Melanonin mot binjureproblem?
Mina 5 illrar är runt 3 år allihopa. Jag har hört att det ska finnas metoder för att motverka att de får problem med förstoring av binjurarna. De blir ju utsatta för alltför mycket ljus i våra bostäder, finns det teorier om, som gör att de får problem som gör att de blir aggresiva mot sina kompisar, tappar hår etc.
Jag är otrolig amatör på detta område men har haft illrar som haft binjureproblem och vill försöka förebygga problemet innan de jag har nu kanske får det
På onsdag ska jag träffa en vet på Roslagstull och få höra om vilka lösningar som finns typ injektioner mm.
MEN skulle vara skönt om nån därute kunde dela med sig av sin information om ämnet innan jag går på onsdag så förstår jag bättre vad hon säger och kan fatta ett bättre beslut.

Suplelorinimplantat är min rekomendation. Mer finns att läsa här: http://iller.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=176
Du måste bli medlem för att kunna läsa men det är snabbt gjort=)

En signal till Marianne Tornvall (tidigare roslagstull) som finns på mälarens smådjursklinik kanske också? Hon hade varit och fått information om suplelorinimplantatet senast jag pratade med henne. Vet inte om Gunnel också var med men om inte så som sagt, slå en signal till Marianne. Hon finns numera på Mälarens smådjursklinik http://www.malarensmadjur.se/
Jag är inte den som förespråkar att göra medicinska saker i förebyggande syfte. Det är lite som att ta ut något i förskott som egentligen inte finns.
Det enda jag skulle tänkas göra om jag ville vara på den säkra sidan är att ta mina illrar till hälsokontroller vid 3års ålder. Att man själv får bekosta blodprover, röntgen och ultraljud. Det blir dyrt, men det är det värt tycker jag.
Det finns ett implantat idag som man har användt utomlands på illrar som har binjuresjukdomar och det har varit en positiv behandling. Det finns några få illrar idag i Sverige som har det här. Men inga utav dessa illrar har varit konstaterat binjuresjuka.