Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1189 ggr
LinLin
0

Hosta

Vad finns det för orsaker till att illrar hostar?

Ingen av mina två har hostat nåt mycket alls men ikväll har Ozzy hostat varje gång han ätit. Åtminstone är det vad jag inbillar mig. Vi var ute och gick en timme och då hostade han inte en gång men en stund efter att vi kommit in igen, när han varit via matskålen, så började han igen. Det låter alldeles gällt och sen andas han tungt några gånger efter att han slutat. Han gör det inte så länge, men allt som är mer än inget alls gör mig hysterisk. Är det normalt att det låter så? Jag funderar på om han helt enkelt har nåt där som irriterar honom.

AmmiG
0

Nej LinLin, det är inte normalt. Eftersom det händer när han äter, så kan det bero på att han äter för fort och får mat i fel strupe.

Tyvärr tycker jag din beskrivning låter som om han fått en sommarförkylning, som satt sig på lungorna. Jag skulle ta grabben till veterinären för en kontroll.

Pussa pålsarna, grabben lite extra från oss på ön! Ammi

LinLin
0

Idag har han inte hostat alls. Förutom en gång efter att han tuggat på på fårskinnet de har.

Om han var sjuk, borde han inte hosta mer då…?

AmmiG
0

Var han sjuk borde han hostat, även idag. Så det kan vara att han ätit för fort och fått smulor i fel strupe eller som nu, tuggat på fårskinnet och fått päls i sig som retar.

Börjar hosta igen, så tänk efter vad han gjorde innan, om han åt…"kastade" han i sig maten eller åt han lugnt. Då kan du se om hostan går att förklara med det han gör eller om han är sjuk. Eftersom han gillar att tugga på fårskinnet, så får du se upp så han inte får pälsbollar som irriterar.

LinLin
0

Jo jag tänkte precis på det, att jag kanske borde ta bort det. Men å andra sidan har han inte tuggat på det tidigare vad jag sett. Och de gillar det så jag hoppas han inte tar det som (o)vana så jag måste ta bort det.

Jag tror nog han bra kan sätta i fel strupe eftersom han ibland verkligen kastar i sig maten som om han aldrig sett mat tidigare…

AmmiG
0

Undrar vad man ska hitta på för att han inte ska kasta i sig maten. Har inga ideer just nu, så vi får fundera på det.

Velsan
0

Humla äter också för fort, så hon sätteri halsen speciellt kan hon hosta om hon leker vilt direkt efteråt :P

ferretgirl
0

Att dom hostar kan bero på så många saker, dels att som #1# säger att dom kan ha blivt förkylda. Men det kan också vara att dom äter för fort och får sulor av maten i halsen. Jag har Sheere Kahn som ibland hostar, mest när han har ätit, och då för fort eller att han varit för hagalen och fått för mycket i munnen. Det händer också att dom kan få pälsstrå i halsen, detta är också irriterande för dom, och reaktionen är att dom hostar. Så är du osäker, så rekomenderar jag dig att ta till en veterinär. Det är alltid bättre att vara på säkra sidan.

LinLin
0

#7 Jo, absolut. Då är man ju på den säkra sidan. Men han har inte hostat en enda gång sedan i torsdags (då han käkade ull) så jag tror inte att det är nåt mer än det plus att han ofta nästan hetsäter..

leeanlej
0

nisse hostar alltid när han äter. han sätter maten i fel strupe. men jag är nästan aldrig oroad över det. bara när han hostar lite längre stunder än han brukar göra.