ack å ve
åh, vet inte vad jag ska göra. Hälften av de jag pratat med tycker att man ska vänta och se, andra hälften tycker att man ska använda det som finns nu och sedan göra om när det nya kommer. Jag menar självklart vaccinet..detta oändliga samtalsämne..å ja står mittemellan å pendlar fram och tillbaks =(
Samma här. Vet inte hur orolig man ska vara över att gå med en ovaccinerad iller?? …
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

nee, det är ju det..orolig för smitta eller orolig för "för mycket" sprutor?
personligen tycker jag att smitto risken för valpsjuka än så länge är så pass låg (nästintill obefintlig) hos illrar etc här i sverige…och trots att man vaccinerar den med de vaccin vi har just nu, kan de lika gärna få valpsjuka så att säga eftersom de vaccin som finns just nu inte ger ett 100% - igt skydd. Sedan tycker jag personligen inte om tanken på att trycka i illern spruta på spruta…även om det kanske inte finns något underlag för att det e farligt….men vad vet jag 

håller ju faktiskt med om det du säger Sara…vet dock inte hur många ggr du behöver säga de till mig innan det lägger sig bara
de lugnar som bara den att få "höra" det X antal ggr =)
hihihi…men för att röra om saker ytterligare: Jag e ingen expert…du måste bestämma själv ;)
Men personligen e jag skeptiskt till Nobivac dh2, dhppi…då det tydligen har Förorsakat valpsjuka hos illrar i Usa….ok.. inte hos många illrar…men ändå…tillräckligt för att jag skall bli nojjig ;)

ja de e ju tyvärr så att ja ska bestämma de själv…önskar man kunde fått en nick från prada så hon kunde bestämmt själv ;) eller att någon utav de vet. jag pratat med hade vetat när det nya kommer..för dröjer det jättelänge så kanske man lika gärna kan vacca med det som finns nu..för då lär det ju dröja innan man måste vacca igen..äsch..nu sätter ja galler i min hjärna igen..
Har fått tag på en Fransk veterinärs artikel om vaccinering etc…ska försöka ta mig igenom å forska lite här…återkommer när jag vet vad jag pratar om hihihi
Nobivac DHPPI får i alla fall ABSOLUT inte användas på iller….
I frankrike + UK rekomenderas Nobivac Puppy DP…men det finns inte i sverige sen 2000 elle nått om jag fattat rätt …Nobivac DH2 skall efter vad jag förstår vara ok….vaccinet får absolut inte vara gjort på "hund celler" utan istället på kyckling….

hmm…så leder detta till att antingen vaccar man med nobivac DH2 lr så väntar man…önskar ja kunde vakna upp på morran å bara veta vad ja ska göra…vill ju hennes bästa!
precis….frågan e bara vad som kommer istället…. enligt vad jag har förstått så finns det inget vaccin särskilt för iller i hela Europa… men i frankrike + UK kör det med nobivac dh2, nobivac puppy. vaungard, fervac etc….. så det borde ju funka…..

ah de e sant…nu helt plötsligt är min kära (hmpf) hjärna inne på å vacca nu…för om/när/vad det är som kommer så kan de ju då kanske vara ungefär samma kanske?!
jo chansen finns….dök på nätet efter Nobivac dh2 för det är ju det som e actuellt nu…vad som kommer sen vet jag inte…men sök å kolla så kan du ju själv läsa å känna efter vad du tycker! å glöm inte att pussa pradisen!

ja de ska ja bannimej göra..!! å lilla hoppetossan pussar tillbaks!
#3 håller helt med dig Sara!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Nu måste jag gå in och berätta att den i Sverige bästa iller veterinären avråder att vacinera nu med de vacin som finns till hands.
Det var då i alla fall det som gjorde att jag blev stensäker på att inte vacinera Crazy. Nu hade jag tur och fick tag i Fervac till henne så hon blev vacinerad ändå. Men hade jag inte hittat Fervac hade hon fått vara ovacinerad tills det nya vacinet kom.
Jag är trotts allt lite rädd för dessa vacineringar. Finns ju de som blivit riktigt sjuka och till och med dött. Så varför chansa fler gånger än vad man behöver.
Men det är min personliga åsikt. Håller på och jagar rätt människa på SVA igen, för att få vidare informationer om vad som händer.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Åsa, när du får reda på vilket/ vilka vaccin det blir tal om kan du väl informera mig…vill gärna göra lite undersökningar etc….å det underlättar om man vet vilka vaccin det handlar om…
Har själv varit väääldigt sKeptisk till de vaccin man kan använda innan de riktiga kommer, men ju mer jag lässer på olika internationella sidor, klubbar etc, destå mer börjar jag lita på nobivac dh2… (nobivac puppy dp)……..

När kommerr det nya vaccinet då?? Någon som vet?

#17 Inte riktigt, men de rykten som går säger att det skall komma till årskiftet så jag hoppas att det stämmer.

#16: Självklart hojtar jag till. Jag berättar allt jag bara får fram. Lovar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Just nu väntar SVA på att läkemedelsverket ska godkänna vaccinet Febrivac DIST och senast idag sa SVA att dom hoppas att dom har beskedet den här eller nästa vecka".
HOPPAS HOPPAS HOPPAS!!

Oj! va bra! mm..det vore skönt om det nya vaccinet var här när pälsklingen kommer till sommarn!
# 8. Har du hittat varför det inte får användas till iller?
Jag vet några som gav sina illrar det nu inför utställningen så man blir ju lite orolig.
Mvh
Liselott
#22…om du följer länken så står det där…hittade sen ännu fler sidor..som i mina ägon verkade seriösa där de sa ungefär samma….har däremot inte hunnit sätta mig in i just varför….men jag antar att det kan vara för att det är ett levande vaccin framställt på hund celler….åellr något i den stilen..å det är ett absolut no no för iller…men jag ska försöka fixa mer info… ;)
#23. Jag bara ögna igenom din länk och hittade inte mer än att det inte får användas på illrar. Det skulle vara jättebra om du kunde ta reda på varför och vad som kan hända speciellt nu när några har använt sig av vaccinet. Tar tacksam emot all information.
Mvh
Liselott