Utställningsbur
Har nu varit och tittat på olika burar, vill ju ha en ny bur till utställningen.. men kan inte bestämma mig för vad som är bäst.. typ kaninbur/smådjusbur (modell större) eller transportbur för tex hund..? Skulle helst av allt velat ha en "modell gallerbur för hund" men alla jag hittat är så gles mellan gallren, så jag vågar inte köpa ngn sådan.. då hon skulle kunna få igenom huvudet och fastna.. Den jag fastnat mest för är en Atlas 40.. har ni någon erfarenhet av den, om den är lämplig till utställning/resor..? vill ju inte ha en för liten bur, då jag vill få plats med hängmatta, toalåda, matskålar mm.. den ska ju inte heller vara allt för klumpig att ha med sig, jag vill ju kunna bära den själv.. atlas buren såg ju väldigt smidig ut, eftersom den hade hjul.. tips? 

Jeg vet nå ikke hvor mange ildere du har, men jeg personlig syns at Atlas 40 bur er litt lite bur til å ha på en utstilling. Ilderen får veldig liten plass og bevege seg på. Man skal jo også ha en plass får do-kasse… og da er meste av gulv plassen tatt.
Ett kanin/smådyrsbur syns jeg er ett mye bedre valg. Vi har selv hatt ett slikt og det fungerte greit. Jeg har nå valgt å kjøpe ett Ferret nation bur og er kjempe fornøyd med det. Her i Norge er ett ferplast bur veldig dyrt og jeg syns kvaliteten er får dårlig (til den prisen) og det blir fort stykt. (Vi må gi ca 2500 norske kr for ferplastbur).
Velger du ett kanin/smådyrs bur så velg ett av de største. jo større plass dyra har jo bedre er det. Man må tenke på at dem skal sitte i det buret i mange timer.
Trine
PS
Jeg legger ved ett bilde på ferret nation bur (du kan få bestilt dette buret hos amhs-illertorg) så får du se det buret jeg har. Der kan man også dele av etg slik at man har to bur i ett om det er ønskelig. Vil du ha mer info om buret kan du enten sende mail til amhs eller gå på www.ferretstore.com å lese der :) Håper du finner buret som passer for deg og barna dine.
Vi har en atlas 40 bur som transportbur. Men vi ska ha med oss den ifall att Kola och Göris börjar bråka. Vi får plats med toalåda och matskål och har lite plats över på "golvytan" Sen har vi en stor hängmatta. Funderar jätte bra.

tack för svaren! nu har ju jag bara en iller och en inte alltför stor plånbok just nu, så det lutar åt en atlas 40.. Tycker att de större smådjursburarna verkar bra, men blir otymplig att förflytta själv.. ja jag vet inte.. fler som har synpunkter? alla tips mottages tacksamt, då jag nu börjar få lite brått att få tag i en bur.. =)
Jag tycker en Atlas 40 duger utmärkt för en iller. Vi hade sån tur att vi kunde fynda våran på tradera för ynka 203 kr sammanlagt.

oj! det var billigt! Den jag var och tittade på idag kostade 845:- Det är inte billigt det här med bur… Det bästa är ju om man kan få tag i en begagnad.. hittade en våningsbur på blocket idag, som verkade helt perfekt.. men när jag ringde var den redan såld, annonsen kom ut igår.. så det är svårt att hinna med när det kommer ut bra billiga varor.. men har ju några dagar till på mig, innan det är dags! =)

*putt*