Spanmål i foder?
Jag vet att man inte ska ge spanmål, men kan någon förklara lite ingående varför man inte ska ge det?
Nu är jag långa vägar från en expert, men det har med hur illerns matsmältningssystem är uppbyggt att göra. De kan inte bryta ner växtfibrerna och är därför strikta carnivorer (köttätare) till skillnad från oss människor som är omnivorer, dvs kan äta både kött och växter. Hundar kan till viss del bryta ner fibrer och deras kost är därför mer allsidig. Illerns tarmflora är helt anpassad till just kött.
Det kan kanske ha med den snabba matsmältningen att göra med? Dvs att det tar så kort tid för maten att passera mage och tarm på illern. Tarmen är mycket kort och jag skulle gissa på att det är en orsak till varför inte illern kan bryta ner och tillgodogöra sig näring från växtfibrer.
Hos idislare och häst som är strikta gräsätare, vilket har ett mycket lågt energiinnehåll, så tar matsmältningen betydligt längre tid.
Hoppas på rättning om jag har fel =)
Paulina
Okej, tack :)
Ger man för mycket växtfibrer kan illern alltså få förstoppning om inte magen hinner med att bryta ned det tillräckligt innan det ska ut igen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Bra att veta, tack! :)
Orijen innehåller inget spanmål, har börjat köpa det till mina i min blandning av olika foder. Fick hem en liten provpåse från Änglaillern, och alla älskade maten, sen hittade jag en affär här i HBG som har Orijen i lager. Så jag köpte 2½ kg för samma pris som man annars köper t.ex Royal Canin Kitten för, dvs 239:-

Och… spannmål = kolhydrater = socker, vilket inte är bra för illern. Insulinom orsakas med största sannolikhet av torrfoder med spannmål i.

Orijen finns även i 20 kg för drygt 800:-
Till spanmålen räknar jag bl.a vete, korn, råg, havre, majs och ris. Och inget av dessa finns i Orijen, men väl i Hills och RC bl.a

Det finns inte heller spannmål i rått kött=)
Orijen har vi till katten här hemm :)

Om du ska ge torrfoder till din iller så ge då samma som till katten ;) enkelt.
Kan man ge orijen till både valpar och gamlingar?

Ja, det finns ideer om att dte inte är bra med så mycket protein till gamla illrar, men jag undrar över det. I naturen äter de ju inte mindre protein bara för att de bli gamla.
Nej det kanske inte, man märker väll om det börjar bli dåliga.
Men finns allt i orijen som illern behöver?
#13, men de lever ju inte helt på samma sätt som våra gamla illrar heller, blir sjuka i canncer och får binjuresjukdom på samma vis som en tamiller.
#14 japp, om ska ge torrfoder.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Okej :) Antar att jag kommer ge annat lite då och då, när jag skaffar en iller.
#9# jag har rått kött till 2 av mina 7 illrar, dom andra luktar änså länge bara på det. Från början var det bara Miller som fick rått kött då han var uppväxt på det från sin uppfödare (som i övrigt är jägare). Men sedan jag fick hem Miller i juli så har även gamlingen Tilly ( dryga 5 år gammal) börjat att äta av det råa köttet och kycklingvingarna. Men som sagt så luktar dom andra 5 bara på det, så dom måste få torrfoder så länge, detta äter även Miller och Tilly av, så jag kommer inte att ta bort det helt även om alla så småningom skulle börja äta rått kött hela tiden.
Orijen innehåller örter och ånkokta grönsaker och frukt. Är det lika dåligt som spanmål eller är det OK i mindre mängder?
Jag ger en del av mina frukt, inte varje dag förstås, men någon gång då och då. Mina älskar äpplen, banan, persika och clementiner. Men då jag såg att Orijen innehåller frukter så har jag dragit ner ännu mera på frukten eftersom det finns där. Så nu får dom kanske ett par bitar/månad för att dom ska få något att tugga på. Och jag tror att dom flesta här inne ger någon form av frukt eller grönsak, vet att många ger gurka till sina illrar. Men den gillar inte mina illrar, dom bara gömmer dom sen hittar man dom alldeles skrumpna eller mögliga någonstans. Så mina får små bitar frukter istället.
Okej, så det är inte lika "dåligt" som spanmål?

Frukt är inte bra, mycket socker. Jag ger det aldrig till mina. Grönsaker innehåller fibrer vilket inte heller är bra. Det är svårt att säga hur dessa ingridienser i orijen påverkar. Men, innan jag gick över till barf var orijen det enda alternativet för mig. Pga att dte inte finns spannmål och att 75% kommer från animalier.

Mina får inte frukt… jo, dom kan få en liten bit vattenmelon en eller två gånger om året.
Okej. Är orijen bättre än andra illerfoder?
#23 Därom tvista de lärde om jag skulle gissa ;) Det finns de som hävdar att det bara finns två vettiga torrfoder till illler, vitalin och något jag inte minns just nu. Andra hävdar att Orijen är bland de bästa.
Nog är Orijen bättre än vissa illerfoder som finns, ex de från Menu och liknande. Huruvida det är bättre än alla vet jag inte. Jag ger vitalin, och är nöjd med det. Mina vill inte ens lukta på Orijen.
Paulina
Okej.
Vitalin och Orijen är det som fungerar bäst här hemma. Jag tycker det är bra med olika foder så man har nått att ta till om det ena skulle ta slut.
Andra bra foder är bl a James Wellbeloved Ferret Complete (INTE Ferret complete fodret i vit kartong alltså) och även Royal Canin kitten fungerar bra.
Sara

Bara funderade lite, illrar i det vilda äter ju maginnehållet på exempelvis kanin, och de äter ju spannmål bland annat. Så pyttelite spannmål är nog inte fel.

Funderar igen.. äter dom verkligen maginnehållet… Kaninens mage är rätt stor, har sett illrar serveras fylld kaninmage och jag tror ingen av dom rörde det. Då pratar vi om illrar som i vanliga fall äter kött. Visst på en mus men kanin?
# 27 Jag låter mina smaka på lite frukt, smörgås eller vad det nu är jag har, så jag tycker inte det är hela världen om de får en smakbit då och då.
Däremot så tror jag de inte mår bra av ex själva kornen i ett fullkornsbröd och liknande säd.
I ett torrfoder är allt så sönder hackat så jag tror inte det kan ge stopp utan ev säd går bara igenom illern. Däremot kan inte illern tillgodogöra sig säd och liknande i maten så det är totalt onödigt att ge ett sämre foder.
Sara
Okej :)
Jag håller med om att fibrer nog knappast kan ge tarmstopp. Snarare är det väl så att tarmarna arbetar ännu snabbare vilket kan göra att illerns kropp inte hinner ta upp tillräckligt med näring. Jmfr med människor - dom med trög mage rekommenderas att äta mer fibrer för att få igång mage och tarm.
Sen så tror jag på det här med att illrar precis som andra arter (t o m människan) har olika behov i olika skeden i livet, dvs att det är bra om man har ett foder som är anpassat till just åldern som t ex Totally Ferret. Anpassning till ålder och livssituation gäller ju annars också - alla vet ju att valpar ska ha ordentligt med fett och protein under uppväxtperioden för att utvecklas bra. Dräktiga honor ska ha näringsrik mat så att fostrena utvecklas på rätt sätt och så att dom inte råkar ut för sjukdomar. Själv har jag haft en äldre herre vars mage efter 7 års ålder inte längre tålde alltför kraftigt foder så vi var tvungna att blanda ut fodret. Så jag föredrar att ge mina ett foder som är anpassat efter deras ålder.
#13 Hur många vilda illrar blir 7-8 år gamla? En vild iller räknar man med har en maxålder på 5-6 år (bekräftad maxålder på en vildiller i fångenskap har jag däremot för mig var drygt 9 år), dvs den är fortfarande i aktiv ålder och har inget behov av att minska på proteinintaget. Alltså är illern aktiv och har ett behov av högre fett- och proteinintag. Våra tamillrar får ju inte ens i aktiv ålder lika mycket motion och aktivering som illrar i det vilda får. Och när dom blir äldre så är dom ännu mindre aktiva, det vet nog var och en som haft en äldre iller.
Det finns ju numera t o m teorier om att det inte alls är ett högt kolhydratintag som t ex skulle vara delorsak till t ex insulinom, utan aman har börjat misstänka att det är istället övervikt och brist på motion som är dom stora riskfaktorerna.
Ja, "välfärdssjukdomar" (som fetma) finns ju hos andra husdjur, så det är väl inte alls omöjligt att de skulle finnas hos iller.
Paulina