Jordskalv vs iller
I morse vaknade jag av att huset hoppade och det lät som en hel stridsvagnsbrigad körde förbi en halv meter från väggen. Vi hade ett hyfsat kraftigt jordskalv och jag finns nån mil från centrum av det.
Det jag ville skriva är att jag har aldrig sett Ricky reagera speciellt på något typ nyårsraketer eller när jag startar cykeln. det enda som är läskigt är tandborsten den surrar så hemskt.
Men idag gick jag upp efter att skalvet hade lugnat sig och genast var han där och följde mig precis överallt så att tillslut plockade jag upp honom och har gått med honom på armen sedan halv 7 ca han verkar inte komma till ro, vill inte leka han ska bara vara där jag är.
Så det är nog sant att dom känner nåt när det gäller naturens egna (katastrofer) hittade inget annat ord för det.
Hur är det med resten av skåneillrarna ???
Här i Landskrona kändes skalvet av rätt mycket! Nintendo sov och vaknade inte men Grumme tassade omkring ett tag för att kolla läget men verkade inte vara orolig, mest nyfiken på vad det kunde vara.
Raketer klarar dem utmärkt såvida det inte är någon som smäller nära byggnaden och riktigt ordentligt. Deras största skräck är dammsugaren.
Våra illrar verkade ta det med ro. Vi har Nanna i sovrummet och hon vaknade men var inte rädd eller så. Skatt var den enda av våra illrar som var uppe när vi kom upp hon verkade lite förundrad me inte rädd, grabbarna masade sig upp först vid 8 tiden när frukosten var framdukad.
Mina föräldrars hund däremot hade börjat morra vilket han aldrig gjort tidigare i sitt 11 månaders liv och deras grannes papegoja hade ramlat av sin pinne, kan berätta att dom bor på åttonde våningen så dom kände nog det lite mer än oss på tredje.
Mina illrar har inte brytt sig om smällare förutom förra året när dom råkade följa med ut på balkongen vid midnatt. Dumle reagerar om vi är ute och det smäller till vilket inte är ovanligt här i Landskrona men är han hemma så bryr han sig inte.

Mina illrar sov, som stockar, i kävlinge:)

Det där med att djur känner på sig är vetenskapligt bevisat, såg ett program om det nån gång. Djur kan många ggr visa tecken timmar/dygn före tex en naturkatastrof. Tex flydde många turist-elefanter från stränderna och inåt land timmar innan tsunamin kom in över Thailand. Hade man lyssnat på dessa så hade kanske fler klarat sig?
Intressant är det iaf.
Jag bor i Helsingborg, men jag märkte inget av det, ändå var jag uppe på toa mellan 6 och halv7. Var låg epicentrum av det, och hur stort var det på richterskalan? Nån som vet det?
#5 Oj att du inte märkte det, jag trodde att huset rasade. Dom håller på med vägarbete utanför så jag var helt övertygad om att dom tabbat till sig. När jag sen trodde att det var jordskalv så skrattade Patrik åt mig, han trodde nog mer att någon hade sprängt något
Epicentrom låg utanför Ystad, nordöst tror jag och det mätte 4,7 på richterskalan.
Oj, 4,7 är ganska högt. Någon som vet "varför"? Jag hade nog inte märkt det i vilket fall, enligt min karl så kan ett världskrig pågå utanför sovrumsdörren utan att jag vaknar ;)
Paulina
Mina illrar sov igenom det :) Jag därimot vaknade och höll skräckslaget armarna om pojkvänennen i sängen 
Jag bor ca två mil från epicentrum. Huset sprack och det mullrade och skakade så katterna blev hysteriska ( jag också..). Men, lilla Irma bara sov vidare. Märkte ingenting. Tur.
Mina illrar vaknade inte hellre, dom sov i godan ro, och 4,7 är ändå ett ganska så kraftigt skalv.

Jag vaknade av dte o satte mig upp i sängen, blev fan livrädd, trodde först att jag drömde eller något, sen kom killen ut i sovrummet, vilken syn, jag satt helt rakt, båda armarna utsträckta o höll hårt i sängen och ögon så stora som femkronor. Killens kommentar; Skakade huset inte nyss?
HAHA! Sen kom Maxen, han ahde oxå vaknat, han sprang mellan killen o mig som om han hade ett koppel på sig. Sen fick han sova med min hand på sig nedanför sängen.

Här var det full rulle på illrarna som väckte mig ca 1 timme före skalvet. De brukar annars vara lugna och fina på morgonkvisten.
Sen om det beror på att Salami har börjat brunsta eller om skalvet spelade in, det vet jag inte, men det var ett fasligt liv i köket.
Lite senare kom min son in till mig, vilket också är ovanligt. Han sover normalt som en klubbad oxe. Men han var uppriven över någon mardröm. Hos mig somnade han lugnt igen och där låg jag vaken och undrade varför katten vandrade omkring som en osalig ande. Då kom skalvet! Mycket märklig känsla, verkligen ett skalv inte en vibration. Det var över på några futtiga sekunder och sen var allt lugnt, djuren somnade också om.

Det var den största jordbävningen på över 100 år i Sverige, och det kommer nästan garanteratt komma efterskalv, vilka kommer att lige ca 1,5 enheter under det förra…

Usch vad obehagligt. Glad att jag inte bor där ni bor just nu.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag hade somnat i soffan och vaknade runt fyra, slog på tv:n och kunde inte somna om. Tänkte att jag sätter mig och jobbar lite, efter någon timme så mullrar det på rätt bra och katterna flyger upp. Hela huset börjar skaka, och det låter sjukt dovt och tv:n vibrerar så jag tror att den ska åka i golvet. Tänkte wtf? Och några sekunder senare var det över. Gick o kollade illrarna, men dom snarkade som om inget hade hänt.
Vaknade inte ens av att jag plockade upp dom :)
jag bor i Hässleholm och där skakade det till innan tjugo över 6 imorse. jag var mitt inne i en dröm när det började brumma till rejällt. Ljudet fick mig att vakna, då drömmen hade fått tankarna att gå i inbrottsförsök. Dock de va ist väggarna som skakade. jag fattade ingenting "är det nån som har ställt en torktumlare bakom väggen?".
Raffe var mer sansad än jag. Hans min visade mer "sänk ljudet eller håll käften, jag försöker sova!". Grannarna tjattrade också ute i trappuppgången-nog vad han reagerade på mest.
På nyheterna 10 min senare fick jag reda på jordbävningen-min allra första….usch

Love och Alice blev oroliga. Love gick omkring och Alice hoppade upp i soffan och vägrade vara på golvet. Jag bor i Borås och här märktes det ändå inte så mycket, darrade till lite i några sekunder, ungefär som när en långtradare kör förbi ute.