Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 416 ggr
Saga85
0

Färsk mats hållbarhet

Hur länge kan man låta färskt kött ligga framme/i matgömmor innan det bli dåligt för illern? Hittade en bit kycklingvinge som Maja gömt under garderoben. Luktade lagom gott när jag nosade närmare på den, men Maja tyckte uppenbarligen den fortfarande luktade ok och försökte sno tillbaka den.

Hur vet man om den fortfarande är ok att äta? Slängde den nu för säkerhets skull och har lagt fram en ny bit för tining. Just den måste ha legat i 4-5 dagar. Trodde hon ätit upp den, men tji fick jag.

Faxlin
0

En iller har mage för att klara av även kött som vi tycker luktar illa och som vi skulle bli rejält sjuk av. Så rent praktiskt kan de ha denna köttbit länge. Men personligen låter jag dem inte ha en köttbit mer än mellan 1 och 1½ dygn. Men det är för att jag tycker det är äckligt med gammalt kött :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

HannaM
0

Här äter dom det mesta.. när det börjar bli för hårt och dammigt så ratar do mdet men fram tills dess slinker det ner och dom verkar klara det bra.

Saga85
0

Ok. Då är jag bara lika nojjig som vanligt ;) Köttbitarna tycker jag är lika äckliga vare sig de är färska eller lite skrumpna och sega. Maja verkar dock föredra åt de lite segare, mörare hållet. Så länge det inte börjar stinka eller hon lägger det bland nytvättade kläder får hon väl ha kvar kommande bitar ett par dagar extra, trots att matte inte riktigt fattar denna gourmetmat.

Aviendha
0

Utan att veta ett endaste jota om just detta hos iller skulle jag gissa på att de inte skulle bli långlivade i naturen om de åt undangömt kött som var för dåligt för dem, så de känner kanske av på lukten när det är för dåligt för dem att äta?

Vet att råttor har egenskapen att kunna förstå om de blir dåliga och att det beror på något visst de ätit.

Musiken
0

Igar hittade jag Nisse glatt tuggandes pa en veckas gammal kycklingvinge.. Mumma tydligen. Forsokte att sno tillbaka den, men han stoppade in den langst in i hornet i roret.. Skrikandes

Far hoppas pa att han tar ut den ikvall igen sa jag far slanga den. Den luktar INTE gott!

Satmaran
0

Jag har 2 som tycker att kycklingvingarna ska vara 1 -1½ dygn gamla. Sen har vi ju Maya, som tycker bäst om dem när de har en blågrön ton och luktar vedervärdigt!! Men då är de en delikatess och det krasas och kalasas så att benflisorna yr omkring… URK!!!  Kycklinghjärtan äts upp bums i alla fall av alla 3.

Lite märkligt att Maya uppskattar denna vällagrade anrättning, hon var ju den som sist accepterade rå föda. Man skulle ju tycka att hon då borde vara mer kräsen….hmmm, Men det är kanske just det hon är, i illrarnas egen lilla värld ;)