Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 625 ggr
Saga85
0

Frysta kycklingvingar

Jaha, första dagen och första dumma illerfrågan. Har införskaffat kycklingvingar och undrar om det går bra att klippa dessa i portionsbitar och frysa in? Ser själv inget problem med det egentligen, men det kanske blir mindre lockande för illern? Och när man tinar - är det bara till att slänga in i micron eller lägga fram den för tining?

Ja ja, lika bra att fråga och få ett skratt och en klapp på huvudet än att fundera. Så. Klappa på ni bara Flört

HannaM
0

Inte micro men att frysa går alldels utmärkt. Det är godast (enligt mina) om det är helt färskt men att köpa kyckling varje dag är liksom inte aktuellt alltså köper jag och fryser in..

HannaM
0

Ah, tiningen, lägg bara fram det så tinar det, har du extremt bråttom kan du lägga kycklingen i en påse och sedan spola varmvatten på den men det går rätt fort att tina mindre bitar.

Aviendha
0

Ja, att tina en bit tar inte så lång tid. Lägg i kylen under natten, eller låt ligga framme någon timme. Annars går det ju med varmavattenbad som Hanna sade =)

Bogey
0

Brukar ge Bogey en hel vinge per dygn, med torrfoder på sidan om. Vissa dar går hela vingen åt, andra dar blir det mest torrfoder.

Nästa dags vinge brukar få tina i kylskåpet över natten. Brukar få tina i den skål som jag ställer fram till Bogey för han gillar att slicka ur köttsaften som brukar samlas i botten av skålen.

Bogey brukar inte dra runt med vingen utan bara lyfta ur den ur skålen och lägga den längst in i sitt mathörn, men det finns ju alltid en risk att vingen göms på nått olämpligt ställe när det är mer att äta än vad som går åt på en gång.

_____
Uffe

Manfred2
0

Chippen får precis som bogey en vinge om dagen och torrfoder utöver de. vi delar upp vingarna i påsar med tre i varje så har vi en påse i kylen hela tiden. han drar iväg dom både hit och dit så de blir ju en hel del lukt ibland :P men inget man inte kan städa bort liksom.

och inte micro vattenbad är bättre som dom andra sa :P

Saga85
0

Så bra så bra. Då ska jag servera lite kycklingvinge till kvällen och frysa in resten. Tackar, så var man en kunskap rikare.

ferretgirl
0

En dum fråga kanske….. men hur stora bitar ska man ha vingarna i? Har inte vågat testa på Miller än då jag är rädd för att han ska få benbitar i helsen eller sätta sig i tarmarna på honom.

Abropå fryst kycklingkött, så lägger jag alltid fram vad jag ska ha dagen innan, men skulle jag ha glömt det, så lägger jag det i jumt vatten inte mer än ca 40 grader. Det törar fort då, man behöver inte vare sig lägga det i micron eller i så varmt vatten som möjligt från kranen. Blir det för varmt så börjar ofta köttet att koka, och det gillar iallafall inte Miller att få. Tilly som också äter BARF-maten äter vare sig det är helt rått eller om det är lite kokt i kanterna.

sarae
0

Det enda som är farligt när man ger köt ttill illrar (och andra djur) är när man ger för små bitar. Små bitar kan djuret lätt svälja helt, och det är då det kan fastna i halsen. Ju större bitar desstå bättre, framförallt mer tandmotion och aktivering. Jag brukar inte ge mina bitar som är mindre än 2 x 2 cm helst ännu större.

Micra aldrig rått kött, värm det heller inte i  för varmt vatten. Då skapas en onödig bakteriehärd. Om jag har missat att tina köttet så spolar jag bara ljummet vatten över det i en stund

Bogey
0

Vi köper oftast färdigfrysta vingar och han får dom hela. Vi delar inte för det gör han så bra själv. Det har t.o.m. hänt att han ätit upp ALLT, och då menar jag ALLT. Kött, brosk och ben, rubbet. Bara nån liten benflisa kvar.

Det är vad jag kallar allsidig kost ;-)

_____
Uffe

Sara
0

Jag har hört att illrarna inte tycker om vingarna kylskåpskalla heller. Utan vill gärna ha dem rumstempererade och gärna lite gamla och "mörade".

Sara

sarae
0

#10 stämmer i de flesta fall… här vill de ofta ha dem med "päls" på *yuck!*

Manfred2
0

Chippen får hela vingar. han gillar att gnaga loss allt kött de är roligare en att leka med leksaker har jag märkt :P