Utställningar??????
Det finns ju utställningar för illrar, men det som jag inte fått riktigt klämm på är om man kan ställa ut en iller utan stamtavla eller är det bara illrar med stamtavla man får ställa ut.

nej,alla illrar är välkomna på utställningar så länge de är friska och pigga nog att orka med den stressen

Jag har inga stamtavlor på mina men det skulle vara kul och få dom bedömda nån gång. Nu vet då jag vad jag ska göra på semestern.
Du behöver inga stamtavlor för att ställa ut, men illrarna ska var vaccinerade och fria från öronskabb. Nästa utsällning (om det inte kommer någon innan dess) är Iller Thrillern som hålls i mars nästa år, tror det var i slutet av mars om jag minns rätt.

Utställningar är så himla kul! Många illrar som varit med på de utställningar jag varit på har varit omplaceringar med okända tidigare ägare. Och många av dessa har fått fina placeringar. Vad som bedöms är hur DU tagit hand om din iller, inte vad illern har för stamtavla. Genom rätt skötsel och genom att din iller mår bra så kan din iller komma hur långt som helst!
Men även om din iller inte får nån placering så kommer du att träffa så många fantastiska människor och illrar på utställningen så du kommer inte att kunna låta bli att åka på nästa i alla fall. Du kommer att få tips med klovård, pälsskötsel, lekar för att få de små glada (för att få bättre placering nästa gång). Underbara affärer mm mm. Min man och jag kan inte låta bli att åka

#4 Ja det skulle vara kul att få ställa ut, många kanske vet att jag åkte ner till Göteborg och hämtade min iller kille, som var på blocket sittandes i en bur och såg ledsen ut. Vetrinären tyckte han var en trevlig iller han var så social av sig, illrar brukar tydligen inte vara så sociala enligt honom men tycker båda mina är sociala och glada illrar. och få träffa andra med samma intresse hadde ju varit kul. Det är tur man har snälla killar som också tycker om djur så att få min kille med också är nog inte svårt.

Nästa gång det är dags för en ny iller (hoppas det dröjer dock, vill ha kvar de jag har så länge som det bara är möjligt) så ska jag oxå se om jag kan ta nån från blocket. Men, en undran bara, är det inte jobbigt att få en lessen bur-iller att få förtroende för människor igen?

#6: Det beror så på vad illern har råkat ut för. Och ålder och individ. Så det finns inget lätt svar på den frågan tyvärr.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#7: Var rädd för det svaret. Och tror att jag nog kommer att ta hand om en omplacering när den tiden kommer. En som har blivit bedömd i sitt temperament av en kunnig person.
Jag kan klara av en "rädd liten" men min familj skulle protestera. De har fått gå med gummistövlar inomhus under några år med underbara RockyRambo och kommer nog inte att gå med på det igen.
Det man också ska tänka på innan man köper en buriller på blocket är just det att man hjälper till försäljaren att fortsätta föda upp illrar på ett sådant vis. Slutar man köpa och sluta stödja så måste de till sist avveckla..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Men ska man låta de illrarna lida bara för man vill aveckla den uppfödningen? Det tycker jag personligen är fel, jag skulle med glädje rädda livet på en buriller även om det kan leda till att den uppfödaren förtsätter att föda upp illrar på det viset, men jag tycker det är mer fel att låta illrar lida som bur illrar än att låta den uppfödaren föda upp.

Det är bara det att nästa år så tar farmarna som fått sina burillrar sålda nya tag och fixar till en hel hög med nya illrar.
Som kostar nästan gratis så att okunniga köper.
Det blir mao nya Wilmrar o Didrikar som den nya ägaren kommer på är livliga o testar gränser (som alla valpar faktiskt gör)
Nya omplaceringar av folk som inte inser att det faktiskt är ett helt jobb att ha en iller.
Vem ska ta hand om dem?
O får de inte de omplacerade så kan ju jag gissa att den illern kommer att hamna i en bur på mindre än 5 kvm.
Då hade det varit bättre att inte blivit född.