Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 454 ggr
Theres
0

OT Besviken

Att handla gran ger mig julkänsla.
Tycker det är en tradition att handla gran… gå runt där och välja.
För 2-3 år sedan köpte pappa en gran utan att jag fick hänga med, och då blev jag verkligen jätteledsen och besviken.
Åren efter det har jag frågat när han ska handla gran, och så har han sagt en tid och sedan frågat om jag verkligen ska hänga med så tidigt.
Klart jag ska det säger jag då, för att handla gran är för mig första steget mot julafton.
Nu har jag i en veckas tid frågat pappa när vi ska åka och handla gran, för jag har verkligen sett fram emot det.
I lördags när han och mamma var och "pratade med Tomten"… tror ni inte att de handlade gran då? Utan mig!!!
Är så jävla ledsen och besviken, för jag har faktsikt gått och väntat på det.

Nu planeras hämdaktion… tänker klä granen nån dag när han är på jobbet, för han tycker om att vara med och klä granen… det är något han ser fram emot…
Jag har gömt granen så länge… är så jävla sur.

Har ingen julkänsla alls nu…

golf.ifokus.se

Saga85
0

Så tråkigt. Du kanske skulle åka och köpa en egen gran? När jag var mindre fick jag en egen liten gran att ha i rummet. 1-1½ meter hög. Har även sett att de har små minigranar i krukor. Då får du en alldeles egen och kan se till att klä bägge i smyg för att hämnas ;)

Theres
0

Jag tänkte faktiskt behålla granen gömd och köpa en egen gran. Sen ta fram deras gran och sätta den utomhus istället… men måste få tag i pappas plånbok först, för jag tänker inte betala 250 kr själv för en gran…
Jag brukade ha en minigran på typ 50 cm i mitt rum förut på en byrå… men jag har inte plats…

golf.ifokus.se

Saga85
0

Angående pengar - Bauhaus har ju ett erbjudande om julgran för 159 kr, där man får 79 kr i rabatt vid nästa köp mellan 26/12 - 13/1 om man sparar kvittot. Kan ju vara något om man tänkt handla där sedan.

Vet dock inte hur kvaliteten är på dessa granar.

MimmieM
0

Jag har min minigran i plast. Fungerar utmärkt och illersäker är den också :)

Carpe Diem

Theres
0

Jag skulle aldrig klara av att ha en platsgran :P Det räcker med att mormor har en i plast.

Nu får det dock plats en egen gran i mitt rum, för jag har precis storstädat… men det var mer en principsak… jag bad om att få följa med och köpa gran… men de gjorde det utan mig iallafall…

golf.ifokus.se

Faxlin
0

Förstår dig Tessan, det är principen. Att de tar bort något som hör julen till för en själv. Sådant är jobbigt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

PatrikF
0

Inte för att jag är speciellt kristen osv.. men är inte detta en tid då man förlåter och glömmer sina och andras synder Flört

Men jag förstår dig, föräldrar tänker inte alltid på vad traditioner betyder för deras barn utan ville nog bara slå två flugor i en smäll. Men tycker inte att du ska straffa din pappa med att klä granen, det är nog bättre att spela på hans känslor och visa hur ledsen du blev så kanske du får en extra fin julklapp.

Theres
0

#7 Julgran och julklappar och Jultomtens tid är det ju Förvånad Jesus är ändå inte född på julafton Skrattande

golf.ifokus.se

Saga85
0

Det är ju solen som "föds" runt jul! (21-22, så vi är lite sena). Så det är ju självklart de levande ljusens tid! Skippa julklappar och gran, och köp stearinljus för pengarna istället!

Bogey
0

Glöm inte mjöden (ölet) så ni kan dricka till Jólner's (Oden's) ära, d.v.s. "dricka jul" :-)

Jólner är ett av Oden många namn och han är julens speciella gud vars namn något förvanskat återfinns i högtiden "jul". I skottland firar man också "yule" och inte "christmas".

Dessutom firar man att mörkret nu vänder och får ge vika för ljuset därav ljusens särställning under firandet.

Glöm heller inte att lämna julmat kvar på bordet under julnatten så era förfäder får nått att äta när de kommer för att fira jul med er.

Hmm, jag är nog inte heller så kristen :-)

Nej nu skall mjöden bryggas, ljusen stöpas och grisen slaktas för här skall det bli ett hejdundrande midvinterblot. ;-)

Hej på er.
______
Uffe

Ceciliaolucifer
0

#10 Mjöd ;) bringar fram glada minnen av hem till midgård ;)

leo-
0

10 sötskliskigt örrk

Bogey
0

#12 Kan nämna att det sötsliskiga örrk du har druckit inte är äkta mjöd. Jag vet att de kallar det mjöd och det brukar bjudas på det när det skall vara nått vikingatema. Jag vet inte vad det egenligen borde kallas förutom "örrk" men mjöd är det inte.

Gotlandsdricku är väl det närmaste mjöd du kommer idag utan brygga äkta mjöd själv, men dricku görs dock inte med honung.

Och nej jag kan inte brygga mjöd, den meningen i inlägget ovan var mer en knorr i slutet på ett inlägg. Det blir väl att gå till systemet och köpa julöl av ale-typ (för att komma mjöden så nära som möjligt :-) och handla ljus och skinka på ICA, fast det låter inte lika klämmigt som det jag skrev ovan.

Den övriga julinfon ska vara någorlunda korrekt så vidt jag vet.

För den som vill fira riktig traditionell fornodisk yule kan haka på det här glada gänget, och ni hinner dessutom fira vanligt kristen jul efteråt. Kan tyvärr inte själv.

_____
Uffe