Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 7071 ggr
Norrskenets
2008-12-03 13:27
0

Är detta bra?

mina illrar fick öronskabb efter att ha vart illervakt och då behandlades alla för stronghold efter att ha sett att Rasmus hade fått det i vänster öra. efter det vart Rasmus smutsigare i det örat, så häromdan testade ja att rengöra hans öron helt med lite fuktade topsar och då gjorde ja ren dom vid 11 på kvällen, sen på morgonen checkade ja hans öron och det högraörat såg lika fit ut men det vänstra hade blivit skitigt (lite orange aktigt) på inneröra och ytteröra.

Ringde nyss vetten och fick ett recept utskrivet på surolan*stavning?* som ska användas i 10 dagar.(för hund och katt). Det ska vara både svamp dödande och klåd dämpande. ska hämta ut det efter 13.00 idag.

Till min fråga, är det nån som behandlat sin iller med detta för öronsvamp?

Tacksam för svar!

HannaM
2008-12-03 13:32
0

Jepp… surolan funkade fint här, kommer dock inte ihåg vem det var som hade det…

Ceciliaolucifer
2008-12-03 14:00
0

Surolan har jag använt när jag har behandlat mot svamp och öroninfektion. Jag fick droppa 3 droppar i varje öra en gång om dagen tror jag, och sen badda/tvätta med saltlösning morgon och kväll. Det blev jätte fint. Mkt tack vare att jag inte använde tops utan hade bomullstussar för man ska inte in och gräva med en tops då huden lätt kan spricka. Surolan är ett skabbmedel mot katt och har man små sår så blir det bara ännu mer irriterat.

Det är väldigt viktigt att man låter öronen torka efter att man har baddat med vattnet. Därefter ska man droppa surolanet.

Norrskenets
2008-12-03 14:24
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej tack så mycket=) Vetten sa dock inget om saltlösning=/

Okej ska ha det i åtanke.

En fråga till som ja glömde fråga vetten, det smittar vell inte till andra illrar eller djur?

Så här ser hans vänstra öra ut: 

Norrskenets
2008-12-03 14:26
0

lite bättre bild:

Norrskenets
2008-12-03 14:29
0

Hans högra öra utan svamp:

Norrskenets
2008-12-03 16:55
0

putt

Ceciliaolucifer
2008-12-03 16:57
0

Jag vet faktiskt inte om öronsvampen smittar, men eftersom jag hade 4 illrar som sov ihop och bara en hade problem så tror jag inte det. Men givetvis behöver det inte vara samma svamp som jag hade.

Det är viktigt att du gör rent så att du kan se hur behandlingen tar. Häller du i droppar i ett skitigt öra så minskar funktionen och syftet med behandlingen. Koka upp vatten och häll i lite salt, för det blir väl lite baktieridödande? kommer inte ihåg just nu.

Men hur såg han ut i örat innan du behandlade med Stronghold? Använder du ngt öronrens med alkohol i? Det kan även vara så att han fått en öroninflammation. Går dom förlänge med skabb så är det risken.

Aviendha
2008-12-03 18:23
0

Kan man testa för svamp, som man kan testa för skabb?

skrollan
2008-12-03 19:30
0

samma fick vi utskrivet till skrollan, funkade super bra. Finns inga renare öron än hennes nu :)
#8 ja, det fick jag till svar att dem kan skicka in och titta.

Norrskenets
2008-12-03 21:09
0

#7 Okej, ja tror inte det heller. Isåfall borde hon ha sagt det nä hon rabbla upp allt som va viktigt.

Okej, men det är ju lätt att fixa sånt. Tror det både är bakterie dödande och att det torkar eller nåt sånt. Det är vell som ett decinfektions medel ungefär. eller minns ja fel nu=/ aja lätt att ordna med lite vatten och salt i en kastrull=).

Han va fin i örat innan, hade inga problem. Nä använder inte öronrens med alcohol i, det är ja väldigt noga med. Nä jag upptäckte det väldigt snabbt tack vare att ja fick för mig att kolla ena illern som ja passade och båda dom illrarna hade fullt i öronen så jag kollade mina sen och då hade Rasmus fått i ena örat. Så dom gick inte länge med skabb.

Ceciliaolucifer
2008-12-03 21:24
0

Yupps, man kan skicka in ett prov och så får dom analysera det :)

elinn
2008-12-04 12:47
0

Det här är nog något som jag oxå borde kolla närmare på då Elvis har samma problem.

Har inte tänkt på att det kan vara svamp/infektion tidigare då han inte kliat sig mer än vad han gör på det rena örat.

HannaM
2008-12-04 14:13
0

Jag tvättade inga öron under surolanbehandlingen.. kanske hade tur men det hjälpte ändå.