Lite funderingar..
Lev med lukten Therese ;) två brunstiga hanar är väl mysigt <3
Ahahah fy faaan XD
Jag tycker att du ska hålla ut och vänta så länge du orkar och klarar av lukten ;) Blir dom jobbiga mot varandra och er så har man inte så mkt val. Ibland är det bara en utav dom som är brunstig och retar den andra så att man tror att båda är könsmogna.
Vet du hur dom blir när dom går i brunst?
Sen finns det även kemisk kastrering idag, ett implantat som utsöndrar hormoner som får illern att tro att det inte är brunstsäsong. Han beter sig som att han vore kastrerad.
Ofta så går hanarna i brunst runt vintern. Då är dom valptjocka, vintertjocka, och lite könsmognadstjocka. När man då kastrerar dom så händer det mkt i kroppen. Sen blir det vår och då tappar dom vinterhullet, och dom är inte längre valpar på samma sätt och tappar även valphullet. Så det blir en stor skillnad :) som är helt naturlig men det blir lite mkt på en gång för oss människor!
säger som ceciliaolucifer: Håll ut så länge du kan. Jag väntade länge med Korven och han blev jättestor och go.
Ahahah om jag väntar med diesel så kommer han inte kunna röra sig till slut han är sååå tjock!
Laban visar väldigt mkt på brunst medans disel inte visar något alls ännu.

Kan man kemkastrera innan de gatt i brunst? Har ju heltackningsmatta och vill helst inte ga och svabba den flera ganger om dagen om Nisse forst ska ga i brunst och sen behova vanta flera veckor innan det blir battre.
// Amanda
#6 Jag har läst att det går att sätta in chippet aldeles efter de gått in i brunsten, men oftast är det ju så (iaf på de två hannar jag haft) så kommer brunsten smygandes. Det slår inte till över en natt och luktar pyton och brunstmarkeras ;)
Huruvida det går att sätta in före vet jag inte. Kanske någon annan gör, eller så kanske det står i fass. Läste ju den nyss, men minns inte vad de sade (om det sade något) i just den frågan..
Paulina

Ok. Jo, jag misstanker att han snart gar in i brunst, for han luktar lite mera falukorv nu, och ar lite gul i palsen, men han markerar ju inget, och forsoker inte para sig med Lotta.
// Amanda
#8 Hur ser bollarna ut? På mina två herrar så började de trilla ner och de fick pung innan jag märkte av lukt eller beteendeförändringar. Men det kan ju givetvis variera mkt =)
Jag märkte inte ens lukt på mina. Det var beteendet som var grejen här.. Eller jo, Phoenix luktade kiss längre fram i brunsten, efter kanske några månader, men det var för att han läckte som en trasig kran..
Paulina

Kulorna har varit nere sedan han var 12 veckor, sa han har val haft dem i typ 3-4 manader nu :)
// Amanda
Oj, full pung vid den åldern har jag inte hört om, men jag kanske inte har hört mycket ;) Mina har fått det vid 6 månader.
Paulina

Tja jag har ju aldrig haft en hane forr, men jag ska ta kort pa hans kulor sa kan nagon kunnig utvardera hur vida de kommer att ploppa ner mer eller inte :P
// Amanda
Haha, har den "pungformen" och du kan känna två stenar så ;)
Paulina

#10 när Rasmus kulor va nere helt så kunde man få fingrarna emellan, alltså ett finger på var sida och "klämma" åt lite. Sen växer kulorna också innan det är klart=) Tycker Rasmus kulor blivit så stora nu så han går lite bredställt och ser lite ut som han har "skitit i byxan" hehe. Sen tyckte jag inte han visade nått brunstbeteende förutom att punga och lukta lite mer..men när min kompis kom hit med sin ena hona så direkt när han kände lukten av henne så började det poppas så mörkt och fint. Slutade med att vi fick bända loss honom två gånger, vägrade släppa hennes nacke…och ändå är hon kastrerad i våras. Mamma Saga rör han inte och hon är okastrerad. Tror han har väldig respekt för sin mamma

Amon fick oxå kulorna vid 12 veckor, sen har han det inte hänt så mycket. Han är nu åtta månader och inte i brunst! så skönt.
Illrarna bör vara i förbrunst innan man sätter in chippet, kulorna ska ha ramlat ner i pungen.
Men, man bör inte sätta in ett implantat om inte båda kulorna har ramlat ner. För om den andra kulan inte ramlar ner så måste man ändå tidsnog öppna dom och ta bort den, då är det onödigt med ett chip.
Ludde gick i brunst vid 3 månaders ålder :s
Jag försöker hålla mina hanar okastrerade så länge som möjligt, minst till dom är 1½ - 2 år gammla. Mina första iller var ca 6 - 7 år innan han kastrerades, men han var en omplacerings iller. Den som kastrerades vid ung ålder var Aslan, han var bara ca 8 månader, men han blev också väldigt liten och tunn, vägde knappa 1100 gr som mest. Alla mina andra hanar jag har haft och har blev kastrerade vid ca 1½ - 2 års ålder. Min yngste hane är nu lite dryga 6 månader, men han kommer inte att kastreras när han blir så gammal. Han kommer bara att få sina sädesledare avklippta för att han ska kunna ställas till förfogande som en hane som tar tikar ur brunst, men utan möjlighet att göra dom dräktiga.
#18 Du vet säkert redan om det, men bara nämner det rent allmänt, iall andra funderar på det… en vasektomerad hane bör testas på en hona i taget, och sedan vänta 42 dagar innan han testas på en andra hona, eftersom vasektomi inte är riskfritt… se bara på ludde, han hälsar att det INTE är nå kul att behöva betala underhåll till så många ungar ;)
Jag tror inte att storleken på illrarna skiljer sig speciellt om de blir kastrerade efter att de är fullvuxna. När de kastreras så blir de mindre helt enkelt. Emoflickan har ju ganska bra exempel på illrar som kastrerats ganska exakt när de blivit 6 månader och ändå har en vintervikt på över 2 kg. Iaf både Tjabo o Gimli är ju tidigt kastrerade och tror även Frodo är det- I vilket fall- dessa pojkar ligger ju närmre 2,5 kg varje vinter så det är nog väldigt individuellt.
Skillnad är det ju förstås om illern blir kastrerad som liten valp. innan den har hunnit växa färdigt.
Sajtvärd på Iller.ifokus