Iller iFokus

Iller

Etikettin-memorian
Läst 1740 ggr
Satmaran
0

R.I.P Vår älskade Ida.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår älskad och alldeles underbara Ida, har i natt lämnat oss i obeskrivligt stor sorg och saknad. Både jag och min son är otröstliga.

Ida fick sin sista kull i torsdags, 3 fina och pigga valpar. Allt gick bra och hon har varit precis som vanligt. Sent igår kväll var hon ute och patrullerade runt i huset och var hur pigg som helst… men i morse vaknade jag kl: 6 av att valparna pep. Ida låg kall och stel. 

Snabbt fick jag upp valparna, stoppade dem innanför mina kläder och rotade i kylen efter något för dem att äta. Hade som tur är laktosfri grädde hemma, som jag värmde och gav dem med doseringsspruta. Ringde Djursjukhuset och bad om råd. Väckte min pojke och sen grät vi tillsammans. Alex fick ta förväl av sin älskade Ida och jag har förklarat om regnbågslandet där hon väntar på oss. En god vän fick rycka ut akut och köra Ida till krematoriet och askan ska hämtas imorgon.

Tårarna rinner i strida strömmar och jag undrar om jag ska klara hennes ack så små valpar. Enligt djursjukhuset har de passerat den kritiska perioden och kan mycket väl klara sig på ersättning. Så jag ska göra vad som står i min makt för att de ska överleva. Nu måste de ha ersättning minst var 4:de timme och jag har lagt dem i en korg med fleecefiltar och en värmeflaska.

Något har gått fel och kanske det var något kvar i magen som inte kom ut. Hon kändes mjuk och fin i buken och jag kunde inte märka att något var kvar, inte för en sekund visade hon att det var något fel.  

Älskade Ida vi kommer att sakna dig så. Du kommer alltid att finnas i våra tankar. Vår allra bästa tös. Alex och jag vet att du väntar på oss, så att vi får gosa igen i en annan, bättre värld.

Tack Ida för alla fina stunder, alla pussar, mys och gos. Tack för alla fina valpar du fött och fostrat, så fint. Ingen iller kommer någonsin att vara som du och ingen kan någonsin ersätta dig.

Farväl Ida!

Pirjo
0

Beklagar, Satmaran! Förstår att det känns tungt nu, jag vet ju hur mycket ni älskade Ida.

Madde
0

Beklagar sorgen och Xena hälsar att hon saknar sin mor. Gråter Många kramar

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

sofie
0

Beklagar verkligen sorgen, vet hur svårt det är att förlora en älskling.

Tzatu
0

Så gräsligt! Hoppas att de små klarar sig…

Jag tänker på dig.

[LiisaDagger]
0

Beklagar sorgen! Usch, jag blev alldeles tårögd när jag läste. Stina och Tassa skickar tröstpussar och kramar.

fridaas
0

Beklagar verkligen sorgen!! *kramar om i massor*

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Illercafe
0

Nej inte Ida! (ingen annan för den delen heller)
Jag beklagar verkligen och gråter en skvätt med er.

Du vet vart vi finns och behöver du hjälp med ungarna så hojta.

Många kramar från
Dumle och resten

Lenore
0

Nej vad hemskt! Beklagar sorgen.  Gråter
Hoppas att valparna klarar sig!

Kramar från oss

Satmaran
0

Tack alla ni som tänker på oss i vår svåra stund.

Barn har en otrolig förmåga att koppla bort det som är svårt. Alex spelar PS2, just nu. men jag vet att det kommer att finnas tunga stunder för honom, lång tid framöver. Tur att vi har Maya, Salsa och Salami som kan trösta oss en aning.

Jag kan inte sluta gråta, tårarna bara rinner hela tiden.

Har dock varit och fixat ersättning till de små. De fick grädde kl:11 och de suttade i sig bra. Torkade dem försiktigt över mage och rumpa så de fick ur sig bajset och det gick bra det också.

De närmaste 2-3 veckorna blir tuffa och jag önskar att jag inte var ensam i denna situation, men det får väl gå ändå. Korgen med valparna får stå bredvid sängen på nätterna och så får jag sätta klockan på ringning, upp och fixa till ersättning, mata och bajsa de små och sen försöka somna om. Om ett par veckor kanske Maya vill förbarma sig över bebbarna och hålla dem sällskap lite.

Tzatu
0

Som jag skrev i mailet jag skickade innan; behöver du hjälp så är det bara att höra av sig.

Faxlin
0

Finns inte ett ord jag kan säga till tröst just nu som hjälper. Jag beklagar så er sorg. Har själv mist en hona i samband med valpar och det är så tragiskt att man riskerar deras liv varje gång. Det är något man inte vill tänka sig. Är så ledsen för er skull.
Men nu har Ida fått träffa alla de andra vid regnbågsbron. Kunde jag hjälpa skulle jag göra det. Tyvärr finns du för långt borta.

Kramar till er

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ferretgirl
0

Beklagar verkligen din sorg, det är hemskt att mista dem. Och dessutom så tätt inpå en födelse, det är så mycket som kan gå fel där.

Tröste kramar till er alla

Musiken
0

Nej usch vad hemskt! :( Sitter och smasnorvlar har..

Hoppas att du klarar dig med valparna, det ska nog ga bra ska du se!

LiindaLarsson
0

Ååååå beklagar verkligen. men gud vilken fin insats du gjorde..

Sara
0

Beklagar sorgen djupt! Gråter

Sara

Satmaran
0

Tack för stödet, det värmer!

Nu har de precis fått fet och fin ersättning. Stackars små nosar.  De äter dock med god aptit och börjar redan vänja sig vid sutten. Hoppas att de ska sova en stund på detta målet, så jag hinner städa undan lite och kanske tänka på att jag själv nog behöver lite mat, det blev ju ingen frukost idag.

Stackars Alex, det lär ju inte bli varken bad eller mycket annat de här veckorna, men jag ska försöka hitta på något kul för honom som inte tar mer än 2 timmar. Jag vågar inte lämna bebbarna längre än så.

Just nu, har de fallit till ro i alla fall.

Musiken
0

Du blir nog en fin illermamma :)
Kanske skulle du kunna ordna med Alex kompisars foraldrar att de aker bort over dagen eller sa? Typ ngn vattenpark eller tivoli? Eller sa kan ni ga och bowla eller spela volleyboll!

laxie
0

Jag beklagar sorgen. Men hon är i en bättre värld och kommer att vänta på dig och sina valpar. Sörja kan man alltid men nu måste du jo ta hand om hennes valpar det hade nog varit hennes sista önskan tror jag.:'(

villhailler
0

både jag och roxy fäller tårar här just nu .. fy fan …

ida kommer att finnas över din axel hela tiden och vaka och hjälpa dig i själen .. när du känner en smekande blåst så är de hon . när du känner dig varm . så är det hon .. hon kommer finnas för dig .. även om hon inte lever kroppsligt.

ThereseBergqvist
0

Beklagar sorgen… Finns inge värre än att mista sin älskling.. Kramar från oss.

TIMMY
0

Beklagar sorgen, vill inte minnas hur de är…usch va hemskt….tänker på er.

[Cute]
0

Åhh nej vad sorgligt.. Beklagar verkligen er sorg… *snyft* Mynta skickar jätte många pussar & gosekramar till lilla mamma, dig & lillhusse! 

*Vi tänker på er*

FerretCrow
0

beklagar sorgen satmaran. det finns inget svårare än när en älskad varelse i ens liv försvinner. men man kommer nog aldrig kunna ha en bättre stand in mamma som dig, iaf inte i mina ögon=) Många kramar från mig och min familj, tänker på er alla.

Satmaran
0

Tack! Så gulliga ni är och så vackert att tänka att Ida sitter på min axel och finns där för oss i en smekande vind.

Jag ska lämna detta fina budskap vidare till Alex, som säkert också finner det tröstande.

Jag är inte så bra på att hantera sorg, har nu hysteriskt dammsugat och svabbat alla golven, medans tårarna blandat sig med svett. En dusch och snabbt handla mat, sen kanske jag klarar att äta innan bebbarna ska ha mat igen.

Kanske vi kan hitta någon som kan nappa de små en gång imorgon, så hinner vi iväg och bada en stund.

Idag, får fortsätta i sorgens tecken och vi ska nog fixa till en vacker burk eller ask  med pärlor och band till Idas stoft. Alex får sen välja var hon ska vila, så att han kan besöka henne då och då.

LiindaLarsson
0

Beklagar verkligen.. går inte att beskriva med ord hur fruktansvärt det är att förora en liten vän

Telefonkontakt
0

nejvad hämskt! stter och ammar mn människovalp och önskar att jag kunde dela med mig till valparna Gråter

nu rinner det en massa tårar! massor med kramar till er från mig och Elva

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Nea
0

Beklagar sorgen. Känns inte som orden räcker till.

Tillåt dig sörja gör du inte det nu kommer det bli värre sedan. Finn också tröst i att du har en liten del av Ida kvar i valparna.

Marina
0

Beklagar verkligen, det är ju den värsta risken av allt med att ta valpar och ändå tänker man "det händer inte mig". Stackars er, känner verkligen med er.Gråter

Norrskenets
0

…vet inte vad jag ska säga, finns inga ord som är tillräckliga..förstår inte att det är sant. Känns så overkligt =´(. Sitter här och har en gråtklump i halsen när ja läste din tråd.. Förstår att i har det oerhört jobbigt nu då ni älskade henne och hon va en sån bra mamma åt sina valpar. Håller tummarna för hennes valpar, hade jag bott närmare så hade jag inte tvekat att komma till dig och hjälpa till så du skulle få lite sömn. Rest in peace Ida, kommer sakna alla mail som handlade om dig, att du va en sån duktig mamma och så go. *tröstkramar från mig, Saga, Saffi och Rasmus*

elinn
0

Beklagar er sorg!

Ceciliaolucifer
0
Lunic
0

Beklagar verkligen sorgen. Lider med er :( Har jag förstått det rätt att ida hade två kullar per år två år i rad? Det sliter väldigt mycket på kroppen och ökar risken för problem som mineralstörningar, infekt., dålig tömning mm. Kan vara bra att veta.

FerretCrow
0

#33 ja det är ju bra att du säger detta men jag tror tyvärr att det inte rä så passande i tråden=(

Jenahbella
0

Lillan , jag sitter å storgråter nu me lilla lousan i mina armar :(
vi tänker på er här hemma.. beklagar verkligen sorgen!

många pussar och kramar till er* <3

UlrikaD
0

Beklagar så otroligt mycket!  Vet att Ida var en speciell iller för er. Vet man orsaken till varför hon dog?

#33 Tycker också det är en väldigt viktig frågeställning men kanske inte riktigt rätt tråd ändå. Kan du inte starta en ny tråd. Nog många som har frågor om detta.

Sarah
0

Usch vad sorgligt. Ska du inte onducera så du får veta vad det var?

Satmaran
0

Nu har jag gett dem mat ännu en gång och vägt de små.

Hur ska jag kunna hålla liv i 19 gram!!?

Har pratat med en annan uppfödare som har en hona som ska valpa på torsdag. Jag tror inte att hon vill adoptera mina, men det hade varit det bästa. Jag kan bara ge dem mat, den sociala kontakten och tidiga fostran kan jag tyvärr inte ge dem. Jag har aldrig hört talas om en illerhona som tagit till sig en annans valpar och jag är rädd att hon ska bita ihjäl mina små.  Men är det någon här som har hört om någon lyckad adoption, så är det värt att prova. Naturligtvis får jag tillmata ändå, för den honan lär ju inte ha mjölk så det räcker till mina 1 vecka gamla valpar.

Jag har inte kvar alla mina viktnoteringar från tidigare kullar, så jag har smugit in på Saraes valpdagbok för att hålla koll att de väger något sånär som de ska. Än så länge håller de sig bra.

Nu är det dax för mat igen hör jag, piiip piiip. Sen ska jag äntligen gå ut en runda med min sorgsna pojke.

Jenahbella
0

#38 lilla alex då.. :( massa kramar till honom!

holtz
0

Nej usch då.. Beklagar verkligen..

Illercafe
0

# 38. Oftast går det bra att sätta ihop honor som har valpar som är lika gamla. När det är stor åldersskillnad så kan det bli så att de älsta valparna tar för sig med….

Ilokay
0

beklagar sorgen:'( jag hoppas det går bra med valparna!

cannaydia
0

Beklagar verkligen er sorg! ursh vad hemskt! orden räcker inte till när sådant händer…

*Stora kramar ifrån mig och illergänget på Gotland!*

Nea
0

#38 Hört om två fall.

Första fallet var en uppfödare på Gotland. Hans ena hon fick väldigt många valpar så han tog några av dem till en annan hona som hade färre valpar i ungefär samma ålder. Det gick hur bra som helst.

Andra fallet var en hemuppfödare som hade en hane som av någon anledning inte fick tillräckligt med mat. Hon försökte stödmata honom och sätta honom till en av mammans tuttar. Det funkade inte. Hon åkte i väg med honom till en annan uppfödare som hade valpar som var en eller två veckor äldre. Den honan tog emot hanen utan problem. Tyvärr klarade sig inte valpen i alla fall. Han frös antagligen ihjäl då honan hade tagit ur alla valpar ur filten när hon ansåg att de blev för varma.

mumrikan
0

Så extremt sorgligt.Att förlora en vän överhuvudtaget men dessutom på detta viset i en sådan situation.Beklagar verkligen och tycker du gör en enorm insatas för hennes små bäbisar.

Tror Ida är väldigt stolt över dig!!

Varma Kramar till dig,Alex och de små!

becka89
0

beklagar verkligen

[Dezederia]
0

Va säger du??? Usch nä Gråter Stackars lilla Ida… Och valparna Ledsen

Massor med tröstkramar till dig och familjen…

Satmaran
0

Tack för alla varma tankar på oss!

Tårarna rinner inte lika mycket idag men klumpen i halsen finns där hela tiden. Vi fick hem Idas aska i morse, det var tungt.

Natten har gått bra. Satte klockan på ringning, men det behövdes inte. Jag vaknar som en hyfsad illermamma av deras pip. 3 ggr har jag varit uppe och gett dem mat, penslat dem i rumpan för att få ut bajset och bytt vatten i värmeflaskan.

Nu har jag lämnat doseringssprutan och de suttar fantastiskt bra på flaskan. Jag kan stolt meddela att de har ökat i vikt med 2 gram. Alltså väger de nu 21 gram och är 5 dagar gamla. Att de ökar i vikt ger mig hopp om att jag ska klara detta.

För morgondagen har vi hittat en avlösare som kan ta ett lunchmål, medans jag tar Alex till badet. Hon har fött upp kaninungar med flaska, så det bör ju vara ungefär samma sak.

Måste planera framåt, jag har fått jobb och ska börja den 11:e augusti. Då är valparna 2½ vecka, så jag måste hitta någon som kan gå upp hit och ge dem ett mål mat mitt på dagen. Inte så lätt, nästan alla jag känner är rädda för illrar! Suck!!!

[LiisaDagger]
0

Heja Lillian, världens bästa illermamma!

Gilla
0

Så ledsen :o(((

LiindaLarsson
0

#48 gör en tråd om att du behöver hjälp.. nån finns det väll där nere

Jenahbella
0

#48 jaa heja lillan! :)
som #51 säger öppna en tråd om att du behöver hjälp, de måste väl finnas nån här som kan hjälpa dig :)

lycka till! :D

chains-of-misery
0

Nu har jag för en gångs skull tid att logga in här och uppdatera mig lite..och så får jag se din rubrik Lillian..

Ida..?=(Kunde inte tro det..Och allt som gått så bra.Jag började gråta när jag läste ditt inlägg så jag kan bara inte föreställa mig hur hemskt ni måste ha det.

Vill inte komma nu såhär sent efter alla andra och vara tjatig,men du vet iaf att jag tänker på er.Hoppas att allt kommer att gå bra med valparna.Hon lämnade iaf den finaste gåva hon kunde efter sig innan hon försvann..=)

Är det någon som klarar av jobbet som iller-morsa så är det du=)

Jag tackar vackra Ida för hennes vackra dotter "La Luna Loca" och hoppas att hon mår bra vart hon än har hamnat nu.

Kraam på er från mig och vår Luna-tös.<3

Stj3rnfallet
0

#48 Synd att inte jag är i skåne nu.. Men om du skulle behöva hjälp från och med 19:e eller 20:e augusti så ställer jag upp!=) Om du inte hittar någon annan då. Jag har ändå inget att göra om dagarna, då min pojkvän jobbar och jag sitter bara där hemma. Så mig hade det inte gjort något att hjälpa till!

Bleklagar verkligen sorgen! Vet hur det känns att förlora en älskling och det är inte lätt =( Många tröstkramar från mig

Satmaran
0

#53 Tack Amanda för en uppmuntrande Lunabild, hon ser verkligen ut att trivas i "djungeln", Idas lilla tös!

chains-of-misery
0

Ja,Det är nog det bästa sätt jag kan muntra upp på.hihi.

finns några till i albumet när du känner för det=)

Stj3rnfallet
0

Glömde skriva i mitt inlägg att jag också började gråta =( Så sorligt =( Hemskt när ens älsklingar går bort!=( Jag håller tummarna för att allt kommer gå bra med valparna!

niffen
0

Sov sött söta Ida… Lycka till med de små valpisarna, du får tänka på Ida när du ser dom! Tänk på det roliga och fina stunderna med henne!

Norrskenets
0

Håller med, är det nån som kan agera illermamma så är det du Lillan, hoppas du hittar nån som kan hjälpa till. Tycker att dom som är rädd för illrar inte borde va rädd för små dunbollar som knappt känns att bli naffsad av.. dom kommer med säkerhet att klara sig om dom fortsätter att öka i vikt i den takten=´) Kramar om vännen

Satmaran
0

Nja, de små dunbollarna är de nog inte rädda för, men de 3 andra busarna som far omkring härhemma har lite större tänder och det är därför jag vet att somliga inte skulle våga gå in här om jag inte är med.

Idag ska hela korgen med dunbollarna iväg några timmar till Alexs kompis mamma, medans vi badar och solar.

Inatt har de inte ätit så bra som väntat, men första morgonmålet var lite bättre.

Tzatu
0

Behöver du mer hjälp så är det bara att höra av sig :)

pyronella
0

jag finns i malmö och kan avlasta lite om kvällarna och på helgerna. jobbar till 17 om dagarna och är i stan vid 18, så efter det går det bra att ringa! 0738011247.

går även bra med sms under dagen, får ej ta emot telefonsamtal på jobbet.

mvh daniella.

Norrskenets
0

putt

Satmaran
0

Tack Maria och Daniella!

Så fint att ni vill ställa upp. Jag kommer att ringa er, när jag stupar.

Natten har varit jobbig. De små var hårda i magen och har väckt mig mest hela tiden. Blandade lite laktosfri vispgrädde i ersättningen så löste det sig till slut.

Kan med glädje meddela att Vida nu väger 23 gram, Querida 24 gram och pastellgrabben som inte har något namn än, väger 25 gram. De artar sig!!! :)

[LiisaDagger]
0

Håller tummarna såååå hårt för de små pälsbollarna.

Lenore
0

Vad skönt Lillan att det går bra för valparna! Vilket oerhört jobb du gör! Hade jag bott närmare och varit mindre höggravid hade jag gärna hjälpt till så gott jag kunnat. :/

Norrskenets
0

#64 Härligt Lillan! Dom går stadigt och bra upp i vikt tycker ja=)

Satmaran
0

I denna hjärtformade lilla guldask, vilar nu vår älskade Ida.

Alex fick välja, den skulle vara i guld och det skulle vara ett hjärta så klart eftersom hon var vårt lilla hjärta.

Hon får stå ett tag på hedersplats på hyllan tills vi hittar den perfekta platsen att begrava henne. Det får ta den tid det tar.

Saknaden är fortfarande lika stor, men sorgen börjar ge med sig något och livet går vidare i de små hon lämnade efter sig.

Vill härmed tacka alla er som har tänkt på oss och känt med oss.

Kram på er alla.

Lillan & Alex.

PS. Valparna får nu en egen tråd DS.

Tzatu
0

Det var verkligen en jättefin ask! Den passar bra till en sån fin iller :)

Norrskenets
0

#68 Åhh vilken fin ask <=´) Själv kommer jag spara mina illrars aska i sina urnor tills jag själv somnar in och då ska vi spridas tillsammans. *kramar om från mig och tussarna*

Satmaran
0

#70 Jo, jag skulle också vilja ha det så, men för Alexs skull tror jag att det blir bäst att få ett slags avslut, med en liten cermoni.

Om det sen blir, att hon ska begravas eller spridas i havet som jag själv ska, det får vi se. Blir det havet, så kommer hon ändå att strömma omkring med mig till slut.

villhailler
0

gud va underbar ask .. gråter nu .. :(

Mstar
0

Från att ha varit borta från civilisationen en vecka mellanlandar jag här innan jag drar vidare till Prag..

Jag beklagar sorgen, Lillan. Jag vill komma ner till dig och hålla om dig. 

Tror dock du klarar av det alldeles utmärkt att vara illermamma!

Hälsa till Alex, nu måste jag väcka Mögel, försöka sluta gråta och åka till prag om några timmar istället..  KRAMAR!!!!

Norrskenets
0

#71 Det förstår ja, jamen precis=´)

JossanH
0

Beklagar sorgen…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara87
0

Beklagar :'/ Håller en tumme stenhårt för valparna.

tozen07
0

Usch, beklagar sorgen. Chachis vinkar farväl till sin mormor!!!Gråter