Melanonin mot binjureproblem?
Mina 5 illrar är runt 3 år allihopa. Jag har hört att det ska finnas metoder för att motverka att de får problem med förstoring av binjurarna. De blir ju utsatta för alltför mycket ljus i våra bostäder, finns det teorier om, som gör att de får problem som gör att de blir aggresiva mot sina kompisar, tappar hår etc.
Jag är otrolig amatör på detta område men har haft illrar som haft binjureproblem och vill försöka förebygga problemet innan de jag har nu kanske får det
På onsdag ska jag träffa en vet på Roslagstull och få höra om vilka lösningar som finns typ injektioner mm.
MEN skulle vara skönt om nån därute kunde dela med sig av sin information om ämnet innan jag går på onsdag så förstår jag bättre vad hon säger och kan fatta ett bättre beslut.

Suplelorinimplantat är min rekomendation. Mer finns att läsa här: http://iller.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=176
Du måste bli medlem för att kunna läsa men det är snabbt gjort=)

En signal till Marianne Tornvall (tidigare roslagstull) som finns på mälarens smådjursklinik kanske också? Hon hade varit och fått information om suplelorinimplantatet senast jag pratade med henne. Vet inte om Gunnel också var med men om inte så som sagt, slå en signal till Marianne. Hon finns numera på Mälarens smådjursklinik http://www.malarensmadjur.se/
Jag är inte den som förespråkar att göra medicinska saker i förebyggande syfte. Det är lite som att ta ut något i förskott som egentligen inte finns.
Det enda jag skulle tänkas göra om jag ville vara på den säkra sidan är att ta mina illrar till hälsokontroller vid 3års ålder. Att man själv får bekosta blodprover, röntgen och ultraljud. Det blir dyrt, men det är det värt tycker jag.
Det finns ett implantat idag som man har användt utomlands på illrar som har binjuresjukdomar och det har varit en positiv behandling. Det finns några få illrar idag i Sverige som har det här. Men inga utav dessa illrar har varit konstaterat binjuresjuka.
Nu har jag då inga länkar att hänvisa till eftersom min dator crashade för ett tag sedan. Men jag kan hänvisa dig till det här forumet. Under hälsa och sjukdomar så kan du hitta lite läsvärt om både Stitch & Theo, samma implantat men olika avsikter!
Tror även att det finns en länksamling som du kan kika på.
Jag vet inte om implantatet är bra i förebyggande syfte men det ska fungera när de väl fått problemen.
Sara

Jag har inte kommit in på länkar ni föreslagit för det vart nåt fel "error temporärt fel". Ska försöka igen imorgon. MEN jag är jättetacksam för de svar jag fått och jag kommer nog att bara lyssna på onsdag och inte fatta nåt beslut förräns jag har kollat upp de forum ni föreslagit. Kanske ev flytta min favorit.vet till mälarens smådjursklinik? som faktiskt kanske trafikmässigt passar bättre. Kanske göra hälsokontroller istället? Måste kolla på de forum ni har föreslagit. TACK för att ni svarat mig. Nu kommer jag att vara bättre förberedd och ha mer underlag för ett ev beslut.
Jag kommer här att tala om hur jag går vidare och varför (om jag nu kan beskriva det!)
Har haft en iller med binjureproblem. Det var så sorgligt för henne (och mig) att bli isolerad från de andra för att hon blev så aggresiv och hon gick oxå igenom jobbiga operationer som inte hjälpte. Jag vill försöka så mycket det är möjligt att min nuvarande grupp ska slippa den sjukdomen

Var hos veterinär Gunnel idag och pratade med henne om ovan samtidigt som jag var inne med Gunnar för vacc.
Först efter besöket när jag kom hem så kom jag in på det forum som flera av har rekommenderat ovan. Hade jag läst det innan besöket så hade jag kanske inte behövt ha konsultationen med henne. Den kostade 540 kronor.
Hon sa (skrev tyvärr inte ner så jag bara tar ur minnet nu och något kan bli fel)
- att melanoninimplatat inte gett den effekt man hoppats
- problemen uppstod inte pga att illrarna utsätts för alltför mycket konstgjort ljus i våra bostäder.
- det är istället kastrationen, tror man nu, som gör att binjurarna börjar gå på högvarv (se forumet!) Från början trodde man att det var för att man kastrerade för tidigt (6 veckors ålder i USA) men sen kom man på att hos oss gör man det ju väsentligt mycket senare och våra illrar får ju problemen ändå
- det finns inget verifierat som säger att man kan förebygga problem med binjurarna däremot finns det andra lösningar än operation när problem uppstår
- som jag uppfattade så var det inte ett implantat hon då pratade om utan en injektion med, tror jag, suplerorin (men det var kanske implantat det har ju egentligen ingen betydelse bara man får önskad effekt). Man hade förut en svagare lösning som gav skydd i 12 månader. Nu hade man en starkare version som ger skydd i 18 månader.
- hon sa att det tydligaste tecknet och första signalen på problem med binjurarna var hårlös svans. Hon tyckte att om håret kom tillbaka till hösten så behövde man inte göra nåt. Först den säsong när svansen fortsatte vara hårlös så var det dags att vidta åtgärder som stoppade signalerna från hjärnan att binjurarna skulle kompensera könshormonerna. Sen skulle man oxå kolla vulvan på honorna. Var de uppsvällda så var det dags att konsultera veterinär oavsett om håret kom tillbaka på svansen eller inte.
- Uppskattningsvis grundad på egen erfarenhet sa hon att 75% av de illrar som fick råttsvans skulle få problem men sen så kunde ju problemen vara av godartad natur eller elakartade.
Men i alla fall så finns nu bättre lösningar än operation att ge våra redan kastrerade illrar ett förlängt gott liv med god livskvalité. Om jag tar hand om nya illrar kommer jag att allvarligt fundera på om det finns bättre alternativ än kastration.
Det var faktiskt värt pengarna att ha konsultationen med henne:)
Det här med tidig kastrering och binjureproblem har länge varit en diskussion. Pratar man med en veterinär så förespråkar man att man väntar så länge man kan för att minimera riskerna att illern blir binjuresjuk någon gång i framtiden. Här i Sverige är det ingen veterinär som vill kastrera en illervalp på 6veckor och hos oss så har vi andra generalla åsikter om vad som är tidigt. Här tycker vi ungefär att alla som är under ett halvår och kastreras, är tidigt. Så med det här implantatet så vill vi skjuta upp kastreringen och på så sätt vinna lite tid. Förstår du hur jag menar?
Sen när det kommer till implantatet så är det väldigt väldigt nytt i Sverige och få veterinärer har kunskap om hur det fungerar på iller. Dock så är ju Gunnel illerveterinär och enligt mig väldigt kunnig och duktig. Men Marianne Tornwall som numera jobbar på en annan klinik har själv varit i Ungern och gått kurser just för det här. Det kanske är lönt att prata med henne nästa gång? Sen så finns det här implantatet i olika styrkor som jag själv kan tycka borde spela ngn roll. Vissa ställen använder sig av en lägre dos hormoner på implantet ca 3,2 medans dom chippen vi sätter in i Sverige är 4,6.
Sen så finns det sprutbehandling och det fungerar bra på en del illrar. Man får se till individen och välja en behandling som passar just den. Vill man undvika sprutor så kanske ett implantat är bäst. Men tycker man att ett exra chip låter läskigt, ja då kanske sprutorna är att föredra. Sen så beror det också på hur allvarligt sjuk illern är från början.
Sen så är det allra vanligaste symtomet att pälsen inte kommer som den ska. Har man en äldre iller ska man alltid hålla koll på svansen. Just svansen brukar vara en varningklocka för många sjukdomar, men i vissa fall så är den bara tunnhårig utan sjukdomsorsak.
Sen så har vi ju våra teorier om vad som kan vara det mest ultimata för en iller. Jo, det är att kanske se till dom vilda illrarna. Vad äter dessa? Kött, andra djur men inte torrfoder. Hur lever dom? Varmt på sommaren, kallt på vintern. Sen är dom okastrerade.
Så att genom kastrera dom så sent som möjligt, ge dom barf, hålla koll på kyla/värme så gör vi ngt iallfall 
Alltså, det jag menar är att vi kan inte ha okastrerade illrar i våra hem. Det gör att vi någon gång måste kastrera dom. Vilket många egentligen skulle undvika om dom hade möjlighet till det. Men för att göra en kompromiss så kan man ex använda implantatet när dom går i brunst. Sen när chippet slutar verka så kan man kastrera dom och då är illern i bästa fall kanske 2 år gammal.

Ska absolut höra med Marianne Tornwall. Bor i Upplands Väsby och det tar mig 1,5 timme att åka in med bil till Roslagstull pga alla köer. På den karta jag fick hänvisning till ovan så verkar Mälarens smådjursklinik vara mer lättåtkomlig. Jag har bara positiva erfarenheter av både Gunnel och all den personal som finns på Roslagstull. Veterinären är viktigare än närheten till kliniken men jag har ju hört att Marianne oxå har ett jättegott rykte i iller-världen så det ska jag prova.
Sen så föreslog oxå Gunnel att göra årliga hälsokontroller så det blir nästa steg. Hon ansåg däremot inte att man behövde göra omfattande kostsamma provtagningar med sändningar till lab i England mm om inga tecken på sjukdom fanns utan bara en mer generell undersökning. Men det beror ju på ens egen magkänsla. Ibland kanske vi ägare känner att ett problem finns som ännu inte syns.
Och sen vill jag bara säga -vilken enorm kunskap det finns att få tag på här på illerifokus-! Tack för att ni delar med er!

När Marianne jobbade på roslagstull (fram till i november) träffade jag alltid henne och har inget negativt att komma med än. Inte om Gunnel heller för den delen=) Så du kan nog ta vilket som, där det känns bäst helt enkelt.
Vet att man brukar ge sprutor med Lupron vid misstänkt binjuretumör.
Sara
#9 Precis, en årlig hälsokontroll kommer jag att göra på mina illrar som fyller 3 år. Då vill jag att veterinären känner igenom och palperar, lyssnar på hjärta och lungor,kollar skabb och även ta ett rutinblodprov för att ha koll på blodsockret. Det är lindringa saker som går att checka på en gång. Blodprovet kan man ta via en ven i halsen, man ger dom lite gas bara och det är smärtfritt. Det är ganska plågsamt att sticka i benen och trampdynor.
Jag skulle inte röntga, ultraljuda eller skicka hormonpanel till England. Mkt för att det skulle vara onödigt, plågsamt och dyrt. Bara hormonpanelen går på 1000kr!
Jag gjorde en hälsokontroll på Tigern som var 6år gammal. Han hade inte så mkt hår på svansen men i övrigt var han jätte fin,pigg, åt och drack som han skulle. Jag hade ingen anledning att misstänka sjukdom men ngt inom mig sa att jag borde göra en hälsokontroll. Gunnel tyckte att han var i jätte fin kondition men jag ville promt ta ett rutinblodprov eftersom det var viktigt för mig att utesluta Insulinom, det gjordes och jag hade rätt. Hans blodsockervärde låg på 3,8 och gränsen för insulinom ligger på 3,7 och neråt. Tack varje att jag visste vad jag letade efter så kunde vi starta en behandling på en gång utan att han behövde insjukna och blir riktigt dålig för att sen sätta in behandling. Jag var inne med honom i Nov förra året och han avled knappt 3månader senare. Trots att jag hittade sjukdomen tidigt och han behandla så tidigt. Livet är så förbaskat orättvist. 
Är det någon hona i Sverige som har chippet? Det vore om något ett enormt framsteg. De flesta hannar kan man ju stå ut med som brunstiga, men en hona.. Ja, ni förstår.
#12 Liver är verkligen orättvist ibland. Men en liiten tröst är att Tigern inte blev försummad och blev riktigt dålig innan han kollades upp, så du gjorde vad du kunde. För det är ju som bond-bina sade, ibland känner man bara på sig att det är något som inte stämmer. Så var det med Chade, men det gick fort fastän han medicinerades.
Paulina

#12 Tror vi har fått en enorm förmåga att läsa precis hur våra små mår genom att se blick, rörelse och minsta skiftning i dessa. Så sorgligt att höra om Tigern men håller med om vad #13 sa
#13 jag var dum och trodde att chippet gällde honor oxå och att det skulle förhindra att de fick anemi om de inte kastrerades! Vill verkligen höra om nån vet.

Tja.. jag nämnde för Marianne att jag var intresserad av att sätta chippet på mina två honor… det lät som hon kunde tänka sig att göra det. I ungern har det gjorts på ett par honor och dom gickur/gick inte i brunst.