Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 663 ggr
bond-bina
2008-12-08 10:22
0

Rymningsvarning dörr?

Har just varit in och läst att det verkligen var Boston som hade hittats och så härligt att läsa att han verkligen kom till rätta!

Nu tänkte jag att det finns så jättemycket tips och ideér här och min undran är: Vilka tips finns för att förhindra att våra små bara blixtsnabbt och ljudlöst slinker ut genom ytterdörren den korta stund den är öppen?

Själv har jag ju satt upp en 60 cm masonitskiva i dörröppningen. Två av mina illrar kan hoppa över den men det HÖRS när de gör det och jag kan ingripa. Måste dock erkänna att det är jobbigt att klättra över denna skiva med matkassar mm. Dessutom är våra männissko-vänner lite avvisande till att behöva klättra för att komma in till oss.

sarae
2008-12-08 10:25
0

Jaghar samma lösning som dig. Två listrer vid dörren, och en skiva man kan skjuta ner. Har ett par illrar som tar sig över, men som du säger så hörs det, och syns, Lämnar aldrig dörren öppen ens i några sekunder om jag inte står där. men suck för att bära in saker över avspärrningen :P

Svansar
2008-12-08 10:27
0

Till mina råttor tog jag petflaskor, klippte en skåra i dem och satte på kanten av skivorna. Då kunde de inte få grepp om kanten när de ville hoppa över. Det kasnke skulle funka på iller också?

TottsiGirl
2008-12-08 10:33
0

#2 Den lösningen gjorde ja oxå på mina avspärrningar för illrarna fast jag använde kabelrör med stor diameter då fick dom inte heller tag och kunde klättra över :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

sarae
2008-12-08 10:38
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bara jag som har en iller som får fäste på rör? När ludde var som värst försökte jag och hanna (som var på besök) hindra honom från att komma åt hennes illrar… så här blev lösningen 2 på natten

sarae
2008-12-08 10:39
0
sarae
2008-12-08 10:40
0
werner
2008-12-08 13:37
0

det är iller-apan MissTakes pappa det :)

Norrskenets
2008-12-08 13:38
0

hehe flygande LuddeFlört

bond-bina
2008-12-08 14:30
0

Vilka härliga bilderSkrattande. Det kanske bara är att inse att det finns inga supersäkra lösningar, som inte innebär klättring och supervaksamhet för oss människor, för att varna för att en iller håller på att slinka ut!

Ett tag funderade jag på att bygga en extra "veranda" med staket och grind utanför eller innanför ytterdörren. Denna skulle då fungera som en skyddszon. Men resten av familjen tyckte inte om ideén!

MEN kanske nån har en superlösning. Väntar med spänning!

AlbaStiffler
2008-12-08 14:54
0

Idustrikardborreband sitter vår plexiglasskiva fast med. För oss räcker det med en 3-4 dm hög skiva eftersom ytterdörren aldrig lämnas öppen. Skivan hindrar alltså bara illrarna från att ta sig över, trots att de kan det. Men eftersom man alltid är där kan man enkelt putta tillbaka dem. Praktiskt eftersom man forfarande kan klättra över denna skiva. Dock har vi tagit bort den just nu eftersom jag är höggravid och knappt kommer över tröskeln… *smidig som ett kylskåp*

HannaM
2008-12-08 16:11
0

Har planer på en skiva som ska hindra dom från att välla…. dom är experter på det här hemma… dom liksom väller ut i trapphuset i samlad flock, allra helst när man har bråttom. Tänkte inte satsa på en så hög då utan något åt #10 s håll. Bara för att hindra det akuta vällandet=). Har mer än en gång haft grannar som knackar på med en iller i tassen eller bara stått och pekat på en glad iller som utforskar trappan.

bond-bina
2008-12-08 16:25
0

Kom att tänka på olika sätt som vi människor anpassar oss efter våra illrar!

På illerutställningar har jag funderat över vad som är annorlunda med denna grupp människor. Tror att det är den annorlunda gångarten: vi liksom hasar fram, lyfter inte benen, för att vi vill undvika att trampa på en iller.  Likaså när vi stänger en dörr så är alltid blicken riktad ner för att förhindra den där sista spurten som kan medföra klämning.

Ni kanske har rätt i att det kanske räcker med en lägre skiva i dörröppningen så att man inte behöver ta detta jättekliv. Sen måste den ändå vara så hög att man ser den. Vi har många besökande och de måste ju uppmärksamma hindret!

ferretgirl
2008-12-08 16:26
0

En lösning är att du gör gångjärn i ena sidan och att du har en hassp eller liknande i den andra sidan. Då kan du öppna den som en dörr och slipper att hoppa över den varje gång du ska ut och in, du kan också sätta en bit plaströr på ovansidan av "dörren" då får illrarna inte tag och kan hoppa över den. Det blir liksom för halt för deras tassar, och dom får inget bra tag med sina klor, något liknande har sarae gjort. Men på hennes bild ser det inte ut som hon har gångjärn på den ena sidan av sin grind. Du kan också som mina kompisar har gjort in till sitt vardagsrum (dom har förvisso ett valv där, men man kan göra den mindre), dom har gjort 2 grindar som möts på mitten av valvet. Sen har dom satt en bygel med lem (typ som man har till ett källarlås) som dom lägger över. Denna grind är nog ca 1 meter hög och nästan lika bred, men det får man ju göra efter dörröppningen. Men enklast är nog att göra en grind på gångjärn och sen en eller ett par hasspar (en uppe och en nere), så slipper du och dina kompisar att hoppa.

Aviendha
2008-12-08 17:26
0

#13 Du menar en grind som man har säg en meter innanför ytterdörren? Det skulle vara en bra sak, för eventuella illrar som hänger med dit kan man lyfta tillbaka in i resten av lägenheten innan man går ut då.

Sarah
2008-12-08 18:29
0

Jagh ar en grind till hallen. De snor ara sor och bajsar in sitt revir vid ytterdörren. Vill inte ha dem där.

ferretgirl
2008-12-08 19:47
0

Det är klart att du kan sätta den ca 1 meter från dörren också, men dom flesta jag känner som har denna grind sätter den direkt på dörrkarmen. Allt hänger på hur det ser ut hos dig i din hall. Hos vissa finns det en trä eller plastram runt hela dörrkarmen, men hos andra så är det betong direkt innanför själva dörr ramen, åter igen, det beror på hur din hall är bygd och hur gammalt huset är.

Svansar
2008-12-08 19:48
0

Finns det någon chans att en iller finner sig i att ha till exempel ett katthalsband på sig jämt? Där man kan skriva namn och tele nr. ifall han skulle försvinna.

Aviendha
2008-12-08 20:33
0

#17 Finna sig i det kanske de kan, men risken är ju stor att de endera fastnar med det eller kravlar sig ur det. Bättre att ha dem chippade och reggade skulle jag tycka.

Aelsklinn
2008-12-08 22:13
0

Vi har inte direkt haft det problemet. Vi brukar kolla vart illrarna befinner sig innen vi går ut. Oftast ligger de och sover någonstans (mest i hallen). Sen är det bara att hålla koll så det inte följer med någon ut.

Om illrarna är vakna och intresserade är det egentligen lättare. Bara att säga hejdå och "skjutsa" in dem en bit längs golvet så de inte springer ut eller att man klämmer dem.

Svansar
2008-12-08 23:36
0

Klart man ska ha dem chippade och reggade :) Men inte alla som har en chippläsare liggandes, och är det då någon i trappuppgången bredvid som hittar illern så spar man ju endel tid och ångest på det. Fastnar tror jag inte de gör, är resår i alla vettiga halsband, men det är klart att risken alltid finns. Det vara bara en tanke.

Vattunalle
2008-12-08 23:40
0

Alla grindar är mer eller mindre opålitliga! dörrar är det enda som gäller här hemma, min första hona som jag hade för ca 13 år sedan var värre än clintan i alcatraz hon tog alltid sig över allt som fanns och ju värre man byggde desto roligare blev utmaningen! helt hopplöst! det bäst aman kan göra är att kolla attt man har dom inne innan man går och allt stängt då behöver man inte oroa sig!

pipdjur är bäst att snabbt få fram en iller som sover på det dära omöjliga stället att hitta,, 2-3 pip så rasslar det alltid till i nått av rummet och ett huvud kommer fram!Cool

Musiken
2008-12-08 23:45
0

Ang halsband sa ar det nog inte en sa bra ide. Finns illrar som strypts eller skadat sig nar de fastnat med halsbandet nar de lekt eller utforskat ngt nytt stalle.

Mstar
2008-12-09 12:32
0

här kör vi på ren disiplin (kan inte ens stava till det :/ ) Öppnar vi ytterdörren så lägger sig illern med nosen på tröskeln och tittar ut. Man får kliva över honom, men han går inte en cm utanför dörren. Om han inte har selen på sig förstås..

Hur det har blivit såhär..? Ja, det kan man fråga sig. Det är nog inte frågan om hård träning iaf. Det är nog mest tur att vi fått hem en så lätt iller att ha å göra med :D

Satmaran
2008-12-09 14:28
0

#23 Disciplin?  Kan inte tänka mig att Banditen någonsin behövt fostras :)  Den grabben är helt enkelt onormalt snäll, go, välartad och vansinnigt underbar.

Puss på Banditnos från gammelmatte.

Aviendha
2008-12-09 14:36
0

Jag har en liiten teori om att mina illrar inte själva får gå över tröskeln. Ska vi ut lyfter jag ut dem. Sen om det är det som gör att de bara ligger vid tröskeln eller om det är för att det är smått läskigt där ute vette tusan ;) Detta har funkat i alla de 4 lägenheter jag bott i, förutom hos pappa där de fått kuta ut om de velat när vi ska ut. Där väller de…