Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 446 ggr
Sevendays
0

Detta är INTE sant!

Lilla Lyra har varit i köket i en veckas tid då hon blev kastrerad i veckan, jag ville inte ta risken att föra ihop henne med mina andra två äldre hannar då hon har vart nyopererad. Samtidigt så är det även lättare att få henne rumsren då hon är i ett lite mindre rum. MEN! Hon fick ta sig ut i vardagsrummet precis, då min äldre iller hoppar på henne och biter henne JÄTTEHÅRT i nacken, och han släpper inte, jag var tvungen att dra isär dem. Fyfan va arg jag blev på min äldre herre. Vad sjutton ska man göra nu. Min äldre iller hoppade ju på henne så som han hade sikte att döda henne! Vad ska jag göra?!

Aviendha
0

Vänta tills hon läkt helt och introducera försiktigt. Jag har inte haft några andra ihopsättningar än de lugna, men jag kan kanske ge tips som jag gissar kan funka.

Introducera deras dofter för varandra lite nu och då. Ta filtar som hon haft och byt mit några killarna haft, då vänjer de sig kanske med lukten av den andra illern. Sätt sedan upp ett galler, förslagsvis valphage så de kan se och lukta på varandra utan att komma åt varandra, då kan de hälsa osv i egen takt. Sedan försöka sätta ihop dem på främmande mark, då är de lite mer ödmjuka, då de inte har "sitt" revir i ryggen eller vad man ska säga.

Rangen måste väl göras upp, och illrar är ju rätt tuffa med varandra, men hur mycket man ska tolerera kan jag inte svara på. Det ensa jag sett är att den nya blivit "släpad" men det har aldrig vart attacker hos mina, mer än från Avi när hon kom, men hon var mest nafsig ocg ettrig vilket gjorde att hon behövde släpas lite då och då de första två veckorna för att hon skulle finna sig i sin plats.

Hoppas någon med mer kunskap kan ge dig ett bättre svar. Som sagt är det jag skrivit gissningar.

Sevendays
0

#1 Tack för dina goda råd. Man blir ju desperat, vi bor i en tvåa och kan omöjligen ha ena illern i köket o de två andra fria i övriga lägenheten. Det fungerar inte. Jag blev jätterädd, eftersom det blev ett ganska djupt sår i nacken på lillen, det blöder ju inte men stackarn blev jätterädd och skrek. Jag får gå ut o promenera med dem och jobba med detta…

JossanH
0

Pegasus flög faktiskt på och bet Dexter när han var ganska nyopererad (hela magen var sydd). Släppte ut honom försiktigt efter ca 2 dagar då han så gärna ville ut o kolla läget.. Tror dom kan lukta lite annorlunda och vara lite "svagare" än de normala fall är. Är illern lite osäker tror jag den hamnar i försvarspossition direkt och inte vet helt hur den ska bete sig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

Är Lyra en ny iller som ska in i flocken? eller känner dom varandra sen tidigare? Hur gammal är lyra?

sokka
0

Jag skulle nog försökt sätta upp galler emellan istället för stängda dörrar, på så sätt har dom lång tid på sig att se varandra och även lukta in varandra.

TottsiGirl
0

Hur går det för dig.. Blir småttingarna kompisar eller hur har det gått? Håller tummarna

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."