Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 3236 ggr
[HannahoHenrik]
0

Klippt i pulpa

När vi klippte Havannas klor så ryckte hon till o henke råka klippa henne i yttre delen av pulpan det blöder inte längre men är det nåt man kan göra för att förhindra att få in skit eller bara göra så det gör mindre ont?

Guteillern
0

Det koagulerar och läker. På Apoteket finns ett pulver alt. stift (kommer inte ihåg vad det heter), som man kan använda för att stilla blodflödet lite snabbare, när man klippt i pulpan.

Var beredda på att hon kan vara rädd nästa gång ni ska klippa klor. Hade ni vetegroddsolja eller liknande på hennes mage? Det är ingen garanti för att dom inte rycker till (sådana olyckor händer emellanåt), men det brukar ofta underlätta kloklippningen.

/Ammi

[HannahoHenrik]
0

Okej tack så mycket Ammi ska inskaffa det där stiftet ifall olyckan skulle vara framme nån mer gång. Japp vi kör med vetegroddsolja men hon tycker ändå det är obehagligt. Det blödde sån tur var inte mycket alls o hon var jätte lugn just då o ville mest bara gå o lägga sig vilket hon gjorde så fort vi släppt ner henne. hmm skum litten tjej vi har Fundersam. Mest jag som blev halvt hysteriskt o trodde vi hade haft halvt ihjäl henne Generad. Tack för din hjälp Ammi

emoflickan
0

Jag har lyckats klippa in i pulpan ett antal ggr men det brukar inte vara så farligt, blöder liten stund. Men mina brukar vara så intresserade av vetegroddsoljan att dom knappt rycker till ;)

Faxlin
0

Något mycket enkelt är potatis mjöl. doppa klon i lite potatismjöl så får ni exakt samma effekt som med det ni köper på apoteket, men det är billigare. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ab0o
0

Tack Åsa.. de var bra att veta. Klippte klorna på min lilla tös för 1a gången. Gjorde de när hon sov.. o de funkade kanon! hon är som en klubbad säl när hon sover, vaknar inte av något :)

Faxlin
0

Vilken tur du har. Inte alla som har illrar som sover så hårt. Jo förresten de brukar sova hårt ända tills klotången kommer fram

Audiatur et altera pars

ferretgirl
0

Om jag har råkat klippa i pulpan så brukar jag hålla en ren tygbit eller bomullstuss på tån under ca 2 min, så har blödning stoppat för det mesta. Annars håller jag någon ½ min till så stoppar det.

Faxlin
0

Jag hör till dem som de gånger jag klipper i pulpan. Har visserligen bara hänt en enda gång på iller, men några fler på alla hundar genom åren.
Jag bara fortsätter att klippa sedan får det sluta när det slutr. Oftast slutar det rätt snabbt. Några gånger när man klippt rejält har jag använt lite potatismjöl så slutar det snabbt.
Visst man får torka lite blod på golvet, men det är det värt. Det viktigaste är att inte bry sig om man får blod på kläder och sådant utan fortsätta klippa och låtsas som ingenting. Har jag klippt färdigt så det är sista klon sitter jag kvar med djuret och låtsas att jag fortsätter.

Audiatur et altera pars

DEBBY
0

jepp var med min syster när hon råkade klipa sin hund i pulpan man kan testa med nagelack det tipsade vetrinären mig om men det kan ju vara svårt att få det att fästa. annars skulle det finna någon slags vårtpenna som skulle vara jette bra men då får man ju se till att ha det hemma ifall att det skulle hända. testade okså potatis mjöl men det funkade inte kanske brodde på att det verkligen pissade blod stakas bistro..