Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 1712 ggr
Johan-
0

Idag fick jag nog!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Japp, idag fick jag nog, har haft en planka på 60 cm mellan köket och vardagsrummet för att illrarna bara ska hålla sig i köket på nätterna. Sällan eller aldrig funkade detta, vilket resulterade i nattliga kurragömma lekar:) Låter kanske kul, men inte när klockan är 0200 på natten. Har även försökt med kompostgaller, men det är alldeles för breda springor.

Cereza lyckades komma på att man kunde klättra upp taket på  ena sidan, för att sedan "glida" ner så att man hamnade i höjd med plankan, sen var det ju bara att skutta över:)

Åkte därför till Kävlinge Zoo idag och kollade vad en valphage kostade, ca 700:-, med det visade sig att han hade en begagnad som han hade haft kaniner i butiken, så istället för 700:- för en ny, så blev det 250:- för en begagnad. Det blev en väldig skillnad, innan hade man ingen aning om vad de hade för sig på andra sidan plankan, men nu har man full koll på dem ifrån soffan!

ferretgirl
0

Så har jag det in till mitt storarum just nu. Egentligen så har dom tillgång till hela lägenheten, men just nu har allt grejer på golvet som ska upp i julgranen. Så dom får vänta tills på söndag eller måndag att komma in i där. Ska också flytta om där lite, och vill då inte ha dom ivägen så dom springer barkom bokhyllan eller TV-bänken.

Aviendha
0

Där har hon lite att klura på ett tag ;)

Johan-
0

Haha ja, jag hoppas också kunna ha de i hela lägenheten så småning om, men det får vänta tills de är lite mer säkra på "pottan"

Mindre kul att skrubba illerbajs under säng och bakom soffan:)

Jo, cereza lyckades nästan klättra över innan, men hon orkade bara klättra halvvägs, men när jag såg att hon var på väg så tänkte jag bara:

-" Men vafan! Vad ska man göra för att hon inte ska komma ut!?"

HannaM
0

Tihi.. det där hade samtliga mina nyst sig över=) Rena rama stegen ju! Hoppas dina håller sig på rätt sida.

Johan-
0

Haha exakt, där är dock ganska långt mellan dem, får hoppas att cereza inte kommer på något lysande särr för att lösa detta (också)

HannaM
0

#5 misstänker att hon dessvärre kommer komma på något. om inte annat ser det ut som man kan klättra upp på buren och sen slänga sig över=) sånt pysslar min alinda lump med här hemma. Men vi håller en tass för att dom inte inser den möjligheten

Johan-
0

Har tänkt på det med, det var ju så hon kom över innan, men man får ta en dag i taget och lösa problemen som de kommer:)

Satmaran
0

Fniss! Lycka till Johan!!!

Gissar att de har löst problemet tills imorgon ;) Men för din skull ska jag hålla tummarna för att du ska få ro några dagar till =))

Satmaran
0

Bara nyfiken! Hur brett är det mellan de vertikala pinnarna?

Det ser nästan ut som att de ska kunna klämma sig igenom.

Johan-
0

Tror inte de ska kunna igenom, är ca2 -3 cm

Satmaran
0

Hmmmm…

Då duger inte den hagen till att ha små valpar i.

Attans också, annars skulle jag nog också köpt en.

Hur många sektioner fick du på köpet?

Johan-
0

hmm… *går och räknar*

8 stycken… nej tror att valpar utan problem kommer ut där:P

Aviendha
0

3 cm klarar min lilla marodör här hemma ;) Hoppas Cereza inte inser det, eller att honhar lite mer hull och skelett än min ;)

Johan-
0

Hehe, nja cereza har lagt på sig lite så tror inte att hon kommer genom faktist:)

Sarah
0

Vll inte göra dig besviken ;) Men, vissa hoppar över dem med ;)

Sarah
0

AH, hanna sa redan det ;)

Johan-
0

Japp, blir de lite längre så fixar de det nog:P tyvärr….

ferretgirl
0

#11# Det beror på hur stora/små valparna är. Jag använder hagen från det att dom är mellan 4 och 5 veckor gammla, "stänger" då av ca 1/3 av sovrummet till dom som dom får vara på. Brukar ha 2 små toalådor och matskål på golvet medan vattenflaskan hänger på gallret. Hade först vatten i en skål på golvet, men då badade dom hela dagarna, och vattnet blev odrickbart med all grus från toalådorna och maten som oftast någon lägger i blöt där. Det funkar bra för mig, ska nästa år testa att ha dom där från början, men kommer då att sätta ett volgärnät utan på hagen så att dom små inte kan åla sig emellan spjälorna vilket dom just nu kan om jag hade haft valpar. Voljär när går på ca 50:- för 10 m, och det går att köpa t.ex på Jula, Bauhouse och liknande affärer.

Satmaran
0

#18 Bra tips!  Funderade på om man skulle kunna ta nån flexibel men ändå stadig plastskiva, skära till och sicksacka mellan de 2 nedersta tvärpinnarna? Tänkte mest att ytterligare nät, ger dem bättre klättermöjligheter ;).

Johan. Kan jag övertala dig att hämta upp en hage till mig? Kanske till nästa gång du har ärende in till storstaden :) Jag överför pengar till dig innan så klart ;)

Johan-
0

ja det är klart vi kan fixa det på något sätt, vart har du tänkt dig att köpa en då?

Satmaran
0

Jag tänkte då närmast på en sådan som du köpt på Kävlinge zoo.

Han hade väl fler? Fanns det olika modeller, eller var de för 700 kr likadana som din? Jag har inte hittat några valphagar här i Malmö, så därför tänkte jag be dig om hjälp ;)

Johan-
0

ah, jag kan höra om han kan ta hem fler, det är säkert inga problem:)

Satmaran
0

Googlade omkring och hittade något liknande på www.anicare.se.

Valphage lackad i olika färger. Undrar bara om höjden är tillräcklig?

Denna kostar 359 kr. Frakt 90 kr.

Hur hög är din hage, Johan?

HannaM
0

#23 vill du ha en säker valphage rekomenderar jag den som klarsferrets och ahms har.. känner endast till ett fåtal illrar som tar sig ur den (ludde lump!). Visserligen finns dom en bit bort men du behöver den väl inte förrän till våren? Många passerar hit och dit på utställningar och resor så det kanske går att få till frakten?

Johan-
0

Hmm osäker, skulle gissa på 60-70 cm:)

Johan-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var jag på överskottsbolaget i Landskrona, hittade lite saker till Cereza och Swe, så nu har de fått en egen myshörna i köket:)

Jag köpte en "igloo" en fleecefilt och en prasseltunnel:)

Och nog ser hon ut att gilla det?

Faxlin
0

#26: Ser riktigt mysigt ut det där.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Satmaran
0

#24 Jag vet Hanna. Visst skulle jag vilja ha den perfekta illerhagen ;) men ekonomin är lite trasig och slutnotan blir så dyr med frakten från Klarsferret. Jag har ganska exakt 600 kr att lägga på en hage inkl frakt och allt.

Tror att jag kommer att behöva den snart. Salamis kulor trillade ner förra veckan och han har redan börjat antasta stackars Salsa. Tänkte att jag skulle sära på dem över nätterna i alla fall. Med hagen skulle jag kunna dela av köket så att Salami får ett eget utrymme utan att känna sig ensam. Salsa uppskattar inte hans övningshump ;)

#26 Cereza ser ut att trivas innanför grindarna, myspys til mystös :)

Johan-
0

Ungefär 1,5 veckors lugn och ro fick vi här, innan monstret Cerea lyckades klura ut hur man skulle kunna komma över:) Så nu är det "åter till ritbordet" som man säger:)

Lillan, vet du när Fredrik får hem din valphage än?

Bogey
0

#23 Är det inte lite för många "tvärstag" på den valphagen så illrarna har nått att klättra på?
De hagar som Klars och Amhs har har betydligt färre tvärstag vilket borde göra det svårare att komma över.

#28 Beställde själv 2 hagar från Klars. Blev 20kg totalt och svenska posten kan verkligen ta betalt så fort det väger det minsta. 450 spänn i frakt!!!

Som jämförelse kan jag nämna en tysk bekant som jag skickade en plyschälg till förrförra julen och han skickade mig en flaska whiskey. Nu kommer jag inte ihåg de exakta beloppen men jag minns att jag reagerade på att whiskeyflaskan som var betydligt tyngre och behövde förpackas väl kostade ändå ungefär hälften att skicka från Tyskland till Sverige mot vad plyschälgen kostade att skicka ner till Tyskland.**
Helt sjukt!**

_____
Uffe

Norrskenets
0

#30 Det har du rätt i, tänkte inte på det förut men ser nu att det är många lodräta strängar.

#29 Kanske går att knipsa bort några rader?så kanske det löser sig igen. men va försiktig så inte du tar för många lodräta strängar för då kanske det blir för ostadigt och illern kanske lyckas klämma sig igenom istället

Johan-
0

#30 #31

Tack för tipsen! Får testa knipsa av någon när jag kommer hem:)

Norrskenets
0

#32 Så lite så, försök att ta en "rand" som behövs minst och kan avgöra mest att det inte ska gå att "hopp-klättra"=)

Johan-
0

Japp, ska göra det:) Blir till att göra det direkt efter jobb idag:)

KerstinL
0

Annars är ju plexiglas bra.. (finns billigare kopior..) borra hål och fäst på utsidan av gallret med stripes. Skrattande

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Norrskenets
0

#35 Det va ju ett smart tips=) då slipper han "förstöra" grinden=) Visste inte att det fanns billiga kopior, vart får man tag i det? och kostar ca?=)

KerstinL
0

Det brukar finnas på större byggmarknader, är lite tunnare än vanligt plexi men fungerar utmärkt som "klätterskydd".. kommer inte ihåg vad det kostade men vet att det var billigare än "vanligt" plexiglas..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Satmaran
0

Plexiskydd har jag redan tänkt på att ha, för den nedre delen. Tror att valparna rymmer igenom annars när de är små.

Vet inte riktigt när Fredrik skulle få in hagen, men han trodde på 2 veckor, från beställningen. Sen får man väl räkna med att det är en massa helger också ;) Hoppas att den kommer direkt efter nyår.

Har du knipsat än, Johan? Den mittersta vågräta pinnen skulle nog funka bäst att knipsa av :)

Johan-
0

gick inte att knipsa av, de var alldeles för grova, ska fixa plast. Ni vet sådana "gatupratare" som olika affärer har reklam på? Utanpå affischera sitter det hårt plast skydd, ska testa fästa detta med stripes…

Satmaran
0

Perfekt!!! Just den sortens plast jag hade i tankarna :))

Du råkar inte ha en hel massa av den varan??

Jag tar sååååå tacksamt emot, det du får över ;)

klarsferrets
0

Det går inte att knippsa av plex glas ,

Man måste skära ganska många gånger sedan lägga det på ett bord och sedan bryta försiktigt på så sätt går det av

Satmaran
0

#41 Menade förståss, knipsa tvärpinnar på gallret ;)

Johan-
0

Nej jag har ju inte det, men när jag beställer åt företaget så köper jag från ett ställe någonstans i malmö, det är inte särskillt dyrt, ska kolla allt exakt, så återkommer jag senare:)

Johan-
0

De kostar 75:- +moms på det, så ca 100:- Ska träffa en Restaurangchef från en annan estaurang på tisdag, ska få adress till företaget av honom då

klarsferrets
0

Oj förlåt jag trodde du menade plexi glaset.