Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1364 ggr
LiindaLarsson
0

Det är inte kul =(

Det är inte kul alls.. 

Jag har varit hos vetten.. och det finns inget fel alls på henne så dom vet inte varför hon går ner i vikt..

Hon vägde i somras ca 1100goch uppåt,

Vägde henne för ca en vecka sen då vägde hon 893g och nu vägde jag henne igen för att se om hon gått upp nått,, men ikkke hon vägde 680g så hon har allså rastat ca 200g på mindre än en vecka "det är helt sjuk" Kan någon hjälpa mig med att få henne att gå upp i vikt..

har gett henne laktosfri grädde med lite laxolja men det har inte hjälpt, har gett hennes favorit fisk men det har inte hjälpt ett dugg :( snälla vill inte förlora min pälskling

PS jag vet att illrar ska gå upp under vintern.. har haft iller ett bra tag så jag vet rätt mycket, men vet inte hur jag får henne att gå up i vikt..

Det nya torrfodret är inte gammal det är helt nytt .. Ja, jag bladar ut det med det gamla fodret också,,

(Vill inte ha nå DISKUTIONER i denna tråd "ni som inte vet behöver inte skriva")

// Liinda

LiindaLarsson
0

Hon är också lite vinglig på benen =( orkarde inte skriva om tråden täkte om någon håller på att svara så missar dom denna lilla bit..

Sara
0

Hon är definitivt inte frisk, vad än veterinären säger.

Vilka tester och undersökningar gjordes?

Sara

LiindaLarsson
0

Dom har kollat henne lite här och där dom har känt på henne och röntgat henne gånger med lite olika röntgen först ben sen typ kött rötngen (vet inte vad sånt heter) kollat i analen m.m

hon här inte dåligt på nått sätt englig proverna. jag har varit hos en vetrinär som vet om illrar (inte nån idiot i gällivare eller kiruna)

Sara
0

Var det en kontraströntgen de gjorde?

Vilka är symptomerna mer än vinglighet och viktnedgång?

Tröttare än normalt? Bytt foder? Äter/dricker hon lika mkt som vanligt? Hur ser bajsarna ut? Är pälsen blank och slät? Lekfull?

Sara

Bogey
0

Jag har inte svar på din fråga men det finns ett jättebra inlägg här på iller iFokus om illerns normalvärden. Om inte annat kanske det kan vara till hjälp för dig och veterinären för att ev. ringa in orsaken till hennes viktminskning.

Håller tassarna för att det går bra.

LiindaLarsson
0

Kontraströntgen och någon till vet inte vad det heter,

Tröttare: Ja, det är ju vintern, Men mer tröttare, nej det kan jag inte påstå

Dricker: mycket..

Äter: är väll också bra men inte så bra som det varit..

Leker: ja det gör hon..

Bajset: är lite diarré aktigt .(men det är för att vi gett henne fisk "hon brukar bli lite dålig i magen då & gurka har hon också fått  lite smått. Som en lite go bit..)

Bogey
0

Ingen expert och jag vet inte om det även gäller illrar men min husse hade en kusin som fick diabetes och symptomen är som nedan.

"De första tecknen brukar vara stora urinmängder, ökad törst och onormal trötthet, ibland också viktnedgång."

Efter en lite längre tid kommer ytterligare symptom, som synförsämring och domningar i händer och fötter (tassar?).

emoflickan
0

Kan ju vara insulinom, har det gjorts ngt ultraljud? Syns inte på röntgen, och blodvärden kan visa helt okej fast illern har insulinom (bilbo t.ex) då dricker dom mkt, och vinglar en hel del med bakkroppen. Kan ju vara värt att göra ett ultaljud?

LiindaLarsson
0

insulinom  = sockersjuka!

hur gör man då? vad ska dom äta då?

Bogey
0

Nej Insulinom är när du har en tumör i bukspottkörteln och den producerar för mycket insulin.

Diabetes är när den producerar för lite insulin. Är det diabetes måste illern få tillskott av insulin.

Sara
0

Fast om det är insulinom som orsakar de här symptomen så borde det synas på glukosprovet. Dock ger en stressad iller förhöjda värden så därför kan värdet vara högt även för en insulinomiller.

B-vitaminbrist ger oxå avmagring och vinglighet som symptom men det brukar ofta gå snabbt om det är sådan brist. Då blir illern först vinglig, sedan förlamad i bakdelen och till slut dör den på kanske ett par dagar så jag tror inte det är det.

Insulinom, någon annan form av cancer eller något som stoppar i i matsmältningen (inte helt utan delvis) skulle jag gissa på.

Sara

Sara
0

# 9 Som # 10 säger är korrekt. Vid insulinom som ger symptom så ges oftast prednisolon i tablett form, det är kortison och sänker insulinhalten.

Sara

LiindaLarsson
0

På vågen har hennes vikt krympt men när man känner på henne så känns det att hon har fått lite mer hull…men vad kan det vara som gör henne så här??

Sara
0

Om hon gått ner 200 g på en vecka så ser du det på henne utan våg.

Dum fråga Skäms fungerar din våg ok, batterierna behövs inte bytas? När min våg börjar få dåliga batterier väger den lite som den själv vill.

Sara

Faxlin
0

#14: Med tanke på att det inte syns på illern att den gått ner 200 g på en vecka så anser jag att din fråga är riktigt smart. Inte dum faktiskt. För det är sådana där små saker man kan glömma faktiskt. Man ser vikten på vågen och får panik istället för att tänka klart.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LiindaLarsson
0

Jag åter kommer i morgon.. ska byta batterier men tror dock inte på att dom är dåliga

JossanH
0

Som sagt innan skulle jag också gissa på insulinom. Som sagt s kan en sjuk iller inte visa på insulinom på blodproven. Se till att få ett ultraljud gjort av någon som kan iller bra. Om du först vill kolla blodprov så ska illern äta 3 timmar innan testet ska tas. Sedan ska glukoset ligga på över 3,6. (hoppas jag gav rätta tider ang mat och sockervärdet, rätta mig någon om jag blandat ihop siffrorna)

Sajtvärd på Iller.ifokus

NinaogRaKKerUngene
0

Må innrømme at insulinom var det første jeg tenkte på da jeg leste innelgget ditt. Hvor gammel er ildern det er snakk om ?

NinaogRaKKerUngene
0

Har du forresten levert avføringsprøve? Det kan jo hende ildern har fått parasitter av noe slag. Mine hadde amøbeparasitter i sommer, og de gikk ned i vekt.

Ville også fått tatt blodprøver for å utelukke binyrekreft.

LiindaLarsson
0

#18  av mycket ansträngande läsning så hoppas jag att jag förstod vad det stod,, (set är rätt lätt att läsa norska om det är norska men det är oxå väldig svårt =) förlåt Skäms)

Frågade du mig hur gammal illern är? I så fall "hon är ca 1½ inte mer..

haft henne sen iller valp på´8 veckor

LiindaLarsson
0

#19 förlåt

Men kan någon översätta detta Skäms

Musiken
0

#21 "Har du gett avforingsprover? Det kan handa att illern har fatt parasiter av nagot slag. Mina illrar hade amobaparasiter i somras och gick ner i vikt."

Ar ganska saker pa att det blev nagorlunda ratt :)

Madde
0

Må innrømme at insulinom var det første jeg tenkte på da jeg leste innelgget ditt. Hvor gammel er ildern det er snakk om?

Måste instämma att insulinom är det första jag tänkte på när jag läste ditt inlägg. Hur gammal är din iller du pratar om?

Har du forresten levert avføringsprøve? Det kan jo hende ildern har fått parasitter av noe slag. Mine hadde amøbeparasitter i sommer, og de gikk ned i vekt.

Ville også fått tatt blodprøver for å utelukke binyrekreft.

**Har du förresten lämnat avföringsprov? Det kan hända att illern har fått parasiter av något slag. Mina hade amöbaparasiter i somras och det gick de ned i vikt av.

Jag hade oxå tagit blodprov för att utesluta binjuretumör.**

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Saga85
0

#21 Kan försöka bäst jag kan: Nina undrar om du lämnat avföringsprov. Att det kan hända att illern har fått parasiter. Och att hennes illrar hade amöbaparasiter (?) i somras som gjorde att de gick ner i vikt. Till sist - att det skulle vara bra att ta blodprover för att utesluta binjurecancer.

Saga85
0

Madde och Musiken hann först ;P

LiindaLarsson
0

nä nå avförings prov har jag inte gett..

men ska till akuten med henne i morgon kan nån skriva ner vad jag ska be dom göra och kolla

kram Gråter

Sara
0
  • Blodprover om detta inte är taget, hel blodanalys samt glukos, fasta Stacy 2-3 timmar innan besöket men se till att hon äter 2-3 timmar innan om du så måste mata henne bit för bit. Har suttit där själv flera gånger och övertalat en envis iller att hon måste äta. Skrattande
  • Ultraljud på hela magen, alltså bukspottskötel, binjurar, mage, tarmar osv.

Sara

LiindaLarsson
0

skriv inte osv skriv ut allt för INTRESSE klubben anteknar ner allt faktiskt =D behöver får med det lilla minsta så skriv ner vad dom ska kolla :D ALLT ni vwt är viktigt att kolla

LiindaLarsson
0

sen behöver jag få tag i den har tråden där det såtr om hur ghjärtat ska slå och sånt mer mera :D SNälla hjääääääälp

Åsa eller nån annan kan ni kolla om du hittar den`??

LiindaLarsson
0

Hållla ska upp 5 så vill lixsom veta fort..

Sara
0

# 28 Haha, med osv menar jag allt i bukhålan.

Sara

Sara
0

Har puttat tråden Vad är normal kroppstemperatur..

Sara

LiindaLarsson
0

tack :D

Norrskenets
0

Du kan ju alltid ta med en färsk avförings klick ifall. Hoppas det går bra imorn*håller tummar och tassar*

NinaogRaKKerUngene
0

Takker så mycket for oversetning Glad Det ble riktigt i alla fall.

Ønsker lykke til hos djurlegen.

LiindaLarsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja nu har vi kommit hem, eller vi och vi jag har kommit hem stacy fick stanna övernatten hon kan bli kvar längre oxå dom skulle ta heblodanalys röntga med mera.. sen skulle dom ge socker rakt in i blodet med mera.. bajsade gjorde hon när läkaren kom in och  fes oxå :XD hahahahahah det var så kul för det luktade pyton ,, men åter kommer med mer info

kram på er och tack för att ni håller tassar och tummar för oss

Gammal bild jag och stacy (stacy ett halv år drygt)

hoppas hon k larar sej .. hoppas hon överlever

LiindaLarsson
0

gamal*

sarae
0

Varför skulle de ge henne glukos dropp? (socker) misstänker de insulinom så är det det sämsta de kan göra.

Sara
0

De kanske vill se hur hon reagerar på det.

Sara

LiindaLarsson
0

GråterTråkigt väldigt tråkigt.. men så här är det stacy har blivit sämmre och det finns 2 altenativ 

*söva ner henne och öppna upp henne för att se vad felet är (riksen är så stor att hon dör troligen) dom får inget blod fårn henne och han har blivit ännu sämmre från igår Gråter

*låter henne somna in Gråter