Så arg och lessen! =´(
I onsdags kväll skulle jag stänga av min dator och kom på att jag skulle kolla nått först så jag försökte stoppa avstängningen med att trycka på "esc" men datorn stängdes av ändå så då tryckte ja på den igen men då kom jag inte in överhuvudtaget..stog att jag skulle repair så då visste jag inte vad ja skulle göra så ja stängde av den.
Igår kväll satt mamma och jag och försökte fixa det men utan resultat men Micke kom med sina grabbar så va han snäll att ta sig en titt och efter en stund fick han igång datorn men nu verkar allt va borta, alla bilder på mina illrar och Sagas valpar. valplistorna, uppgifterna om Sagas valpar..ja allt som är så otroligt viktigt för en…
Satt och grät igår för det kändes som att alla mina minnen och allt sånt viktigt har brunnit upp…=´( så nu vet jag inte vad jag ska ta mig till..önskar att det aldrig hade hänt..
Försöker få tag i en kille som fixade datorn sista gången och ja har för mig att han kopierade över allt sånt viktigt på en cd då han formaterade om min dator för ett tag sen.. irriterar mig på att han varken svarar på hem eller mob nångång =´(
Känns som halva mitt liv har rasat samman…
Kommer inte kunna svara på mail på ett tag tror jag..isåfall måste ja låna nångons dator..
Å så tråkigt!
Jag har allt mitt sparat på USB minnen.
Sara

oj ! Fan va tråkigt !
Köp en extern hårddisk o samla allt på i stället. Eller bränn ut på cd skivor…
Jag har extern hårddisk som resev för just bilder o musik.
Bilder e ju ovärdeliga !
Beklagar
Nej! Vad tråkigt! Ibland kan man om man är duktig rädda sådant. Det kan ju ligga kvar någonstans. Men då gäller det ju att personen är duktig.. Av just den anledningen önskar jag mig en extern hårddisk, för som det är nu ligger alla foton på Chade på min dator..
Hoppas det fixar sig!
Paulina

nej usch vad hemskt.
Vet ju om när min dator kraschade. Men det visade sig att man kunde få tag på bilder och sånt man har sparat på datorn. Att det var inte det som hade kraschat.
Så förhoppningsvis så finns det kvar men någon måste bara leta upp det hela.

Eller så kan man hyra ett bibliotek på nätet som man kan ha alla bilder i. Jätte säkert ska det tydligen vara. Telia, tror jag….
Funderar på o göra det nämligen….
Fan det va bättre förr när man framkallade bilderna o hade dom i foto album, hahaha ;)

#1 Hade tänkt köpa en extärner(stavning?) men då har man jämnt tänk, ja köper den nästa månad..=´(
#2 MJo hade tänkt de men vart aldrig lixom o nu känns det onödigt..för det finns inget av värde i den längre tycker ja.. Har ingen brännare på min bärbara dator tyvärr..
#3 Ja jag hoppas data killen jag försöker få tag i kan hjälpa mig, jag skulle va evigt tacksam om jag fick tillbax allt sånt viktigt… Nu vet jag inte heller riktigt vilka som hade skrivit upp sig på "valplistan"..vet bara av en men det är bara för att hon köpte en valp av mig i våras så henne glömmer man ju inte.
#4 Jag hoppas att det är så, skulle bli så obeskrivligt glad isåfall.
Usch..tror inte jag kännt mig så här deprimerad nångång..Hade så många valpbilder på Saga, Saffi och Rasmus för jag tänker jämnt att dom växer för fort så jag passar jämnt på att fota mycket då och nu kanske man inte har några valpbilder kvar..förutom bilderna som man har på uppfödarsida, här inne på mitt fotoalbum och i trådar här inne… men alla bilder man lagt in här på trådarna är svårt att hitta alla..

#5: Ja det var bättre förr, åtminstone tills man får vattenskada och alla bilder blir en blöt massa eller det börjar brinna. Okej, händer inte så ofta att det brinner hos folk. Men vattenskador är bra mycket vanligare tyvärr.
#0: Trist för dig, har precis råkat ut för det samma så jag vet hur jävligt det känns.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Va synd! För säkerhets skull så tar jag då och skriver ut det mail jag skickat till dig (även om du borde ha sett det eftersom du har hotmail och har alltså haft tillgång till mailet i alla fall idag) och skickar det med brev tillsammans med ett färdigt kontrakt enl dina tidigare mail.

#5 Ja det va nog bättre med gammal kamera..men då hade det varit svårare att dela med sig av bilderna här inne.
#7 Jasså, hur gick det för dig?fick du tillbax bilder och alla viktiga uppgifter?
#8 Okej. har inte kunnat gå in på internet eller nått..är hos mina föräldrar och lånar datorn. Kommer inte in på internet ens på min dator..tror jag inte har nån brandvägg på den ens nu..

Jag hade delat upp mina så jag hade två hårddiskar. Den ena gick inte att rädda så massor av bilder och viktiga uppgifter försvann. Men den andra hårddisken lyckades de rädda i alla fall.
Men då kraschade min hårddisk och de vart tvugna att byta den ena hårddisken och moderkortet och processorn hade visst också tagit permanent semester. Allt på samma gång! Hoppas du inte har samma otur.
Audiatur et altera pars
#8 Men du är ju på Internet nu, när du går in på detta forum, alltså har du också möjlighet att gå in på Hotmail och se mitt mail. Men eftersom du alltså bara kan gå in på detta forum så vill du kanske att jag gör en tråd om det jag tagit upp i mailet och så tar vi det öppet här på forumet? Precis hur du vill, jag har ingenting att dölja.
Min dator bröt ihop men det var inte hårddisken som kraschade utan den var fortdfarande hel så jag fick en datorkunnig kille att öppna datorn plocka ur hårddisken och kopiera över hela innehållet på en annan hårddisk så jag förlorade inte en enda grej! Kan vara värt att kolla nu med kankse är det inte hårddisken som är sönder..
Vet att han även lyckades rädda en del bilder från en misshandlad hårddisk oxå så kolla upp de kanske finns de en chans.. håller tummarna
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Hemskt när sånt händer :( Min mor lyckades bli av med hundratals bilder på bilder för något år sedan, precis efter att hon hade påbörjat ett projekt med att skriva ut bilder till ett fotoalbum. Datorernas tid är lömsk. Blev själv av med nästan en halv barnbok jag skrivit för flera år sedan. På disketternas tid, disketten slutade funka, och trots hjälp lyckades jag inte få ut infon. Blev lite sugen på att börja skriva om denna Maja-Lisa igen nu när jag fick Maja. Men det kommer ju aldrig gå att återskapa exakt det jag skrev då tyvärr.
_No way! Yes way!

Har lite brattom och hinner tyvarr inte lasa alla svar. Men samma sak hande mig forra aret (om det nu ar sa att din harddisk har krachat). Det finns program som heter i stil med "disc recovery" som finns att ladda ned. Ska du prova nagot sadant sa ska du inte anvanda den dator som har kraschat. Ju mer du anvander den ju storre ar risken att datorn skriver over de raderade filerna (for de finns dar nagonstans) med ny information. Lycka till oavsett vad du provar!
Såg först nu. Mitt inlägg #11 ska givetvis vara riktat till inlägg #9, dvs Norrskenets (inte 8 som det står)
min dator blev förstörd för snart 2 år sen, pga av att den var igång när den fick en smäll så gick det endast att rädda några få % av innehållet.
Men som sagt hoppas att det inte är hårddisken för det är surt, jag vet alla mina bilder är helt borta och det känns inte speciellt kul.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Emma. Har du provat att gå tillbaka till en återställningspunkt, dvs ett datum innan det strulade?
Det har hjälpt mig ett par gånger.
min datasnubbe la den i frysen och rädddade alla mina bilder och musik, det funkade :) men man ska nog kunna sin sak för att kunna göra detta, men det var min räddning då i alla fall. Nu fick han pappa att köpa en extärn hårddisk till mig istället.
Hoppas verkligen de löser sig för dig!
Här har vi 2 externa hårdiskar och hårdiskar på datorn som inte blir rörda vid omformatering osv utan bara kan ändras manuellt. Vi har även bandrobotar så det viktigaste ligger på en server här någonstans i sverige. Om man vill vara extra säker kan man skriva ut på skivor och låsa in i ett bankfack eller gömma hemma hos några folk.
Farsans har hela sitt interiör och extriör (på bilder) på en skiva gömd hos folk ifall något skulle hända.
För ett tag sedan crashade farsans dator med hela bokföringen för ett företag han hjälpte så jag tog ur hårddisken och skickade med den till en snubbe i stan som fick ut iallafall hälften av skiten.. det är iallafall något.. vet ej va han gjorde.
#19 Menar du foton på hemmet och ägodelar osv ifall det skulle bli inbrott eller brand?
I vilket fall är det en bra idé, något jag funderat på att bränna ut och gömma =)
Paulina

Jag sitter just nu på jobbet men lämnade in min dator i lördags och fick hem den sent igår kväll. Det visade sig att allt fanns kvar men att det hade lagrats på ett ställe som inte va så lätt att hitta. men nu funkar inte mitt skrivprogram som det ska..tror ja måste installera om det och sen krånglar brandväggen lite men det viktigaste att jag iaf har fått tillbax allt, har inte hunnit gått igenom allt ännu men det ser ut som att allt är tillbax.
#10 Jaha, du hade otur=( Önskar att du hade fått tillbax allt.
#11 När jag lånade datorn så gjorde jag det bara för att uppmärksamma alla här inne så dom flesta skulle kunna se varför jag inte svarat på deras mail. Och vad skulle det va bra för, har inget att dölja jag heller. Jag förstod nästan vad det handlade om. Personligen förstår jag inte vad håller på med. När det vart det där misstaget som inte ens skulle kunna inträffa så vände du och Malin mig ryggen totalt, jag vände ut och in på mig själv och vet inte hur många gånger jag bad om ursäkt och erbjöd flera gånger att man kunde skriva ett kontrakt att jag får ha Rasmus okastrerad men inte använda honom i avel. Men eftersom det va det som va meningen från början så fattar jag inte varför du ändrade dig.. I avelskontraktet står det dessutom att två valpar ur kullen ska gå vidare i avel. Men sen va det jag som blev lite osäker för jag tycker det berodde helt på hur han skulle bli vid brunsten och då sa du att det inte spelade nån roll och "u mindre valpar som går vidare i avel dästo bättre" Men när Rasmus kom i brunst så tyckte jag inte han blev nån skillnad på beteende, duktigt på lådan och luktar inte så farligt.
Hursomhelst så har jag rådfrågat några uppfödare jag känner och litar på och dom är alla eniga att jag har rätt att använda Rasmus om jag skulle vilja, då det står i avelskontraktet och eftersom du inte godtog mitt erbjudande om avelsförbud på Rasmus då jag erbjöd det några gånger utan resultat så känns det som att varför ska jag då godta ditt godkännande nu så här långt efter?! *Vet ett antal som håller med här inne om detta*
Hinner inte skriva mer, ska fortsätta jobba nu
Svarar sen från er som jag inte hunnit svara=)

#21: Ohh, men vad skönt att du hade allt kvar. Blir lika glad varje gång jag hör att någon lyckats rädda det de har på burken. Man vet ju själv hur jäkligt det är liksom. Hoppas nu bara att du får ordning på den med.
Audiatur et altera pars

#11: Pirjo det där låter som något som är privat mellan er två. Så jag skulle vilja råda dig att hålla det privat.
Mvh Åsa Faxlin sajtvärd
Audiatur et altera pars
#23 Visst är det privat, men Norrskenets verkar föredra att dra upp det här på forumet istället för att maila direkt med mig (som du vet så använder jag inte pm). "Ett antal som håller med mig" = från Emmas inlägg kan ju inte lägga sig i om man måste stå själv för det man gör och säger. Men som det ser ut så tycker jag att du istället bör påpeka det här med att hålla detta privat till Norrskenets
#21 Det är ditt val hur du vill hantera det här. Du vet min mailadress mycket väl och om du nu ändå har tillgång till dator som nu så kan du svara på mitt mail till dig istället för att dra allt här (vilket nog Åsa skulle föredra.
Jag ber om ursäkt av alla att det blir så här, men tyvärr så har jag nu råkat ut för en verkligt oärlig människa som jag från början trodde mig kunna lita på och hon och hennes kompanjoner verkar vilja ta detta på det här forumet. I o f s har jag ingenting emot att det sker inför öppen ridå eftersom det då inte blir några beskyllningar och lögner om vem som säger vad, men jag förstår att privata oenigheter egentligen inte hör till ett forum som detta och att ingen är intresserad av att läsa det heller. Men om Norrskenets hellre tar det på forumet så är det henne ni får skylla på. Jag har gett det här med forumet som ett alternativ men det är Norrskenets som valt att ha det så, hon kunde ju istället ha valt att besvara mail istället. Men är man oärlig så är man visst det på alla sätt.
#21 En sak till. Om du nu bestämmer dig för att fortsätta här på forumet så hoppas jag verkligen att du i första hand tar och berättar om den lögnen som orsakade hela soppan.
-------------------------------
Åsa, jag har kommit på en ev lösning på det hela så att du inte behöver ha detta på ditt forum, men så att Norrskenets ändå kan få ta detta på ett forum. Ska bara ta och kolla om det går att lösa på det sättet. Jag återkommer och hoppas pdå på att ha en lösningen klar.

Tråkigt att höra om det som hände med din dator Emma, men härligt att allt fanns kvar =)
#24 Eftersom nu både du och Emma redan börjat skriva privata saker offentligt i denna tråd så verkar ingen av er ha något emot att ta det öppet. Så varför helt enkelt inte bara skriva ut vad det hela handlar om så kan vi andra själva få bilda oss en uppfattning av vem som är oärlig och vem som inte är det. (Om någon är det över huvudtaget).
(Och nej, jag vill inte veta detta för att jag är nyfiken).

#24: Självklart riktar det sig även till Norrskenet att ta detta privat. Helt rätt av dig. Ser ingen anledning att ta privat groll öppet på ett forum. Inget som intresserar, eller åtmnstone bör intressera andra här inne. Men det är klart nyfikna är de flesta illerägare och människor över lag. Men jag ber i alla fall både dig och Norrskenet att ta det privat. Och tackar för att du förstår min syn på saken.
#25: Ser fram emot en bra lösning. Jag hjälper er gärna om jag kan.
Mvh Åsa Faxlin sajtvärd
Audiatur et altera pars
#20 yepp Avi så det var tänkt, ställde mig själv frågan häromdagen "hur mycket skulle jag komma ihåg i mitt hem när det är dags att berätta vad man förlorat till försäkringsbolaget?" så det med skivor är ju rätt smart..
Ja, gud vulken soppa… Med erfarenheter från tidigare "liknande" historier vet jag vem jag väljer att tro på.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Så låser jag denna tråd. Nu har alla fått information om dataproblemet som var. Och datorn fungerar nu igen. Åtminstone nästan som den ska. Alltså har denna tråd fyllt sitt syfte. Och det är slut på diskusionen här.
Mvh Åsa Faxlin sajtvärd
Audiatur et altera pars