Hur gör ni?
Har fortfarande problem med mina två illrar, den ena Doris har vi haft i 4 snart 5 mån och den andra Zelda har vi haft i snart 1 mån. Det har från första stund synts är att Zelda vill ta kommandot, men jag vet inte om hon verkligen vill sätta Doris på plats eller bara leka.
Det ända som Doris fortfarande gör är att så fort Zelda kommer i närheten så springer hon in under badkaret och så ligger och där och skriker/gnäller, Zelda gör dock aldrig något utfall mot henne.
Jag vet inte om det är Doris som är fjantig eller om hon faktiskt är rädd för Zelda,vet ju inte hur lång tid det ska ta innan de ska komma överrens.
Vill ju inte att Doris ska gå omkring och vara konstant rädd.
Det är också ofta så att när Doris har gått och lagt sig så går Zelda runt och letar efter henne ända tills hon hittar Doris, Doris får då aldrig vara ifred, honvågar inte vara kvar när Zelda kommer utan bara springer iväg.
Sen i dag så stängde min sambo in Doris i köket för att hon skulle få vara ifred och sova, det fanns vara ett hungaller mellan dem så att de fortfarande kunde se varandra, så fort Doris såg Zelda så viftade hon å svansen, vad betyder det? Är hon rädd eller tycker hon att det är kul att se Zelda, hon viftar aldrig på svansen annars när hon ser Zelda.
Hur har ni gjort med era illrar när vi har fått en till?
Mina viftar på svansen sällan, men alla de gånger då de gjort det så har jag tolkat det som en hög grad av upphetsning då det vart under lek med mig eller den andra illern. Men det kan säkert ha fler betydelser, som oro/rädsla, aggressivitet osv osv.
Vad gäller det andra vågar jag inte riktigt svara. Doris blev väl biten i början om jag inte minns fel? Även om det inte är några aggressioner nu så kan hon fortfarande vara rädd. Hur du ska göra låter jag någon annan svara på.
Paulina

Kan bara gå efter mitt eget gäng, när någon av dem viftar på svansen så är de förbannade. De kan vara hur busiga och glada och uppspelta som helst men då viftas det inte på svansen. Men om det kommer någon iller som nån inte giller eller om Lurvas (som inte gillar katter) kommer i närheten av nån av katterna då piskas det ordentligt med svansen.
#2 Där ser man hur olika det kan vara =) Här är det alldeles innan man hoppar ut från sitt gömställe för att springa som en tok efter en leksak eller annan iller för att studsa på den och leka ;)
Paulina
Oki men hur tycker ni att jag ska göra med problemet mellan Doris och Zelda vill ju inte att hon ska gå och vara rädd hela dagarna. Doris blir ju fortfarande biten, hur många fighter ska de ha innan det är bestämt vem som ska bestämma? Det är bara Doris som blir biten och alltid på samma ställe i nacken.
Problemet är ju att när jag tänker på svansar som viftar så tänker jag på min gamla katt och han gjorde alltid det när han var glad, och hundar gör ju också det. Det blir lite klurigt.

Tet ligger utanför dörren när jag är på toa och viftar på svansen medans han väntar ibland och vid lek ibland också om han ligger och gömmer sig under täcken eller filtar.
Kan dock inte svara på frågan i sig då vi bara har en iller här