Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 469 ggr
Saga85
2008-12-09 09:02
0

Tips i förkylningstider

Jag har en massa huskurer mot förkylning på lager, men inget jag kan ge till lilla Maja som verkar förkyld. Tyckte så synd om henne när hon nös till så hon skrämde sig själv igår. Och hennes vattniga ögon fick henne att se ännu ynkligare ut (dock är hon pigg och äter som en gris).

Finns det något hönsmamman Saga kan göra? Ska jag hålla henne inomhus? Jag har hört att man kan ge kallt rooiboste till förkylda råttor, är det något som går att tillämpa på illrar?

Själv sitter jag ju och knaprar ingefära, vitlök, röd solhatt och annat tjafs som en tok för att förhindra antydan till förkylning som börjar komma smygande. Och inget till Maja Gråter

AlbaStiffler
2008-12-09 14:50
0

Eftersom förkylningar kan smitta mellan människor och illrar så är väl bästa knepet att du ser till att tvätta dina händer noga och kanske inte pussar så mycket på Maja när du är förkyld.

Annars har jag hört om att man kan ge nån slemlösande hostmedicin till illern om den har mycket segt slem, men vet inte dos och vilken medicin. Prova sök på hostmedicin eller liknande på forumet så kanske du hittar trådarna?

I övrigt är det väl samma som för en människa, håll dig/illern inne och lek inte för mycket. ta det lugnt och vila mycket.

Se till att du/illern dricker mycket och inte får vätskebrist. Om man nyper i nackskinnet ska skinnet snabbt "gå tillbaka", då har man INTE vätskebrist. Blir det ett veck kvar några sekunder så har man vätksebrist, kan vara akut för en iller och ev bör man då åka till veterinär om man inte klarar av att vätska upp djuret själv tillräckligt snabbt.

Men en iller som snorar och nyser lite behöver inte vara en förkyld iller. Ibland är de bara lite snoriga, och nyser tycker nog jag att många illrar gör rätt ofta. Kanske eftersom de nosar mycket och får in damm i nosen?! Verkar de däremot trötta och slöa och har feber, då är det en helt annan femma, och det ska man alltid ta på allvar. En iller som visar sjukdomssymptom är i regel rätt sjuk och behöver kanske åka akut till veterinären.

Pirjo
2008-12-09 15:28
0

Bisolvon är hostmedicinen som man kan ge om ens iller blir förkyld. Blanda en droppe i lite vatten och ge. Men om illern är förkyld så gäller det sen också att hålla koll så att den inte får lunginflammation.

Saga85
2008-12-09 15:38
0

Tack för svaren. Det är inte särskilt farligt med Maja, jag är nog bara överbeskyddande. Hon har ätit, druckit och varit pigg. Ska se till och skaffa mig en egen temp till henne, men idag verkar förkylningssymptomen vara som bortblåsta. Ögonen verkar inte längre särskilt vattniga och jag har inte hört henne nysa något än. Och hon hade inget slem från något håll. Bara att nosen var lite smårinnig (mer vattnig än slemmig) och att hon nös lite blött då och då.

Får väl ta och införskaffa egen illertermometer och Bisolvon i förebyggande syfte för nästa förkylning. Tack igen. Det är inte lätt att vara nybliven illermamma, men är ju så nojjig.

AlbaStiffler
2008-12-09 15:57
0

Vet inte om termometer är något "alla illerägare" måste ha. Själv har jag aldrig kännt mig i behov av någon och de få gånger veterinären på akutbesök velat ta tempen har det blivit stora rabalder då en vanlig temp är så stor att det blir rena rama våldtäkten att använda den på en iller. Stackarna… de är ju så små…

Jag bedömer ev feber med hjälp av hur illern mår istället… Men men, finns säkert folk som lyckats ta temp på en iller utan att det blivit "våldtäkt"… ;-)

Aviendha
2008-12-09 16:37
0

#4 Haha. Jag minns den tragiska gången då en vett skulle ta temp på Chade, då jag haft honom i två månader och han kissade blod. Jag sade genast att "det där går inte". Tempen var ju lika stor som "krysset" men hon skulle ändå. Hon fick inte in den och han skrek när hon försökte. Jag sade till henne att sluta, i mina ögon var det hemskt för honom, och antagligen smärtsamt. Han fick antibiotika och blev bättre, utan tempkoll.

AlbaStiffler
2008-12-09 17:14
0

#5> Faktiskt precis samma sak som jag råkat ut för. Veterinären propsade på att det skulle gå men även jag såg ju att det inte skulle gå eftersom termometern var lika stor som baken. Oavsett hur mycket vaselin hon hade på skulle det inte gått så hon fick tillslut ge upp. Illern skrek och vred sig och det var absolut inte värt strulet på en osövd iller. Tycker faktiskt det är rätt taskigt. Ni kan ju tänka er förhållandet på den termometer som motsvarande storlek skulle innebära för oss människor, som sagt, våldtäkt.

En muntermometer har ju mindre spets, kanske skulle en sån funka bättre, om den klarar av att mäta lika bra i baken på en iller? Men även den är lite väl stor för att det inte ska vara synd om iller. :-P

Aviendha
2008-12-09 18:17
0

Ja, det är ju som en mindre brödkavel. Inget jag skulle vilja ha i analkanalen..

Saga85
2008-12-09 18:39
0

Hehe, ok. Då skippar jag den. Har ju aldrig behövt ta temp på t.ex. våra katter och knappt på mig själv heller. Och det där med segt slem förresten - hur märks det? Är det snor som menas, harklande eller i avföringen? Hon har ju haft fint mörkt bajs efter första dagens lösa  flyttstressbajs. Men nu verkar matte ha fått ta över den snörvlande näsan. Får se till att inte gosa för intensivt med henne bara.

Och ingen som vet hur det är med rooiboste? Bra eller anus? Eller räcker det med att ge lite vetegroddsolja?

Aviendha
2008-12-09 19:27
0

rooiboste vet jag faktiskt inte vad det är :P Vad är det?

Har hon feber kommer du nog märka det. Slemmet vet jag inte riktigt, det är väl hostan man märker det på om jag skulle gissa. På människor så hörs det ju stor skillnad på hostet om det är slem inblandat i bilden. Kanske gör det även det på iller?

Saga85
2008-12-09 20:21
0

Rooiboste är rött te som är koffeinfritt och innehåller antioxidanter. Ska vara bra för immunförsvaret vid förkylningar. Har hört råttägare som ger lite svalt sånt vid förkylningar.

Aviendha
2008-12-09 22:05
0

#10 Aha. Tack, då vet jag =)

werner
2008-12-10 06:00
0

Jag röstar för alkoholtvål och inte andas på varann Tungan ute

Sara
2008-12-10 15:57
0

Bisolvon har endast verkan om illern har ordentlig hosta och då bör man alltid åka in och kolla hos veterinär, så det inte är nån inflammation/infektion innan man medicinerar.

Sara

Saga85
2008-12-10 16:44
0

#13 Ok. Då tror jag faktiskt att jag skippar det trots allt. Bättre med veterinär som sagt för att inte riskera något om det är så.

Frågade mest ursprungsfrågan för att jag själv hellre tar till naturliga "mediciner" när jag är förkyld. Hostmedicin har det blivit ett par gånger under mitt vuxna liv, annars fixar jag egna näsdroppar och stoppar i mig naturliga saker. Det är ju dock inte alltid det är säkert att ge till sina djur, så vill höra efter innan/om jag ger något sådant till Maja.