Hjälp!!
Hej alla iller vänner!
Jag vet att jag inte varit inne dom senaste månaderna men har inte alls tid..
Men orkar inte med några diskussioner nu, jag behöver bara hjälp..
Stacy har spytt och sen tycker jag att hon har magrat lite :(
Vad kan det vara?
Gav henne lite paraffinolja ifall hon skulle ha ätit något olämpligt så kanske det kommer ut.. (att hon spyr)
Jag ska ringa vetten imorgon och se om det är nått allvarligt låta dom kolla på henne..
Är så himla orolig
//Liinda
Hur har det gått?
Hade jag varit dig hade jag åkt in redan när du skrev det hela.
Jag hade en iller 2007 som hade förstoppning och spydde som bara den. Han överlevde tack och lov, men inte hade jag förstått att han hade förstoppning förän det nästan var för sent.
Så åk in en gång för mycket.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Mina har spytt två gånger under tiden jag haft dom, ena gången så tuggade dom inte tillräckligt på syrsorna jag gav dom…andra gången så var det nog för att deras små magar inte var vana vid kalkonköttet jag hade köpt! Förstoppning…tack o lov lägger mina två fisar oliak bajsar så jag lätt kan kika efter ifall det som kommer in kommer ut :)

kan även bero på kosten. om du bara ger henne torrfoder….Mina förra iller fick jag sluta ge torrfoder helt å hållet nästan…var kokt kyckling å kokt torsk som stod på henne meny…
#3 både fisk och kyckling bör serveras rå… inte så mycket näringsämnen kvar när man hettar upp det (samma som torrfoder egentligen)
Liindalarsson: är hon uttorkad? hur är allmäntillståndet? äter och dricker hon ?

Sarae:
hon äter och dricker väldigt mycket.. ja hon brukar få kött och sånt men hon har inte fått det på ett tag för hon vill inte ha .. hon är vanligt i skinniet inte otrokad.. men inte heller jätte fuktigt huden får itne ner jätte fort men den stannarinte heller så kanske putte lite utorkad
Madde: 02:02 finns inga bussar som går till stan, sen är det 25 mil till närmaste, min kille kommer inte hem fören om 3 veckor han jobbbar på ett ställe några mil här ifrån, så ingen bil har jag heller.
så jag hade ingen möjlighet att ta míg nånstan då jag skrev detta.,. annars skulle jag ha farit utan att skriva nått..

#4 fisken å kyckligen bör ej serveras rå om illern har problem med matsmältningen, då den är svårare för magen att bryta ner då den är rå…..annars så är det juh självklart mer näring i den då.
#6 vad äter illrar ute i det vilda? :) visst är kokt kyckling skonkost, men inget en iller bör få mer än i nödfall. En iller som är van med rått kött, mår också bäst av det när den är sjuk. Däremot kan saker så som råa ben vara svårare att smälta för en iller som aldrig ätit det. det tar ett tag för illern att börja producera de enzymer som bryter ner ben, om den aldrig ätit kött innan. Vad som händer då är att den i princip bajsar ut hela benbitar i början. Men för en iller som är en van köttätare, är rått alltid bäst, då deras matsmältningssystem och tarmflora är helt anpassad till just den kosten.

#7 mmm…men min iller var då inte van vid rått kött. å klarade enbart av det jag gav den så det var väl då ett nödfall
#8 fattade det som att det var det ena hon åt.. missförstod att hon var sjuk ;) *sorry*
AD mat kan även vara bra att ge en dålig iller, det är lättsmällt, och har relativt hög fett och protein halt

#9 nääää….hon hade juh sitt foder oxå…men inte lika mycke som kan ge en normalt frisk iller…
så hon kunde leva lyckiligt i 4 år till utan att behöva kräkas varje dag efter alla kokta mini matlådor

Hålla..
krått eller inte rått ..
vad kan det vara för fel på stacy
äter, dricker hon och bajsar som hon ska? har hon spytt något mer sedan igår?
Hur är det med pälsfällningen? har hon bytt päls? eller är mitt uppe i det? Kan det vara hårbollar?
När hon har bajsat, har det varit smala korvar? har det varit löst? Alltså hur har det sett ut i lådan innan hon blev sjuk?
Hur gammal är hon nu? har hon varit fin i päls, hull och glad och pigg innan du märkte att hon har gått ner i vikt?
I övrigt, äter hon? leker hon?

#11: Vad säger veterinären?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
En iller som spyr så fort den får något i magen har förmodligen stopp. MEn det verkar ju inte vara fallet med stacy.. Spyr hon bara ibland kan det vara något som ligger i tarmen men som inte täpper till helt. Du kan ge en tesked paraffinolja en gång i timmen i kanske 3 timmar för att se så något kommer ut. Det bästa är att minska utrymmet hon har att röra sig på så du verkligen inte missar någon spya eller bajs. Då ser du om något skulle följa med ut.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Phoenix försökte kräkas mest för inte alltför länge sedan. Men han fick inte upp annat än genomskinligt slem, som spott, och det var mer med en hostning, så då gissade jag på irriterande hår i halsen. Det gick över på en kväll med.
Spyr hon fortfarande så kanske du bör åka med henne till en veterinär om du inte redan gjort det förstås.
Paulina

Har hon spytt mycket, under en längre tid, eller bara enstaka gånger. Mina verkar tycka att det roligaste som finns är att då och då få spyattacker och kräkas hysteriskt ett par minuter för att sedan vara pigga friska och glada. Senast igår var det någon som höll på att skrämma ihjäl mig, låg stora spyor lite här och där men alla var pigga och det hände inget mer.
Summan, har det bara hänt någon gång hon äter och dricker som hon ska och verkar pigg i övrigt så behöver det inte vara något. Vill hon däremot inte äta, kräks så fort något stoppas i henne, hon är slö, uttorkad och seg så är det veterinär som gäller.

Har du kollat om hon är uttorkad, dvs är hon uttorkad så går inte skinnet tillbaka så snabbt när man nyper henne i nacken.
Är hon uttorkad bör du åka till veterinären nu tycker jag så de kan vätska upp henne och hitta felet. Du kan även försöka tvinga i henne vätska med eller utan tvång, beroende på om hon dricker frivilligt eller inte. Tex blanda lite laktosfri grädde i vatten och se om hon dricker det hellre…?
Stopp är det första jag tänker på, speciellt om hon gått ner i vikt, annat kan vara en vanlig magsjuka.
Här hade någon spytt ett par gånger men alla mår bra nu ändå. Om de spyr kan det vara för att de varit åpna med maten, har ett hårstrå i halsen osv..
Sara

Jag hade ringt vetrinären på Blå stjärnan och frågat vad man kan göra och förklarat att jag helst hade behövt avvakta pga läget är som det är och hört om det finns något dom tror det kan vara som man kan göra så det blir bättre.
Är det riktigt akut får finns det liksom inte så mycket att göra, då måste hon in på ett eller annat sätt! Förstår om det kan vara krångligt/jobbigt men jag tänker om du nu e så orolig och känner henne bäst.
Spy gör mina djur "ibland". Både hunden och katterna har spytt då och då, jag ser det inte så illa utan skulle det upprepas så hade jag gjort något åt det, klart det inte är trevligt och bra att spy men har det bara hänt en gång senaste dygnet låt henne sova mycket och se till att få i henne vätska så bör det ge med sig annars tror jag iaf!

Kom och tänka på en sak som kan uppstå hos främst katter, vet inte hur det är med illrar.
Mask i magen!
Mask äter upp djurens näring så dom magrar ofta. Har den haft det ett tag och börjar spy kan det också vara en reaktion av mask, att spy mask dvs. kolla hur spyan ser ut, ofta är det en genomskinlig sörja som kan se lite äcklig ut.
Mask behöver inte komma av olämplig föda de kan vara så om djuret varit på våra tex uteskor och vi trampat i det. Det kan ju också resutltera i mindre avföring då hon kanske inte har något att bajsa ut.

Hon äter och dricker som hon ska..
hon bajsar väldigt dåligt dom är jätte små och ser ut som hon riktigt måste kämmpa ut dom..
tänk om hon döööör
Här är en bild.. på bajsen och hon.. har handen med så man kan jämföra hur små dom är,
Hon har bara host spytt engång igår kväll (det var säker hår i halsen)

Hon kanske har mask då 
Det bästa du kan göra är att åka in och ta en kontraströntgen om det inte blir bättre.
Hur stora brukar hennes bajsar vara i vanliga fall?
Hur mycket har hon ätit. Har hon ätit lite så blir ju automatiskt bajsarna mindre.

Fyller på skålen varanan dag för att den blir tom..
hon äter mycket enligt mig..
jaa men bajsarna är väll 5 gånger så stora än på bildens bajsar
#25: Men är det så nu oxå att hon äter så pass mycket? Sen du tycker att hon blivit sämre?
Vad säger vetten då? Om du är orolig att hon dör, och hon bajsar så smått men äter som vanligt så låter det inte sådär jättebra..
Paulina

Hon är ju pigg men ändå slö det är ju vinter.. leker gör hon. är glad

Om hon maste kampa for att fa ut de dar sma korvarna sa kanns det som att det skulle kunna vara stopp, eller att hon har ont i baken kanske? Kan du inte ringa en vetrinar och be om rad? Och om du behover aka in kanske nagon kompis eller slakting kan skjutsa dig?
Det ar ju battre att gora sa mycket som mojligt sa tidigt som mojligt sa att hon inte blir for dalig for att behandlas om nagot ar fel pa henne.
// Amanda

#13 Pälsen enligt mig är fin.. släpper päls, jaa.
Hon är ca 1½år snart 2 år ,
jo han har varit busig och rätt mullig men det bara small till.. har inte tänkt på det fören hon började spy igår så kollade jag på henne :( hojj att jag inte märkt det tidigare =(

Aaaaaa. ska ringa och beställa tid och ta bussen ner i morgon till djur lassa

Later bra :) Hoppas att hon ar frisk :)
// Amanda
Illrar är ju som de flesta djur sådana som håller en maskerad uppe. De vill inte visa sig dåliga, för då blir de lättare utsatta för angrepp i naturen, så de kan mycket väl leka och hålla på som vanligt fast att de är sjuka.
Hon har spytt, bajsar jättelitet och får krysta ut dem och har gått ner pltsligt i vikt trots att det är vinter. Jag tycker det låter illa. Kolla upp henne fr säkerhetens skull. Om inte det ring åtminstånde till en illerkunnig vett och fråga om råd.
Paulina
Att hon får ut lite bajs kan bero på att det inte är helt stopp.
Det som gör mig mest misstänksam är att hon gått ner i vikt nu.
Sara
Missade vad du skrev, var lite seg att skriva ;) Hoppas det går bra för henne! =)
Paulina

#34 jo jag vet att illrar lossas :D
men bättre att kolla och är hon friks så vet jag ju det..
är hon sjuk så hjälper dom henne
men då har jag ju iallafall kollat henne..
ska ringa nu igen..
Linda, om du skriver på forumet att du behöver hjälp för att din iller är så allvarligt sjuk så att du tror att hon kan dö, varför åker du inte in?
En iller som är frisk ska inte gå ner i vikt på vintern. Det är en sak som är säker. Bajsarna ska inte vara smala, men det kan beror på många olika saker. Såsom fyllda analsäckar, blockering i tarmen, det kan handla om turmörer, - ja, det kan vara mkt.
Huvudsaken är att hon äter och dricker just nu, och inte blir uttorkad. Väg henne varje dag, och skriv upp siffrorna så att du har ngt att jämnföra med. Tigern tappade 44gram som mest när han var som sjukast. Så det kan gå riktigt snabbt.
Om avföringen är stenhård så beror det på att hon äter dåligt och att avföringen ligger för länge i tarmen. Ju längre det ligger i tarmen ju mer vätska suger kroppen upp. Du kan ge henne lite paraffinolja och massera magen på henne.
När du åker till veterinären med henne så be dom göra en kontraströntgen. Hårbollar och en del föremål syns inte på vanlig röntgen.
Har hon förändrats något sedan Honey gick bort? kan hon vara deprimerad tror du?

jag åker in i morgon kl 07:00 och lägger in henne
vetten sa att jag skulle tvinga in henne lite vatten.. så i morgon åker vi..har ingen möjlig het att ta mig nu nånstnas i dag.,
En iller som är frisk ska inte gå ner i vikt på vintern. Det är en sak som är säker
det vet jag oxå!
Nä hon har inte varit så deprimerad lite gran dom första dagarna men hon förstod
jag visade henne att nu har honney där uppe hon fick se henne efter vett besöket..
blir så ledsen att bara tänka på henne saknar henen sjuk mycket
</3

jag orka inte med att nån nämner nått mer om honney har inne i den har tråden eller i allmenhet..
det är så jobbig för mig kan ni accpetera och förstå hur jag känner??
det gör inget att du frågade om hon varit deprimerad men vill inte höra nått mer blir så himla ledsen så ledsen ni fårstår inte hur ledsen jag bilr.. finns inga ord för det.. jag bryter totallt ihop.. som just nu

Anledningen till att Cecilia frågade var ju för att hon försöker hjälpa till ju.
Nu har det ju nämnts en gång, men jag, som ändå är här på forumet en hel del, har inte vetat ett dugg, så jag har inte heller kunnat veta att jag inte ska nämna något, och säkert inte många andra heller. Men nu vet vi ju, och då är det ju klart att jag iaf respekterar det. Det gör ont, och det tar ett tag att bearbeta.
Håller tummar för Stacy.
Paulina

Skrev ju ""det gör inget att du frågade om hon varit deprimerad"" men nämn inget mer om honney..
det var helt okay att cicilia frågade, men nu behövs det intet frågas mer om honney

Inga diskussioner vill inte bråka..
tack för all hjälpa är så himla tacksam.
ja precis som ovan säger "Men nu vet vi ju, och då är det ju klart att jag iaf respekterar det. Det gör ont, och det tar ett tag att bearbeta"
skriver imorgon när vi har kommit hem igen ..
kram på er alla :D tack ännu engång
Tvinga inte i henne vatten, det kan göra att hon får vätska i lungorna. Men du kan locka henne att dricka genom att plaska lite i vattnet med fingrarna, eller kanske ta vatten på en liten sked, eller rentav av doppa fingrarna i vattnet och låta henne slicka i sig det.
Gillar hon vattenflaska så kan det vara ett alternativ,
När Lucifer gick bort så ville jag inte tvinga honom att dricka, jag blandade vätskeersättning och hällde det i vattenflaskorna här hemma och det drack han friskt av självmant.
Har du möjlighet så blanda vätskeersättning, det är aldrig fel.
**Vätskeersättning:
**½ liter vatten
½ msk dextropur
½ tsk salt
¼ tsk bikarbonat
Sen Linda, så skriver jag mkt som kan vara självklara saker såsom "En iller som är frisk ska inte gå ner i vikt på vintern. Det är en sak som är säker." Just därför att kanske andra illerägare som inte är så kunniga kan lära sig ngt också. Det är väl inte helt fel?
Anledningen till att jag frågade om hon kunde vara deprimerad var för att jag själv har upplevt det hemma med mina egna djur. Det är vanligare än vad man tror. Menade inget illa och hoppas att Stacy blir bättre :)

hon vill inte drick när man gör så? `
men kan ta en spruta och trycka sakta och se om hon vill dricka "får jag det?

Ursäkta.. men jag förstod inte denna mening.. lever han eller är hon död?
När Lucifer gick bort så ville jag inte tvinga honom att dricka, jag blandade vätskeersättning och hällde det i vattenflaskorna här hemma och det drack han friskt av självmant.

bikarbonat tror jag inte jag kan få tag i =(
Lucifer har somnat in, fick ta bort hnm 6/11-08 och dagen innan så behövde jag få hnm att dricka. Givetvis så blev det grammatiskfel där.
Dagen innan Lucifer gick bort skulle det stå. Sorry.
Bikarbonat är samma sak som bakpulver, har du det?

#45 vet att du inte menade nått illa.. och det var helt okaay att du frågade det där om honney. det är ju viktigt att veta nu i det här fallet hade nått med depp att göra.
men vill hälst inte prata genom att det river ett stor sår ihjärtat det gör så ont när det river.. vill inte det..
jaaa men jag svarade bara på att jag visste att hon ska gå upp inte ner på vintern. inget illa menat heller :D haha

Bakpulver har jag :D..
beklagar lucifers död :( vet hur det känns
Alla kan skriva fel i alla hast..
Ge henne vatten i din hand, i ett glas, på en sked. Konstigt nog så verkar de tycka bättre om att dricka då.
Ett par droppar vetegroddsolja funkar fint i lite vatten oxå.
Sara
Om du använder sprutan för att droppa (inte spruta) vatten i munnen eller så så hon börjar slicka i sig självmant så går det nog bra. Annars så testa att ge från fingrarna, de brukar slicka bort vattendroppar då, eller som sara säger, blanda med vetegroddsolja, eller något annat smaskigt som laktosfri grädde kanske går?
Paulina

Får hon äta nått?
#55 Det är bra om hon äter så hon har krafter om hon måste öppnas! Men du kan ju blötlägga torrfoder och mosa och ha i lite laktosfri grädde om du har hemma. Mina älskar om man gör så och värmer lite i mikron så det blir lite ljummet.
Fortsätt att ge paraffinolja- en tsk varannan timme eller nåt så att bajset får lättare att passera och kanske att hon får ut det som sitter i vägen- om det nu är en halv förstoppning, vilket jag tror.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Skulle nog också gissa på en halv förstoppning *håller tummar och tassar att det går bra*
Hur har det gått?

Hall¨, hur har det gått för Stacy? Hoppas hon fått hjälp hos veterinären. Vet att det är jobbigt med sjuka djur.
En liten allmän undring gällande parafinolja, när man misstänker stopp. är det verkligen bra att ge parafinolja för ofta eller för mycket om de har stopp i magen. Min instinkt säger mig att för mycket parafinolja borde torka ut kroppen, dvs som om man själv åt för mycket laxerande så sabbas ju den allmänna upptagningen av föda och vätska i magen…
Om/när mina illrar vart dödssjuka och tex vägrat äta foder/mat så har de överlevt tills operation eller undersökning genom att äta laktosfri grädde. Hur illa de än mår så verkar de vilja dricka denna goda dryck. Och på detta sätt har de fått i sig både vätksa, lite nyttigheter och lite fett så att de varit i rätt god "hälsa" när vi väl fått komma in till veterinären. Så jag tackar verkligen för att jag upptäckt just detta, hur laktosfri grädde kan rädda en dödssjuk iller. Bajsarna blir såklart lösare av för mycket laktosfri grädde, men till skillnad från att inte äta alls och bara dricka vatten/oljor så tycker jag detta funkat bättre.
Både Alba, Beda och Stiffler, vars slutliga symptom varit att de slutat äta, har överlevt på just laktosfri grädde sista dygnet innan akutoperatioerna de gjort. Tyvärr slutade det ju illa för dem alla med tumörer i magen varpå de fått avlivas. Men jag vill ändå tro att den lilla mättnadskänslan som grädde gett ändå gett dem lite tröst, för de har alla såklart varit hungriga när de inte kunnat äta men velat.
Hur som helst, flåt om jag spårade ur lite från Stacy. Men såna här kunskaper kan vara bra för alla att veta när man väl står där med en akutsjuk iller. När det väl är akut är det ju viktigt att illern är så pigg och uppvätskad som möjligt för att klara ev operationer. Att mata från en doseringsspruta (får gratis på apoteket) eller fingermata lockar de flesta illrar att dricka vatten eller grädde. :-)
Hoppas verkligen Stacy mår bra. Vet hur värdelöst det är som sagt när ens djur mår dåligt och man inte vet vad/hur man ska göra. *kram*
#59 vad jag vet så laxerar den inte utan smörjer istället tarmen och tar i bästa fall med sig det som sitter fast ut ur tarmen. När mina har blivit dåliga så har jag gett paraffinolja 3 ggr 1 ggn i timmen. Vätska är ju alltid viktigt för dom att få i sig så självklart har jag varvat med vatten emellan.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#60> Ok, bra att veta att det inte är laxerande… :-)
#61 är inte 100% säker.. Men det är så jag fått lära mig iaf :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
# 59 När maten går fortare igenom (som # 60 skriver) så tar inte tarmen upp det vattnet som finns i maten lika bra. Därför är det inte så bra att ge parafinet.
Sara
#63 då laxerar det alltså kan man säga?? Jag menar bara att det hjälper till att föra ut det som är i tarmen genom att det smörjer tarmen- inte påskyndar det..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Men det torde alltså vara så att om man överbehandlar med parafinolja så blir resultatet att illern får svårt att ta upp vätska och maten den äter och därmed kan bli uttorkad osv.
Jag skulle säga att det borde räcka med några behandlingar med parafinolja, kanske 3-4 ggr om man har starka skäl att illern är förstoppad. Om man bara i allmänhet misstänker att den kan vara förstoppad eller något annat (tex tumör i magen eller analsäckinflammation) så skulle alltså för mycket eller för många behandlingar med parafinolja vara rätt dåligt, för det innebär som sagt att illern får ett sämre allmäntillständ när den väl blir sövd hos veterinären. Hmmm, det är knepigt det där med illrar, man måste försöka lita på sin instinkt och på att man känner sin iller och dess signaler rätt innan man överbehandlar med parafinolja, eller för den delen laktosfri grädde för den delen. Jag skulle oavsett se båda dessa behandlingar som akuta så att säga, dvs något man behandlar/ger innan man åker akut till veterinären. Inget man gör bara utifallomatt…
#65 Tror aldrig jag har behandlat mer än 3 ggr under 3 timmar..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Hej
Nu har jag och Stacy kommit hem efter en lånt tid på djursjukhuset Gammelstad
Dom började med att lyssna på hennes hjärta och lungor.. klämde lite gran på henne.. Sen kontrast röntga vi henne, och kollade analen på henne. och det fanns nått i hennes mage men vad visste vi inte.. Dom bad mig lämna Stacy så jag får ut på stan medans .. Dom berättade att du gett henne nått vitt klet (mins inte vad het hette tyvärr) men det gjorde så det skulle ta ut det som fanns där inne.. dom hade röntgat henne ytterligen 3 gånger när jag var borta med olika röntgen grejer.. Dom sa att det inte blir någon operation som egentligen skulle göra som vi pratat om, men dom sa att det är små små prickar i magen så dom ska kunna kommat ut Själv.. (inte cancer eller nått annat sjukdom) dom ville ha kvar henne över natten men jag sa att det går ju inte. Dom skulle röntga henen en ytterligen igen för att se om det kommit ut.
Så jag får fara till Gällivare den har gången, en röntgen borde dom ju klara av i Gällivare.. så då ser vi hur det är i morgon, skriver mer då =) men i överlagt så är hon frisk, pigg och mår prima
Äter bra och gör sina behov bra.. har är ett bild bevis att bajsen är bättre nu
//Liinda

Det är ju en stor skillnad på bajsen på #22 och den här..
Ja just jag
dom berättade också att hon är inte förstoppad. Det finns inget i tarmen.. men det finns nått längre fram (magen) ingen bajs i tarmen heller.. (jag tyckte det var konstig läkarna också för hon äter ju som en häst) men inge mask fanns det i henne heller
#68: Men du skriver ju att hon har något i magen, det är inte säkert det kommer ut för att det sitter där.
Min iller benjamin hade stopp han med, fast det satt inte heller i tarmen utan i halsen.
De fick putta ner det i magen och där låg det i 1 vecka.
Till slut fick de öppna upp honom och ta ut det och då visade det sig vara något mjukt som inte ville röra sig framåt.

Men dom sa att det kommer komma ut..men det ser vi i morgon
Paraffinolja ska endast användas om man misstänker att något sitter och blockerar tarmarna eller om man har anledning att tro att illern i allmänhet bara är förstoppad. Förhoppningsvis så har man insett att något är fel i ett tidigt stadium och då är det inte skadligt att ge för mkt olja eftersom allmäntillståndet fortfarande är bra. Har man en så sjuk iller att man inte vill ge mer olja för att man är rädd för uttorkning så borde man ha sökt veterinär för länge sedan.
Eller upplever man sin iller som allvarligt sjuk så har man inte tid att själv ge olja och se vad som händer, då söker man akutvård ögonblickligen.
Det finns andra orsaker till att avföringen inte kommer ut och det kan vara tumörer som bildar fickor i tarmarna och visst, det finns många möjliga orsaker.
Men paraffinoljan ökar tarminnehållets volym genom att dra åt sig vätska och är samtidigt mjukgörande. Den kapslar in det "onda" och för med sig det på ett skonsamt sätt för tarmarna.
Ju längre avföringen stannar i tarmarna ju mer vätska sugs upp och det leder till hård avföring som i sin tur kan ge komplikationer.
Men det finns även ngt man kallar för Paraffinemulsion och det är bra vid kraftigare förstoppning. Jag vet faktiskt inte om det är samma sak som vi pratar om när vi menar Paraffinolja, jag kan kolla upp det när jag har tid och orkar.
Jag hoppas att alla förstår vikten av att känna till sin iller, hur den beter sig och kan se tidiga tecken på sjukdom. Man måste även se till symtomen som illern visar och kunna koppla ihop det möjliga sjukdomsförlopp. Man ger tex inte olja till en iller som man misstänker har Isulinom. Det krävs att man är medveten om sjukdomar så att man inte behandlar för behandlandets skull.
#59 Sen så är det en dålig ide att ge laktosfrigrädde i dom mängderna eftersom det skapar gaser i magen som förvärrar sjukdomsförloppet om man har en allvarligt sjuk iller. Det ger upphov till diarre och magsmärtor och diarrer kan vara svåra att stoppa och den vätskeförlusten tar hårdare än för mkt olja.
Sen så vet vi ju alla att en iller som inte äter mår inte bra och har mer eller mindre gett upp, antingen för alltid eller för tillfället. Då måste man söka vård på en gång, och det är svårt ibland. Man har inte alltid den möjligheten. Jag väljer att hellre locka med tex gelegodis för människor för att ihopp om att kunna ge den där lilla extra sockerkicken för att eventuellt kunna öka aptitet och få i illern lite mat. Jag höjjer hellre blodsockret och låter min iller njuta av onyttiga ting än ger laktosfri grädde som bildar gaser och tarmvred.
Ger man kortison till sin iller så verkar det aptithöjande och kommer sjukdomförvärringen smygandes så kan man höja dosen tillfälligt.
Men man får göra det som känns bäst för en själv och sin iller. Jag vet att jag gjorde rätt val med både Tigern och Lucifer. Och huvudsaken är att alla ni andra känner för era metoder!

håller tummarna för stacy!

Så där nu är vi hemma och allt har gått bra.. Stacy har fått ut det som var i magen av den där smeten dom gav igår,
Bajsen är som den ska och Stacy mår toppen ..
Och nu har jag beställt nytt vitalin och beställt lite möss och kyckling ungar.. Så allt är BARA BRAA MED GUMMAN!!
Är så glad att det löste dej..
Hon hade inte tumörer eller nått i tarmarna hon är helt renad nu.
Vad som var i magen vet jag inte, veterinärerna visste inte heller.
men det har kommit ut och hon mår bra.
på röntgen igår sa dom att det såg ut som järn splitter.. men efter några röntgningar bilder till som dom tog så såg dom att det, det var nått annat som dom inte hade en aning om..
Men vart hon fått tag i det vet jag inte..
men STÄDNING blir det i dag
Och Stacy MÅR TOPPEN

Hon sover på bilden, hon är inte drågad hehehe XD fast det ser ut som så

Vad härlgt :D
Så skönt!
Sara

Jaa det är jätte skönt att veta att hon mår bra igen .. nu kommer det STORA borvar när hon bajsar :) inte för att vara äcklig eller så men det är skön att se att som är stora XD hi hi så dom ine är små
Vad skönt att höra =) Ja, stoora bajsar är välkommet ibland ;) (Även om jag för det mesta önskar att de städade bort sig själva hehe)
Paulina
Vad skönt Linda!
Var köper du kycklingar ifrån och hur mkt får du betala?

#79 får sånt gratis av mina bekanta..
alltid helt färsk.. jag brukar få lever till Stacy som är helt nytt, bara en timmes gammalt, slakt lever och andra inälvor
Rätt bra om jag får säga det själv =D

Sen när vi slaktar renar själva här hemma och sånt,.. så tar man ju bara med det direkt hem :D