Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 334 ggr
TrooP
2008-12-13 00:43
0

Hjälp!!

Det är något fel på min iller Luci, men jag vet inte vad! Ibland låter d som om att hon har svårt att andas. Jag gav henne paraffinolja, kort därefter bajsade hon ut en tånagel. Tänkte då att det var problemet, men hennes andnöd fortsätter lite då & då samt att hon kliar sig & nyser en hel del.

Vet någon vad detta skulle kunna bero på?

Mvh//Jennii

Aviendha
2008-12-13 00:55
0

Det var ju bra att hon fick tånageln. Kliar, nyser och har svårt att andas säger du.. Hur länge har det vart så? Hur är allmäntillståndet? Hur gammal är hon? Dessa frågor kanske hjälper någon mer kunnig än jag att besvara.

Tusss
2008-12-13 00:55
0

om det låter som att hon har andnöd så åk in till vetten!

TrooP
2008-12-13 01:05
0

Hon är 1.5 år å hon fick d nu på kvällen. Just nu sover hon, men blir d inte bättre imorrn, då åker jag till vetten. Man blir ju så rädd..vill ju inte att nåt ska hända ens bebis!

Aviendha
2008-12-13 01:30
0

Andnöden kan ju bero på en massa saker. Allt från hår eller annat som blockerar, till trånga luftrör, till astma/allergi (även om det kanske(?) är ovanligt på iller). I vissa fall kan ju andningsproblem vara kopplade till hjärtproblem.

Kliningen kan även den bero på mycket. Att illern fäller, att den har uttorkad hud (torr hud kan klia), exem, skabb mm. Badas illern ofta? Vart kliar den sig?

Nysningen, ja det kan vara allt det med. Irritation av ex dam eller sådant, förkylning..

Men, andnöden låter inte bra. Hör med en veterinär. Har du tur så är det inget "fel" alls, men då vet du ju det, eler så får du reda på vad det beror på och kanske kan underlätta för illern.