffmetod
Observera att nackskinnsgrepp och andra fysiska bestraffningar inte är något vi står bakom eller rekommenderar inne på iller.ifokus. Det finns massor av trådar med alternativa, moderna och mer funktionella metoder. Använd gärna sökfunktionen eller skriv ihop ett eget inlägg. /Veronica, Sajtvärd.
Lilla Milton är ett riktigt litet bitmonster och han biter mig mycket mer än Tina. Jag förstår inte varför. Kanske för att när jag är med honom leker jag mest med honom :) Han är så söt när han skuttar runt och kuttrar :P
Men i alla fall. Det känns som att inga straffmetoder fungerar. Han biter mig verkligen hela tiden. När man håller honom i nackskinnet eller trycker ner honom mot marken blir han bara jätteuppspelt så fort man sätter ner honom. Håller man in fingret i munnen tycker jag det gör ont. Stoppar man in honom i transportburen hugger han mej så fort han kommer ut typ. Oftast i alla fall :S
Vet ni någon annan bra straffmetod som fungerar??
Här är en bild på min hand :P hahaha. Det gör lite ont ;)
OJ, det där såg inte roligt ut
Testat att hålla honom fast mot golvet och inte släppa honom förrän han lugnat ned sig? lägg en hand över ryggen samtidigt som du har tummen i golvet på ena sidan om honom bakom ena frambenet. Lås andra frambenet med exempelvis pekfinger framför och långfinger bakom. håll bara händerna över honom så att han känner att de finns där. Kämpar han imot så håller du i, då han är lugn släpper du efter. Släpp honom inte helt förrän han insett att det inte är någon idé att kämpa imot och legat still exempelvis en minut. Då han är lugn räcker det med att du bara snuddar vid honom så att han vet att du är beredd att hålla i. Han kommer att ha tråkigt då han är fastlåst och samtidigt känna att det är du som har övertaget och bestämmer. Det här funkade bra här hemma men jag har alldrig blivit biten på det sättet som din hand visar att du blivit.
Hoppas du hittar någon metod som passar honom, förklarade jag dåligt så är det bara att fråga.
ska testa det på min nisse. Han bits inte så hårt men ibland blir lite väl vilt här hemma..
Personligen tycker jag inte att han blir så uppspelt av att hålla i nackskinnet, men att trycka ner honom mot marken brukar inte funka alls. Men han är mycket jävligare mot Lotta, vet inte varför. Visst börjar jag också blöda när han biter men han hugger Lotta om och om igen medan han brukar låta mig vara efter ett tag…
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Att hänga dem i nackskinnet och säga nej, brukar hjälpa. efter sisådär massor av gånger. om nu inte det hjälper är det att hålla ner som brukar fungera.
On du håller honom i nackskinnet och samtidigt väser och blåser honom i ansiktet. Det kan vara värt att testa. Men släpp inte ner honom förns han¨hänger snällt och lungt och gäspar. Han ska slappna av totalt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Okej, värt att testa. Lotta och Milton lekte lite nyss och nu ser hon ut såhär, illa.. Vi brukar låta honom gå när han gäspar men jag tror att han ofta bara "låtsas" för att få gå ner. Ibland gäspar han innan man ens tagit i nackskinnet?

Busar ni med honom med händerna?
Mitt råd är att inte busa alls med händer i detta fall. Utan se till at använda en leksak eller något sådant. Allt för att han klart och tydligt ska få markerat att det inte är tillåtet att bitas.
Audiatur et altera pars
Nej, dom busade inte med händerna. Vi har gjort det någon enstaka gång men ingen av oss gillar det speciellt mycket eftersom han bitts så mycket då. Dom lekte med en filt tror jag, och när hon höll honom i nackskinnet och straffade honom och sen tog tag i honom för att sätta ner honom bet han henne i handen igen. Nästa gång hon tog så bet han igen. Man måste ju kunna ta i honom ändå lixom.. :P
En annan sak som också kanske har med saken att göra. Han har aldrig bitit mig på det sättet. Brukar illrar få för sig att dom inte gillar vissa personer och bita dom mer?
Om han nu bara blir mer uppspelt av att ni tar tag i honom så ha en transportbur tillgänglig när ni busar och så fort han går över gränsen så ska ni använda samma ord varje gång och säg det högt! säg tex AJ!, NEJ! eller FY! och stäng genast in honom i transportburen och gå där ifrån och lämna honom ensam och uttråkad.. Om han biter på gallret så släpp inte ut honom förns han slutat bita, annars låter ni honom sitta där i ca 10 minuter. Prata med glad röst när ni tar ut honom och gör samma sak igen om han inte ger upp!
jag har alltid busat med händerna från början med mina illrar och dom är inte bitigare än några andra illrar. men jag har aldrig haft så stora problem som ni har med vart gränsen går för för hårt bitande. prova som Åsa säger, att leka med leksaker istället men kommer han åt handen och biter hårt så stänger ni in honom igen!
Sajtvärd på Iller.ifokus
min lille göran har ju alldrig bitit hål men han kunde ju nafsa ganska hårt då tog jag honom i nackskinet och sa fy. sedan tvongs gosade jag honom och nu är han världens gose gris och nafsar väldigt försiktigt när vi busar..
Prova med en vattenspruta…spruta honom med hård stråle så fort han biter, samtidigt som ni skriker NEJ eller FY eller AJ….bestraffningen skall komma direkt när han gör fel, på samma sätt som att belöningen skall komma direkt när han gör något bra…är han för hårdhänt vid lek, res helt enkelt på dig och gå därifrån, ignorera honom helt enkelt, å ge honom ingen uppmärksamhet förrän han blir lugn…det gäller att hela tiden vara konsekvent…om det är i en viss situation som han biter, försök att upprepa den situationen så mycket ni kan (och klarar av! det ser ut att ha gjort riktigt ont!), och upprepa bestraffningen när han då biter, förr eller senare kommer han koppla samman sin hårdhänthet med bestraffningen och förhoppningsvis klura ut att det kanske inte e så kul egentligen ;) När han inte biter i de situationer han har gjort det innan, ska ni berömma honom…
Lycka till!
#13: Ja, en hel del av de senare betten kom när hon försökte hålla i honom när han ville gå. Men vi tänkte "nä, nu jävlar". Hehe. Då ska vi fortsätta med det då, är väl min tur nu att få lite stryk :P
Hehehe…ni får turas om…en tar emot lite stryk medans den andre läker sina sår hihihi…nä men som sagt, det e bara att fortsätta göra som ni gör…men tänk på att det ska vara konsekvent, e det inte ok att han biter hårt, e det inte heller ok att han biter lite lösare, bita=nej…annars blir det lite rörigt i hans huvud skulle jag tro, i alla fall nu i början "det var ok att jag tuggade på matte förut, men nu får jag skäll? har hon blivit knäpp?" …eller något åt det hållet 
Ni får helt enkelt prova er fram, å se vilken straff metod som passar busfröt bäst, alla illrar e ju olika å kräver olika metoder…. så prova allt ni kan komma på, tills ni får en "positiv" reaktion från honom
När jag höll i honom så bet han mig, säkert för att han ville ner, och då fyade jag honom och sen fortsatte jag hålla i honom för att visa att bita betyder inte att man ska få som man vill. Gör man rätt då?
Sen bet han igen, och igen, och igen. När jag fyat honom säkert 20 gånger började han gny när jag fyade honom. Kände mig så hemsk, kändes som han började gråta. Och efter ett tag släppte jag ner honom, men då hade han blivit lugn så jag tänkte att det var okej då. Varför gnydde han? :(
#16…jätte bra gjort! Att han gnyr e ett tecken på att han inte tycker att det e kul…helt plötsligt får han inte göra som han vill, å då måste man ju gnälla lite…inget som e farligt, förutsatt att du inte håller honom så hårt att han får ont, vilket jag inte tror du gör….gnyr han så ser i alla fall jag det som ett poäng till dig! om han inte får som han vill genom att sprattla å hugga, testar han att sympati gnälla liksom;) Stå emot! det e svårt, men gör du det så e hälften vunnet. Gör precis så tills han blir lugn, då släpper du honom å berömmer å gosar med honom….men biter han igen så upprepar du, precis som du gjorde….Det gäller att vara envisare än en iller, hur nu vi människor någonsin ska lyckas med det ;)
#17: pijuh, tack. Vi kämpar på med honom :) Han är världens sötaste. Tur det, annars hade man väl blivit galen :D
Har ni testat kalsongryck??

#16: Du gjorde helt rätt. Och precis som Sara säger. Han gnyr för att få sympatier för det inte är skojigt när han inte kan göra som han vill. Äntligen börjar du vara den som bestämmer och det är ju trist. ;-)
Audiatur et altera pars
#19: "Kalsongryck"?
Hehe lotta, jag tror han skojar