Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 890 ggr
jn84
0

Skaffa iller?

Var på husdjursmässan igår och klappade en iller och blev störtkär!

Så nu måste jag veta mer! Har aldrig ens funderat på iller tidigare, alltid trott att de är agressiva och bits, men verkar inte riktigt så?

Hur bor en iller? Vad gör man med den? Hur länge lever den? Vad äter den? Vad behöver den? Hur är det med försäkringar/vaccinationer osv?

trollet85
0

illern blir vad man uppfostrar den till! Det finns en hel del artiklar här inne o kika runt lite. En sak man ska tänka på är att; Köp en iller för att du vill ha just en iller, inte istället för något annat djur.

Illrar som bor inne lever oftast fritt med sina ägare, en del stänger in iller i ett speciellt rum när dom inte är hemma. Så att illern inte kan skada sig eller liknande när man är borta. (man måste illersäkra!) Enligt lag får buren inte vara mindre än 5kvadratmeter. så inomhus liver illern oftast fritt.

Vet inte vad man ska säga att man gör med en iller, vad gör du med en katt? eller en "gnagare"? gosar med den och har den som familjemedlem. Man tränar inte med en iller som med en hund tex. 

Illrar äter BARF (Biologiskt anpassad rå föda) kött av olika slag, eller torrfoder för iller eller katt. HÖGKVALITETSFODER. Fast fler och fler illerägare barfar sina djur.

Vad den behöver? Sällskap, kärlek och få vara med mycket! i prylväg, mat -och vattenskål, filtar o sova i, leksaker, toalådor, kattsand eller likande, och givetvis mat. Klosax och handduk och illerschampo är bra att ha med. bada illern gör man nån eller ett par gånger om året. men klippa klor behövs nån gång i månaden.

Agria har försäkring för iller, kostar runt 500:- om året. man SKA försäkra sin iller, annars blir det VÄLDIGT dyrt om någonting händer!
Man vaccinerar illern mot valpsjuka, finns speciellt vaccin för iller.

Kolla runt ordentligt på forumet. finns massor med nyttig info. Kolla om de finns någon nära dig som kan ta emot dig på besök. Illern är ett djur som måste upplevas, då det är en rätt speciellt djur.
och LÄS, LÄS, LÄS allt du kommer över om iller, träffa mycke olika illermänniskor och illrar. ingen iller är den andra lik.

alla illerägare är vi olika så du kommer troligen få många olika svar.

lycka till

Zandra---83
0

Min tjej är lite bitig av sej när vi leker hårdare lekar, men hon släpper direkt hon märker att det blir lite för hårt och det är inte som att leka med en kattunge då katter har både tassar med klor som är vassa och sen tänder. Så jag föredrar att leka med en iller. Men vad jag förstått så går de flesta att träna bort bitandet helt. Och min tjej är inte alls som hon var när jag fick hem henne.

Min tjej har en bur som hon bor i när jag ej är hemma och under nätterna, sen står buren öppen dagtid när jag är hemma, men hon är ute någon timme och leker med en yngsta av mina katter en stund sen går hon in och lägger sej och sover igen fast buren är öppen. Men när hon inte är i buren har hon tillgång till 1 rum och kök (jag har sovrumet som illerförbud då jag har en råtta).

Min får royal canin kitten eller bady kitten, beroende på vad jag får tag i.

Vad jag har hört finns det bara ett försäkringsbolag som har illerförsäkring och det är Agria.

werner
0

Allt är ju väldigt olika beroende på iller och ägare, dom kan bitas men inget säger att dom attackerar utan vidare och nästan aldrig för att döda utan för att leka eller säga nej.

Själv har jag vart intresserad av illrar väldigt länge men aldrig ens funderat på att ha en men sen kom det till verket även men jag hade inga fördommar mot dom för att alla djur kan ju vara agressiva, hundar är ju farliga men dom låter man kyssa en i ansiktet så varför skulle det vara värre med illrar(?) och utifrån det så bestämde jag mig för att skaffa en men blev inget förens jag flyttade ihop med min pojkvän som jag lyckades tjata till mig intresse angående illrar ifrån :) Nu har vi 2 + 1 på rymmen :S

En iller bor antingen i ett rum på MINST 5kvadratmeter eller i hela lägenheten som hos oss men idag har dom bott i en stor bur vi byggt som är för liten för dom men dom är bara där några timmar för ena illern vill blondera sig och bada i klorin som vi har i moppvattnet och rengöringsmedlet (som vi gör själva) för att ta bort "illerefterlämningar" så dom måste vara instängda just då och vi har bara dörr till toaletten och där får dom inte vara själva så buren är det enda som funkar (den står öppen annars när vi ej städar)

En iller är som vilket husdjur som hälst angående vad man gör med den, man uppfostrar den, leker med den, aktiverar, gosar, bannar osv. Äldsta tamilllern jag vet om blev 13 år men medel brukar väll vara 6 år vad jag förstått eftersom dom oftast får cancer m.m

Dom kan äta torr foder och rått kött vi ger dom vitalin (illerfoder) och kyckling här.

Den behöver 5kvadratmeter yta, kattlådor (hälst inte sand i dom spec inte om det är en hona för det kan fastna i slid myningen, hänt oss när vi bara hade kattsand hemma) den behöver krypin att sova i, filtar att bygga bo med, mat och vatten.

Agria är den enda som jag vet försäkrar illrar kostar 500kr per år (rätta mig om jag har fel) den har ett tak på 10.000kr.

Man ska vaccinera illern mot valpsjuka en gång om året om du ej ska ha med din iller utomlands då behöver den ett pass med vaccinationer för valpsjuka och rabies inskrivna. Vaccinationen kostar olika mycket pga vart du bor här kostar "Fabrivac" 350kr per iller.

Kolla runt på iFokus finns hur mycket tips som hälst och uträkningar om kostnader, träning osv för illrar. Charmiga små djur så jag förstår att du fick dig en tankeställare ^^

emoflickan
0

Du har ju redan fått mkt bra svar, men vill tillägga än en gång att en iller faktiskt KAN bitas, t.om ens egna "gullgrisar" aja, frodo har väl aldrig varit en gullgris men idag fick jag ett bett i tummen som gick igenom nageln så blodet sprutade och min tumme är helt ovändbar för tillfället :) Såååå, bara för att tillägga..man ska vara beredd på att alla illrar är inte gosiga små gullungar…(bara resten av mitt gäng:)

werner
0

#4 jo skrev i mitt inlägg att dom kan det, har just nu ett fint "busa under täcket"-bett i tumvecket 3 djupa ingångshål + att 1 blev lite infekterat, men hon är lika gullig ändå den lilla bitchen ^^

emoflickan
0

min är inte ett alls gullig ;) längtar till den dan då hans flyttar till mitt ex dvs hans kära husse, som är mkt roligare än jag tydligen. JOEL hämta det lilla odjuret nuuuuuu!!! ;)

werner
0

#6 HA den illern som hugger mig när jag sover är en riktigt husse gris hon med.. dock så är vi ju sambos så han är ju inte långt ifrån henne och blir helt galen och skriker och blir ynklig om han blir arg på henne, blir jag arg på henne så spänner hon upp sig och tror att hon är matcho innan hon förstått sitt felsteg och springer och gömmer sig.

PatrikF
0

Agrias sida under smådjur -> iller hittar du rätt mycket information, sen kan du nog spendera månader med att läsa trådar här inne och få hur mycket information.

Saxat ifrån Agrias sida: "De illrar som överlever valpstadiet kommer oftast bli mellan 5 till 8 år gamla. I Sverige har det funnits en iller som blev 15 år gammal."

Är själv nybliven ägare, haft två bustroll i ung. tre månader och dom ger mig minst ett par rejäla garv om dagen, några gråa hår och massor av lycka. Det är lite som blandning av hund o katt; du kan gå ut o gå med dom t ex men samtidigt kan dom vara sjukt envisa. Vill dom inte gosa eller fått för sig att dom ska upp på t ex bordet så lär du nog förlora kampen :)

Vill poängtera vikten med att skaffa en illerfadder, någon som du kan fråga som bor nära dig. Jag har haft djur sedan jag var liten och trodde jag kunde hantera allt, men illrar är inte som katter eller hundar, dom har sitt eget sätt att se omgivningen och då kan det vara bra att ha någon att fråga varför dom gör si eller så. Jag har haft jättemycket utbyte av iFokus, men ibland så räcker inte nätet till och man inte vågar litar på sitt sunda förnuft och då är det bra att ha någon och rådfråga som känner just din iller.

Illrar är sjukt roliga djur som ibland kan kännas värre än en skolklass med damp som har druckit vars två liter cola. Jag trodde faktiskt inte det skulle påverka mitt socialliv, men det har det gjort lite, då många vänner har småbarn och jag vågar inte släppa barnen lösa i lägenheten (toalådor, busiga illrar osv). En katt är enklare då dom oftast håller sig undan, men en iller kan vilja leka och kanske börjar nafsa och skrämmer barnet eller får kanske för sig att han ska sätta respekt i det nya "djuret" som leker på hans/hennes golv.