Orolig för vikten
Hej!
Jag har två illrar (Tyson och Rambo). Både fyller 2 år i april och maj i år.
Nu är jag lite orolig för ingen av dom har lagt på sig nån vintervikt. Tyson har gått upp cirka 100 gram till 1300-1350. Men Rambo har inte gått upp nånting men inte ner heller. Han ligger och pendlar mellan 1100-1200.
Både är pigga och glada och leker som vanligt. Sover lite mer nu men det gör dom väl på vintern? Promenader blir det inte så många för båda två riktigt hatar det och vill bara hem och då känns det elakt att tvinga dom.
Dom får totally ferret blandat med royal canin (kattunge) + någon äggula varannan vecka. Finns det nåt mer man kan ge dom för att lägga på hullet lite?
Tacksam för svar.
Så länge de är pigga och glada och inga andra symptom på sjukdom visar sig, så behöver du antagligen inte vara orolig.
Alla illrar är unika och så länge de är aktiva (såpass akriv en iller är under vintern) och inga andra symptom så tycker jag inte du ska fetta upp dem.
Sara

Har också två illrar i samma ålder, var av en av dem (hanen) har lagt på sig sjukt mycket medans den andra (honan) inte fått något fläsk eller vinterpäls alls ännu.. Själv gissar jag på att hon inte gått upp eller fått vinterpäls för att vi har det så sjukt varmt i lägenheten just nu + att vi inte gått ut nästan någonting i vinter. Känns som att hon inte riktigt fattat än att det är vinter. Jag tänkte att jag ska testa slå av elementen så det förhoppnignsvis blir lite svalare och ta ut dom lite mer på promenad för att honan ska fatta och fläska på sig lite ;) Det är ju så mysigt med vinterfläsk :D
Men jag säger som Sara, att om dom är aktiva, beteer sig som dom brukar och äter/dricker som dom brukar så är det nog ingenting att oroa sig över. :)