Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 869 ggr
becka89
2008-12-29 19:36
0

svullnat

hej!!

Mercedez har svullnat upp lite nu så tror hon har gått i brunst nu, tyvärr har jag inga pengar till att kastrera henne nu.

hur länge kan hon gå med tanke på att det är farligt för honor att gå förlänge i brunst, jag kan inte kastrera henne förren i slutet av januari klarar hon av att vänta så länge??

kan hon gå i brunst tidigare när hon känner att det finns hen hane i närheten och som hon oftast leker med???

AlbaStiffler
2008-12-29 20:08
0

Du kanske kan få fakura eller betala på avbetalning hos veterinären, prova att ringa dem och kolla detta? Angående hur länge hon kan vänta vet jag inte, men alltför länge skulle jag nog inte vänta. Låter någon annan svara på tiden. :-)

becka89
2008-12-29 21:16
0

#1 okej jo ska ringa och kolla om det går att göra så =)

UlrikaD
2008-12-30 00:38
0

Det är inte ens säkert att din veterinär kastrerar när hon är i full brunst så det får du ta reda på först. Olika veterinärer gör olika.

Satmaran
2008-12-30 12:10
0

Försök allt vad du kan att fixa ihop pengar eller få en räkning, så länge. De brukar inte vara så bökiga med detta.

En hel månad är lång tid för en hona att gå brunstig och hon lär inte må bra av det. Det är otroligt stressande för henne om hon inte blir parad. Hur är det med den hane du har? Är han kastrerad? Intresserar han sig för hennes situation? Gör han några försök?

Jag har själv ingen erfarenhet av att kastrerade hanar tar honor ur brunst, men har för mig att det finns de som har lyckats med detta här inne. Överlåter till dem att ge dig råd angående detta.

Hoppas att det löser sig.

sarae
2008-12-30 12:37
0

Både HannaMs Valle och UlrikaDs Nalle är kastrerade, men lyckades förra året att ta ett lertal honor ur brunst. Ibland kan et till och med räcka med att hanen släpar lite på honan, eller att honan råkar i bråk med en annan iller för att hon ska gå ur brunst

Men en hel månad är precis som satmaran säger lite för lång tid att gå. Redan efter 3 veckor ökar risken för aplastisk anemi eller andra komplikationer med ca 50 %

Satmaran
2008-12-30 13:19
0

#5 Ha ha! Nalle och Valle måste vara ena riktiga hingstar trots att de är snöpta =)) 

Här har vi en synnerligen brunstig Salami, som minsann inte lyckas hitta rätt, även om kulorna hänger tunga i grenen. Stackars Salsa, hon är så trött på hans fummel, så hon gnager kycklingvingar under tiden han juckar för fullt över hennes rygg ;)

I morse tror jag dock att han fick till det för första gången på en hel vecka. Vad göra med denna fummelpelle? Hur svårt kan det vara ???

Kan det vara så att australienarna är lite bakvända??? =))

becka89
2008-12-30 15:14
0

#4 det är inte min hane det är en kompis hane,

han är inte kastrerad men vissar lite ibland att han vill para sig genom att lukta och vilja bita tag i nacken på henne men det är inte så ofta som han vill göra det, jag vill inte para henne med honom då hon är så ung och sen vill jag inte riskera att hon dör…

det finns inget sätt att få ihop pengar då klarar vi inte oss, jag har ingen jag kan fråga heller då alla har det dåligt ställt med pengar just nu.

jag ska kolla med vetrinären om jag kan ta det på avbetalning det borde inte vara några problem tycker jag=)

becka89
2008-12-30 15:21
0

åhhh hjälp, jag har inga pengar och vetrinären som tar imot illrar som det bara finns en av i eskilstuna tar inte avbetalningar endats kontatbetalningar =( vad ska jag göra???