Bara att följa spåren...
Möttes av en glad och smutsig Maja när jag kom upp i rummet. Äntligen hade hon lyckats ta sig upp i sängen alldeles själv. Mun, nos och tassar var däremot smutsigt brunsvarta, och min första tanke var bajs (bajs bajs bajs). Det var dock bara till att följa spåren bakåt från sängen.
_No way! Yes way!
Spåret gick först mot ena toalådan, men svängde av strax därinnan…
_No way! Yes way!
Puh, det var bara jord. Och så hade hon lyckats ta sig upp i krukan också. Men den får stå kvar, om hon nu tycker om att krafsa runt där. Ut åker den först när/om hon stökar till ALLT för mycket. Lite skit har jag inget emot att städa upp så länge hon har kul.
_No way! Yes way!
Lilla Baja-Maja med sin smutsiga nos (som var smutsigare innan jag torkade bort det värsta). Och lite vetegroddsolja var hon allt värd efter att ha varit så duktig 
_No way! Yes way!
Haha, sådana gånger är det lätt att se vart de grejjat på ;) Ett tips kan ju vara att ha två stora plastbackar med lock, som du har ett rör emellan, så lägger du jord, löv och annat kul i en av dem, och ett hål ut i den andra, då kan hon gräva och så ramlar met mesta bort på vägen ut genom den andra lådan. Då kan du näta och säkra denna blomma, för den lär vara död inom kort ;)
Paulina
Åh, det lät kul. Hade funderat lite på att fixa en låda med lite grävbart, och det här lät ju toppen. Ska leta passande lådor i Ullared imorgon!
Krukväxten är en stor sak som jag inte är särskilt rädd om. Dock är den svår att flytta, ett tvåmannajobb med den där bastanta äckelkrukan, har inte orkat flytta den. Och växten är redan halvdöd ^^
_No way! Yes way!
#5 Du kan ju be Maja utföra avlivningen av växten ;)
Paulina
Tilläggas bör väl att jag inte testat det själv ;) Det är något jag funderat ut att jag ska bygga, och då kanske lägga in filktar i den timma lådan så tassar torkas av, för mina torkar gärna av nosen på tyg när de är kletiga ;) Annars går det säkert att ha en längre rörstump in. Lite spill får man ju räkna med men det är ju eneklt att damsuga upp.
Paulina

Jag har en grävlåda till mina pojkar. Det är en vanlig låda från ikea sm jag fyllt med akvariesand. Jag har testat med andra material innan, men ingenting går upp emot akvariesand, det bästa är att den inte dammar heller och smutsar inte ner som jord. Ett hett tips.
Carpe Diem
#8 Åhå =) Vilken storlek på sanden, om du vet det ;)
Paulina

#9 öhh.. vanlig akvariesand, ganska fin, mindre än kattsand. Jag vet bara att jag köpte en 5 liters säck och såg glad ut :)
Carpe Diem
#10 Haha. Ja, det finns ju riktigt finkornig, men den kan damma en del. Det jag har i min tank är 0,8-1,3mm tror jag. Den skulle nog kunna funka rätt bra. Tror tom att jag har lite kvar, för jag behövde inte alla 50 kg. Det ska jag testa när jag får tag i bra lådor =)
Paulina

Nej, inte så finkornig. Det är mer som fint grus om du tänker dig. Sådär så de fortfarande känns om man trampar på det :) Men runt 1 mm skulle jag tro ja.
Carpe Diem
Ok, som average badsand mao ;)
Paulina
Sand kanske skulle kunna vara något. Mindre risk för tassavtryck över hela rummet. Fast jord kanske är roligare. Hum. Får kanske ställa in två lådor med olika innehåll och se vad som uppskattas mest och om det är värt nedskräpningen.
_No way! Yes way!
#14 Jorden borde ju torka om du har den inne, och jag skulle gissa på att just fuktig jord kletar mest. Men alla är ju olika, så hon kanske gillar det ena före det andra. Fördelen är ju att inget av dem är dyrt så det går att testa =)
Paulina

Mina tycker det är minst lika roligt med sand, de kör ner nosen och mullvadar fram utan att bli smutsiga :) Alla 4 älskar det.
Carpe Diem
Sanden kan jag annars ge till sköldpaddorna, och jorden kan mor få till blomkrukor och dylikt. Så det som blir över kommer att komma till användning ändå.
Maja har än så länge ingen åsikt om det. Hon ligger bara i mitt knä och luktar sådär illergott.
_No way! Yes way!
Lilla Maja börjar göra sig hemmastad hör jag.. 
Sara