Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1647 ggr
Burtil
0

Smulan dålig i magen

Hej,

smulan blev hastigt dålig i magen i förra veckan. Hon hade diaree och avföring såg inte alls ut som den brukar. Det ser inte ut som magsjukan som Hobbe hade för något år sedan. Jag åkte in med henne till veterinären i Torsdags där hon fick näringsvätska och Vetrimoxin som hon nu har fått några dagar. Hon hade också tappat i vikt och såg smalare ut än normalt. Jag blev rekommenderad att ge henne i/d för katter och det kastade hon sig över första dagarna men nu verkar hon inte vilja ha det längre. Har också provat med uppblött torrfoder (totally ferret) men jag har inte sett henne äta av det. Däremot äter hon gärna favoritgodiset paprika och gurka men jag vill inte ge henne för mycket av det.

Jag har bokat en ny tid hos veterinären om ett par veckor men om hon inte äter under morgondan så måste jag åka in akut med henne igen.

Hur länge kan man ge dem i/d ?
Finns det något annat blötfoder som är bra ?
Några tips om vad det kan vara ?

Hon åt som sagt i/d några dagar och avföringen pendlade mellan diareeaktig till nästan normal även om färgen var anorlunda. Men det tolkade jag som att det berodde på i/d eftersom det var samma färg som i/d.  

/Bertil

Musiken
0

putt

AlbaStiffler
0

Hur gammal är smulan?

Har de undersökt om det kan vara något annat än magsjuka eller likanande?

Har de kollat så att hon inte har stopp i magen? Om hon har stopp kan det ju i värsta fall yttra sig som diarré i början för att sen bli så att hon slutar äta för att det blivit helt stopp.

Tycker du ska göra ett ultraljud eller konstraströnten på henne om hon fortfarande är dålig. En iller blir ju extremt medtagen om den inte äter på några dagar och dessutom blir uttorkad. I värsta fall blir hon ju så dålig att honkanske inte orkar med en ev operation om de hittar något/misstänker något i tarmen.

HannaM
0

i/d ger väldigt lös avföring. Anledningen till att man får det brukar vara att den är extremt lättsmält och att dom ska få energi av även lite mat. Provat att muta med a/d ? Tror den smakar lite annorlunda.. kan ju vara värt ett försök i alla fall. Eller att blöta upp torrfoder och blanda med i/d?

Annars resonerar du ju helt riktigt, blir det inte bättre så är det bäst att åka in igen och kolla så det inte är ett stopp eller något helt annat som orsakar problemet. En iller som inte äter ok är inte en iller som mår bra. 

Håll koll så hon inte blir utorkad.

Burtil
0

Smulan är 4,5 år. Jag var i kontakt med veterinären idag och bokade en tid på Onsdag hos Gunnel på roslagstull. Blir hon sämre så åker jag in akut. Fick tips om att prova a/d istället. Än så länge har de inte kollat efter stopp men i helgen så verkade allt fungera tills igår då hon inte ville äta igen. Hon fick i sig en del i/d i morse plus några paprikabitar (det verkar alltid gå ner).

Så senast på Onsdag blir det väl röntgen m.m. gissar jag.

HannaM
0

#4 går paprikan ner kan du ju göra en snabbkoll själv, ge henne röd paprika så ser du om det passer bra eller om det tar lång tid/bara kommer ut delvis.. inget vattentätt bevis men det kan ju ge en fingervisning om hur det ligger till.

Burtil
0

#5 Ja just det, bra tips.

Men som sagt i fredags och lördags så kom allt ut som det skulle.

Burtil
0

Hon har ätit en del under dagen och precis när jag kom hem så kom det ut den naturliga vägen så det verkar inte vara stopp. Försökte ge henne parafinolja ändå men det var inte lätt. Fick nog bara i henne en halv tesked. Köpte en burk a/d men än så länge så har hon bara nosat på det. Det bästa är att Hobbe inte bryr sig om varken i/d eller a/d så jag kan se om hon har ätit.

Burtil
0

Eftersom hon inte hade ätit något under natten så jag åkte in akut med henne nu på morgonen. Hon fick vara kvar och de skulle vätska upp henne och ta blodprov och röntga henne. Så nu är det bara att hoppas på att allt går bra.

Sarah
0

Usch usch usch. Håller tummarna att hon blir bra snart.

AlbaStiffler
0

Hugaligen… Man både hoppas och inte hoppas att de hittar felet. Du gjorde iaf rätt som åkte in med henne. Vet bara hur hemskt det är att lämna illern kvar där, det är verklgien otrevligt. Hoppas det går bra iaf! *kram*

Pirjo
0

Hade inte ni magsjukan hemma tidigare?

Sarah
0

Bubs fick en kronisk tarminflamation som jag sedan har misstänkt kan härröras till magsjukan. Han fick väldigt svag antibiotika från början och den lyckades inte ta hand om det. Med en starkare antibiotika och kanske probiotika efter tror jag att han hade överlevt. Men det är bara vad jag tror.

Hoppas verkligen att hon blir bra snart. Lilla underbara Smulan.

Burtil
0

#11 Jo, men det var 1,5 år sedan som Hobbe hade det.

De ringde från veterinären och de hade sett något konstigt på röntgen och skulle göra en kontraströntgen för att se om de kunde se om/var det är stopp. Det är väl risk/chans för operation i morgon.

Pirjo
0

#12 En kronisk tarminflammation? Menar du då IBD? En av orsakerna till IBD tror man ju kan vara ECE (och det sägs ju att vår "magsjuka" är en försvagad variant av ECE) och IBD är ju en sjukdom som inte kan botas, man kan bara hålla den i schack. Den vanligaste behandlingen är att man först försöker med antibiotika (ifall orsaken skulle vara t ex helicobacter) och därefter med t ex Prednisolon. Om inte inflammationen orsakas av bakterier så lär inte starkare antibiotika hjälpa utan då måste det alltså  till andra medel.

Det tråkiga är att behandlar man för IBD och det inte är det så kan behandlingen faktiskt förvärra en del andra sjukdomar som kan uppträda just i mag/tarmnkanalen.

Sarah
0

#14 Nu var jag så dum att jag inte obducerade eftersom han hade åkt in och ut på tester väldigt lång tid. Han fick lunginflamation som sedan spred sig till övriga organ. När vi fick bukt på allt annat så var det en inflamation i maghinnan kvar. Den fick vi inte bukt med och jag fick ta bort honom. Han blev bra på antibiotika och sedan kom det tillbaka. Vi gjorde sedan antagandet att han var extra mottaglig i mage och tarmar på grund av magsjukan han hade två år tidigare. Men, det var något jag och Gunnel diskuterade efter att han hade dött. Med starkare antibiotika redan från början hade det förmodligen aldrig gått så långt.

#13 Tur i oturen om det är ngt hon ätit. Oftast går det ju väldigt bra då. Håller tummarna och tänker på er.

Pirjo
0

#15IBD har inte diagnosticerats i Sverige mig veteligen tidigare eftersom den upptäckts såpass nyligen så hittills har diagnostiken gått på precis antaganden. Vad jag vet så var i år den första gången i Sverige som en iller blivit diagnosticerad med IBD och det var Gunnel som gjorde det.  Även om hon haft illrar med typiska tecken så har hon nog aldrig tidigare gett den diagnosen eftersom sjukdomen är såpass okänd hos oss (precis som  hos en del vet i USA också)  Och det handlar alltså precis om den här typen av kronisk mag-/tarminflammation. Illern som diagnosticerades i år fick tyvärr också somna in efter ett tag. Jag påstår inte att det är IBD som han hade men jag har en känsla av att om detta skulle hänt idag så skulle diagnosebn blivit en annan.

Burtil
0

Nu har Smulan fått komma hem igen. De hittade inte något stopp så teorin är att det är något tarmproblem. Fick med mig diverse recept på antibiotika och skydd för magslemhinnan (Flagyl, Klacid och Zantac). Hon är mycket piggare nu men inte helt normal (fortfarande lite trött och seg). Hon har fått tillbaka en del av vikten som hon tappade. Hon gick från 970 g i Torsdags till 910 g i går morse när jag åkte in akut. Hon hade ätit en del hos veterinären så nu är hon tillbaka på 950 g. Får se hur det går de närmaste dagarna.

Sarah
0

Tips… de hatar flagylen. Blanda med lite vetegroddsolja i en spruta så går det bättre. Hoppas att det går bra för henne nu!!

Burtil
0

#18 Tack för tipset.

Det känns inte så bra. Hon har inte velat äta något (förutom paprika) under de timmar hon har varit hemma. Veterinären sa att hon hade ätit under dagen men jag missade att fråga hur mycket. Jag funderar på att försöka få i henne mat på något sätt om hon inte äter själv under kvällen. Vågar man det ? Kan man fylla en gammal vetrimoxinspruta med a/d och spruta in 1 ml i munnen i taget ? Hur mycket vågar man ge henne totalt ? Finns det något bättre sätt att få i henne föda/näring ?

Sarah
0

Så har jag gjort då Bubs var dålig. Ad blandat med lite äggula och olja. I med det i spruta och matade. Den illern kommer aldrig säg nej till paprika ;) Men det tar ju ett tag innan medicinen tar så hon bli förhoppningsvis piggare inom några dagar.

Burtil
0

Jag lyckades få i henne 10 ml (ca 0,5 ml åt gången) men det var under protest (hon fick en paprikabit efteråt som plåster på såren). Hur mycket vågar man stoppa i henne per matning ? Jag vill ju inte orsaka nya problem genom att stoppa i för mycket.

Burtil
0

Nu har Smulan gått ner så mycket i vikt igen att jag åkte in med henne akut igen. Hon får spendera helgen på Roslagstull för säkerhets skull.

Jag har fått i henne en del mat i två dagar men inte tillräckligt tydligen. Det konstiga är att veterinären säger att hon åt hos dem i Onsdags. Men efter att hon kom hem igen i Onsdags så har jag inte sett henne äta själv. Och iom att vikten nu var nere i 870 gram så tyder ju det också på att hon inte får i sig tillräckligt med mat. Alternativt inte kan tillgodogöra sig maten. Tre timmar efter hon fick medicinen igår så spydde hon lite (enda gången jag har sett det) men kontraströntgen som gjordes i Onsdags indikerade inget stopp då i alla fall och det har alltid kommit avföring om än väldigt blöt sådan.

Det var en upplevelse att försöka få i henne medicinen. Det kom nästan mer på väggarna och golvet än i hennes mun. Det smakade inte gott kan man lugnt konstatera. Men hon hade mycket energi att kämpa emot med så det var ju lite positivt. Det var likadant i morse, hon är ganska pigg trots viktminskningen. 

Några tips om vad det kan vara ? Någon som haft något liknande ?

Aviendha
0

Ojdå, lilla gumman. Jag har inte en aning. Håller tummarna för att hon repar sig!

AlbaStiffler
0

Det är väl någon här på forumet som haft iller med hårboll i magen som aldrig syntes på kontraströntgen, dvs den upptäcktes först när de öppnade upp illern. Prova sök på hårboll så kanske du hittar tråden/trådarna!

Så det kan ju med lite otur vara så illa att det som sitter i magen inte syns… :-( Kanske är det värt att tänka över om det kan vara värt att öppna upp illern och diskutera detta med veterinären. Ju mer hon går ner destå svagare kommer hon bli, och destå svårare är det för henne att överleva en operation.

Tycker du handlat helt rätt som lämnat in henne på övervakning iaf. Tråkigt för dig… hoppas hon mår bättre snart.

Sarah
0

Om det inte har kommit ordentliga korva skulle jag nog fortfarande gissa på stop i tarmen. Min Tjejen hade en ingefärsgodis i magen. Den satt i magsäcken och skapade inget ordentligt stop, men hon blev väldigt dålig ändå. Hon har även haft en hårboll och hann bli för svag för operation. Ren tur hade hon fått laxativ innan hon blev för sjuk och den luckrades upp av sig självt. När de spyr är det ju ofta ett tecken på att ngt sitter fast. Jag hade nog bett dem akut öppna henne.

Burtil
0

#25 Jo, vi diskuterade att öppna henne men beslöt att vänta över helgen. Så jag kommer nog be dem öppna henne på Måndag om det inte är en stor förändring till det bättre tills dess.

Sarah
0
Burtil
0

Hon har precis fått komma hem igen. Gunnel tyckte absolut inte man skulle öppna henne nu utan låta medicinen göra sitt. De säger att hon äter sin vanliga mat som jag lämnade och avföringen är mycket bättre men fortfarande lite blöt. Jag har dock inte sett något själv ännu. Hon har också gått upp i vikt till drygt 900 g. Hon var i stort sätt sig själv när hon kom hem men mycket tunnare än normalt pga av viktminskningen. Får se i kväll hur hon mår.

Burtil
0

Nu har Smulan varit hemma några timmar och än så länge verkar det som hon äter sin mat som hon ska. Avföringen är tyvärr fortfarande inte bra (för lös) men den är mycket bättre än den var i förra veckan. Jag tror det till stor del beror på att hon äter bättre nu.

Det är fortfarande svårt och få i henne medicinen, den smakar inte gott. Försökte doppa sprutan i lite laxolja och då gick det lite bättre. Men när man väl lyckats få in medicinen så skakar hon på huvudet så en del stänker ut. Hon har i alla fall gott om energi att kämpa emot med. Har fått en ny medicin istället för Zantac för den var helt omöjlig att få henne att svälja.

Får fortsätta att hålla koll på vikten så hon inte börjar tappa igen.

Sarah
0

Håller alla 36 tassar här hemma att hon ska bli bra.

AlbaStiffler
0

Har du testat blanda medicinen i något gott hon definitivt gillar, tex laktosfri grädde, äggula eller laxolja tex? kanske slickar hon då i sig den frivilligt?

Skönt att hon börjar repa sig iaf, om än långsamt. :-)

Burtil
0

#31 Jo jag har provat med laxolja och det gick lite bättre. I går provade jag med vetegroddsolja men ingen större skillnad. Det bästa vore om man kunde få i medicinen i paprika och ge henne men det blir nog svårt. Det går bättre dock, det är bara flagylen som är ett problem.

Annars så verkar hon må lite bättre nu. Hon äter bra men avföringen är fortfarande för lös. Hon har börjat bli lite intresserad av att leka igen men Hobbe är lite för våldsam tycker hon så hon skriker bara. Innan hon blev dålig så var det inget problem. Hon kanske känner att hon är svagare och inte orkar lika bra som förut.

I går så badade jag henne lite eftersom hon hade mycket medicin och annat klet i pälsen. Efter badet så for hon omkring som ett skållat troll och ville bli torr igen. Det tyckte ju Hobbe var skitkul så han jagade efter.

Sarah
0

Jag gjorde så att jag blandade flagylen med classiden som smakar bättre och i det hade jag även vetegroddsolja. Tog Bubs i nacken och sprutade in det i munnen små delar åt gången.

Burtil
0

#33 Det låter som det jag har provat också. Problemet är att så fort hon känner smaken så skakar hon på huvudet så mycket så det stänker ut en del medicin. Man kan ju inte riktigt se hur mycket som försvinner ut så jag vet ju inte hur mycket hon faktiskt får i sig. Jag får prova lite olika varianter tills jag hittar något som fungerar. Det är ju "bara" en vecka kvar med medicin nu. Hon håller sig ganska bra runt 900 g nu men det är fortfarande väldigt lite med tanke på att hon vägde nästan 1100 g för ett år sedan.

Aviendha
0

Går det inte att köra paprika i mixer med lite vatten så det blir en purré och blanda med? ;)

Sarah
0

hahahaha, skönt att höra att hon är piggare.

Jag har aldrig sett en iller vara så tokig i en specifik sak som Smulan och paprika.

Burtil
0

Det har gått ganska bra i några dagar men nu över helgen så har hon blivit lösare i magen och tappat en del i vikt igen. Så det blir till att ringa veterinären i morgon igen. Hon äter sin vanliga mat men tydligen inte tillräckligt. Det verkar som maten bara rinner igenom. Jag tycker också att hon druckit mer vatten under den här tiden än hon brukar göra.

De sista dagarna har hon konstigt nog inte velat ha någon paprika. Nu är det gurka som gäller ?! Konstig iller det här.

Jag har dragit ned på gurka/paprika eftersom det verkar som hon äter mindre vanlig mat när hon får det. Hon vill egentligen bara äta gurka verkar det som och det kan hon ju inte leva på. Kan hon ha tröttnat på sin vanliga mat (totally ferret) ? Hon fick lite torsk idag och det glufsade hon i sig fort. i/d och a/d vill hon inte heller veta av.

Det går lite bättre med medicinen. Ett ordentligt tag i nacken så lyckas jag få i henne medicinen men när jag släpper taget så skvätter det ut en del när hon skakar på huvudet.

Någon som vet om illrar också blir lösa i magen av antibiotika. Har de också bakterier i tarmarna som slås ut av antibiotikan ?

HannaM
0

#37 Någon form av probiotika kanske kan vara aktuellt? Rinner det bara igenom så där så är det ju svårt att hinna ta upp någon näring från maten.

Burtil
0

Smulan fick vara kvar på Roslagstull över natten. De röntgade henne igen igår men kunde inte hitta något konstigt. Lymfkörteln var lite förstorad sa de men i övrigt inget konstigt. De skulle ta nya blodprov idag. De verkade allmänt konfunderade över vad det kan vara eftersom antibiotikan inte har hjälp och inget syns på röntgen. Hon är ju mycket piggare nu än när det började men avföringen är fortfarande mycket lösare än den ska vara. Det blev lite bättre när jag i princip slutade ge henne gurka/paprika. Gurkan tillför ju en del vätska så det verkar väl rimligt.

Min känsla är fortfarande att maten passerar tarmarna för snabbt. Därmed så tas inte näringen/vätskan upp och avföringen blir blöt och hon tappar i vikt. I Söndags fick hon lite äggula och den kom ut efter drygt en timme bara.

När Hobbe hade magsjukan så fick han något som heter DiarSanyl. Detta skulle stoppa upp lite i tarmarna om jag kommer ihåg rätt. Någon som känner till detta eller något annat som ger liknande resultat ?

Sarah
0

#37 Ja de har bakterier som slås ut. Som hanna sa kanske probiotika vore något. Usch att hon inte blir bättre!

AlbaStiffler
0

Har hon fått Hills a/d mat och gillar hon det? kanske kan vara bra supplement att ge nån gång per dag om hon är lite för lös och det verkar gå rakt igenom. a/d maten bör ju vara lite lättare att tas upp av magen… även om hon kanske inte blir fastare i magen av det…

Om hon inte gillar a/Dn från början kan du testa blanda ut den med lite olja/äggula eller grädde för att få henne att börja gilla den. Eller fingermata, det gillar ju de flesta illrar att bli.

Hoppas att hon kryar på sig snart, har ju vart rätt länge hon var krallig nu.

Burtil
0

Hon fick komma hem igen i eftermiddags. De såg att hon hade mycket vita blodkroppar i blodet så hon verkar ha någon infektion sa de. Så nu har hon fått ny antibiotika (Baytril). Tyvärr verkar den inte smaka bättre än Flagylen. Varför kan de inte smaksätta medicinen.

Läste på lite om IBD som Pirjo nämde och många av symptomen stämmer väldigt bra men jag antar Gunnel vet mera. IBD är en imflammation i tarmarna som gör att de inte kan ta upp näring som de ska. Varför imflammationen uppstår verkar dock osäkert. Har en bokad tid på Måndag med Gunnel. Det är bara att hoppas att nya medicinen hjälper tills dess.

Har stödmatat henne ikväll men är fortfarande osäker på hur mycket man kan ge henne. Hur mycket mat ska de ha egentligen ? (per dag, per tillfälle).

Hon fick ca 5ml i kväll. Hon gillar inte att bli matad så det är svårt att veta när det blir för mycket eftersom hon kämpar emot hela tiden.

Ceciliaolucifer
0

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag hoppas innerligt att hon blir frisk så fort som möjligt.

Att du fick Baytril utskriven tycker jag är synd eftersom den är så päcklig. Omöjligt att blanda ut i ngt gott. Har du provat laktosfrigrädde? 

Håller tummarna för er!

Burtil
0

#43 Tyvärr är inte laktosfri grädde något hon gillar. Hon är väldigt kinkig med vad hon äter.

Idag kände jag att jag var tvungen och ta henne till djursjukhuset i Bagarmossen (Roslagstull stängt). Hon hade inte ätit mycket under natten och såg uttorkad ut. Fick träffa en jättebra veterinär som iofs erkända att hon inte kunde iller så bra men hon tog sig i alla fall god tid och gick igenom hur hon såg på saken. Hon gick också igenom hur mycket mat och vatten hon borde ha och gav tips på vad och på vilket sätt jag kunde ge henne mat (i/d söndermixat med vatten i en spruta). Hon gav också Smulan mer vätska under huden så när jag kom hem vägde hon ca 940 g (från 860 innan). Hon fick också prokolin (för en gång skull något som inte smakade pest).

Så nu har jag separerat Smulan och Hobbe så jag kan väga maten och se hur mycket hon äter själv och sedan kan jag fylla på med i/d så hon får i sig ca 70-80 g om dagen. Hon har dock inte ätit något själv efter besöket så jag har gett henne ca 25 g i kväll. Hon åt en del själv under matningen så jag behöver inte spruta in allt. Får se om det fungerar bättre nu när jag vet hur mycket hon borde ha per dag.

Burtil
0

Hon har tyvärr inte ätit något under natten heller och nu på morgonen var det helt omöjligt att få i henne något via spruta heller. Så jag måste nog tyvärr fundera på om det inte är dags att låta henne somna in. Ska försöka resten av dagen också och ge henne en sista chans.

Burtil
0

Smulan finns inte mer.

Jag gick till djursjukhuset i Bagarmossen (bor i närheten) för att se om de kunde göra något mer. Men medans jag väntade blev hon så dålig att veterinären trodde att sannolikheten för att hon skulle klara en operation inte var stor så det var tyvärr bara avlivning som återstod. Efter otaliga veterinärbesök så hoppas man ju att hon ska bli bra till slut men inte denna gång.

Farväl din paprikatokiga Smulan. RIP.

Musiken
0

Oh nej :( Beklagar.. Har du fatt reda pa vad som var fel?

Norrskenets
0

#46 Beklagar sorgen =´( *tröstkramar*

UlrikaD
0

Vad tråkigt att det skulle sluta så. Beklagar verkligen!!

Sarah
0

Åååhhh nej!!! Så ledsen Betil. Smulis var en underbar iller och jag är så glad att hon fick det sista ett och ett halvt åren hos just dig. Gråter för er och är så tacksam att jag fick lära känna den underbara tjejen och att jag fick träffa henne hos Kerstin för inte så länge sedan. Hon uppvisade samma symptom som Bubs. Stora kramar

Ceciliaolucifer
0

Jag beklagar sorgen, jag vet hur ont det gör :(

kram

Aviendha
0

Beklagar verkligen sorgen för lilla Smulan! Kramar

AlbaStiffler
0

Nä vad tråkigt… att en sån lång kamp slutade så. Men kanske var det för det bästa för henne, stackarn. Jobbigt att vara sjuk iller! :-(

*tröstkramar*