Ang. källor
Suttit och läst lite i de trådar där avel diskuteras. Många gånger kommer påståenden som "det finns studier på detta", eller "forskning visar att.."
Vart hittar ni detta? Är det via privat korrenspondens? Eller är det genom att läsa vetenskapliga artiklar, eller via diskussioner med andra insatta?
Jag skulle vara intresserd av att faktiskt se en äkta källhänvisning, om det nu är en forskare som sagt något. Annars är det enkelt att rycka något ur luften och hävda att det är en säker källa. Dessutom så är inte forskare oemotsagda i det mesta heller.
Nu menar jag absolut inte att de som kommer med påståenden om fakta ljuger, men att det vore intressant för andra att ta del av denna info.
Men, det kanske bara är jag ;)
Paulina
Nje, även jag är intresserad av detta. Kan ju vara bra om man kommer med ett påstående som inte tillhör den fakta som "illersvenssons" bör känna till. Att ta sig lite extra tid att hitta stöd för sitt påstående och hänvisa till detta. Då kan man dessutom spara lite tid själv genom att bara dra teorin kortfattat och låta de som är intresserade läsa vidare själva.
_No way! Yes way!
Jag saknar detta också i många fall eftersom jag gärna vill läsa källmaterial själv.
Ett bra sätt att få tag på många forskningsresultat, studier osv är att vara med på FHL (Ferret Health List). Många av dom som skriver och ger råd där är erkända illerveterinärer, typ Bruce Williams, Bill Murray. Och där skickas det också ofta ut direkta länkar till div forskningsresultat och studier. Utöver det så finns PubMed där man kan leta fram en hel del nyttig info
Sen finns också Ferret Genetics (där det just nu är väldigt tyst, men det brukar förekomma tysta perioder lite då och då).
Utöver det så finns massor av böcker med mycket info, tyvärr är dom ofta dyra, men köper man en i taget lite då och då så har man bra med pålitliga källor.
Mycket hänger på hur mycket tid och pengar man är beredd på att lägga ner på att hitta bra och pålitlig info.
#2 Men PubMed är väl avgiftsbelagd? Jag har tillgång till denna databas via skolan, men ska tydligen inte komma åt dessa artiklar utan rätt proxy eller premumeration. (om det nu är samma vi pratar om, har mest använt mig at vår web of knowledge hittills)
scholar.google.com kan man om man har tur hitta vetenskapliga artiklar som relevanta, och har man tur så kan man även se dem. Även om mycket skräp ligger där med.
Ett tips som jag tycker är användbart är att kolla referenserna som artikeln/författaren tagit sin info ifrån och hänvisar till. Det är inte sällsynt att referensmaterialet innehåller bra info, men kan även hända att även forskare tolkar in för mycket och drar egna slutsatser som kan bli fel i förlängningen.
Paulina

Jätte bra tråd Aviendha..
Carpe Diem
Kappan tycks mer vändas efter vinden här inne ibland..
#3 Visst kan även forskare tolka in för mycket och ibland t o m komma med tvärsäkra svar i ett för tidigt skede. Men jag ser i alla fall det som ett bättre underlag och källa än "x sa att, y sa att" och privata hemsidor. Jag använder böcker i stor utsträckning, nackdelen är ju att forskningen går framåt fortare än vad böckerna hinner komma ut, men för mig innebär böckerna att jag har grunden där och så bygger jag på med info om det absolut senaste från t ex FHL och Ferret Genetics.
#5 Vad menar du då?
Paulina
#7 Har ingen stor lust att gå in på det, kommer väl förmodligen få en massa på mig som ska påpeka nått igen.. Som att det är si det är så.. Bla bla bla…
Ursäkta mitt inlägg, men så känns det ibland när man är här inne på illerifokus och vill prata om något.. Eller få information, vägledning eller avelsmatrial..
#8 Okej, jag blev inte så mycket klokare men ändå =)
Men, om någon har något att invända mot mig eller mitt ev. "kappa efter vinden" så uppskattar jag om det kommer rakt på sak. Jag blir inte förbannad om det inte är påhittade anklagelser förstås. Hellre det än gliringar, för jag har kanske något fel eller så, men jag har svårt att tolka dem, och din komentar kanske var en sådan, vad vet jag =)
Paulina
#9 Menade inte att just din tråd skulle vara "vända kappan efter vinden" utan menar att när man säger nått här inne på iFokus. Så får man verkligen passa sig vad man säger, hur man säger det m.m..
Så att ingen kommer med påpekningar om att det är si och så.. Som om det är en tävling om vem som har rätt m.m.. När man egentligen bara söker information m.m för att lära sig mer om just iller..
Förstår du bättre hur jag menar nu? :)
Varför säga A om man inte vågar säga B? :O
#10 Haha, lite "min pappa är stark" "ja, men min pappa kan lyfta 100 kilo"? Jo, det finns nog på alla ställen. Allt ställs ju på sin spets när det gäller djur och barn tycks det som.
Jag tycks klara mig riktigt bra (?) med en hyfsat ödmjuk attityd och genom att inte ta illa vid mig om jag blir rättad. Kanske ses jag som "mjuk" vad vet jag, men det ligger inte i mitt intresse med tjaffs och bråk heller.
Paulina
#12 Hehe :D
#11 Handlar inte alls om att våga eller inte.. Tack för påpekningen :)
#10 Lite tråkigt att det blir så ibland (dock har jag inte märkt av det så mycket just här), men det är ju då källhänvisningar är viktiga. Har ofta sett trådar som spårar ut för att ena sidan säger si och andra säger så. Och istället för att dra upp fakta blir det tjöt. Där tycker jag det ska vara lite som en "tävling" - den som har en riktig källa vinner (eller om det nu visar sig att bägge svaren är rätt eller obestämt).
Och det viktigaste är ju att man är en god vinnare och en god förlorare. Erkänner om det visar sig att man haft fel och inte se ner på andra eller utkröna sig till Sanningens Mästare varje gång man har rätt. Mer ödmjukhet till folket!
Och allt detta var inte riktat till dig Cute utan runt ditt inlägg, det hoppas jag du uppfattade.
_No way! Yes way!
#5 när det gäller källhänvisningar?? Annars förstår jag verkligen inte meningen med det inlägget i denna tråden..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Kan ju bara hålla med Jossan…

Jag anser att källhänvisningar är nödvändiga när man fäller påståenden så som "forskning visar" eller "det finns studier på". Då beger man sig in på vetenskaplig mark och ska då också följa de regelverk som finns för sådana påståenden, annars är det enbart egna åsikter som försöker finna tyngd i icke påvisad forskning. Och forskning menar aldrig ha funnit sanningar utan enbart teser för hur det skulle kunna förhålla sig, det är en väsentlig skillnad som inte får glömmas bort.
Carpe Diem
Mycket bra skrivet Mimmie!
_No way! Yes way!