slickade i sig urinet.
Jag blev helt förfärad. :O
Tyra sprang ner i sin bur, kissade, sprang runt lite till, sen gick hon och slickade i sig lite av urinet.
Är det normalt? Varför gjorde hon så?
hjälp. :|

Det låter inte direkt normalt. Inget mina roar sig med i alla fall. Men jag vet att vissa djur kan slicka i sig av sitt urin m de saknar vissa mineraler/vitaminer. Så jag undrar lite vad hon äter för foder, så att man den vägen kan kolla om hon verkligen får det hon behöver.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

hon äter friskis kattmat, det hon ätit hos förra ägaren med. vad kan hon tänkas sakna?

Inte för att vara elak, men det mesta faktiskt. Friskies är INTE bra mat. Mitt råd är att omedelbart byta foder. Om du går in under artiklar så har Madde sammanställt två jättebra artiklar där om foder där du kan jämföra.
Men Friskies och Whiskas och sådana där vanliga affärsfoder är inte bra. De får inte i sig alla de ämnen de behöver då.
Audiatur et altera pars

okej. jag har inte tänkt på det så mycket utan antagit att det är bra, med tankte på att hon ätit det i x antal år.
ska kolla upp artiklarna på en gång.
tack för hjälpen.

Det var så lite så. Därför vi har den här sidan ju. För att kunna hjälpa varandra.
Audiatur et altera pars

det är sant. :)
har beställt illerfoder nu :)

Vad bra, kan rekomendera att göra en blandning av olika illerfoder, det uppsakattas ivf av mina. Jag blandar i 3 olika foder i deras mat.

En annan fördel med att blanda är att om det tar slut så är det lättare att kunna få tag på ett av flera foder akut.
Audiatur et altera pars
Här hemma bladar vi Vitalin och Ferret Complete för tillfället. Men i framtiden så blir det väl och övergå till bara Vitalin.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
För att vänja henne vid övergången så kan du blanda ut det nya fodret med det gamla i ett par dagar, och sedan byta helt. Hoppas bara inte att hon fått några "bestående men" av att gå på detta foder som enligt min mening borde förbjudas då det inte gör något djur gott!!… Lycka till och berätta gärna hur det går!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#10: hon verkar inte få några men. utöver kissgrejen så är hon ju liksom pigg, glad och verkar frisk.
n9+e6 i roppen som ka
n ta skada också… e+r #11 vi hoppas på det!!! Men det finns sak
*** Pegasus hälsar här uppe****
#11 Vi hoppas på det!! Men det finns saker inne i kroppen som kan ta skada av dålig kost, men bara hon får sitt nya foder så ska det nog gå bra ska du se!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Exakt, många saker kan vara fel inne i deras kropp som vi inte märker. Så rätt foder är otroligt viktigt.
Audiatur et altera pars
Mina får ferret complete vitalin, anf etc…men förra sommaren var jag på landet å fick akut foder brist…blev tvungen att köra på friskies en vecka…å hjälp vilken skillnad det blev på dem under den korta tiden….de åt som hästar, bajsade som galningar, å ändå gick det ner i vikt å fick sämre päls…bara på en vecka!

då var ju den saken avklarad :D:D:D:D
#14 en av mina illrar har gått på ett liknande billigt foder innan den kom hit och fy sjutton vad det stank om bajset! Men han älskade sin nya bättre mat jättemycket när han fick det i stället!
Sajtvärd på Iller.ifokus