Tillstånd?
Måste man ha tillstånd för att få ha iller i lägenhet som man måste ha tillstånd för orm?
Vi har inget tillstånd, men kolla upp om du får ha djur i lägenheten. Våran hyresvärd vet om att vi har iller och han bryr sig inte ett dugg för han tycker det är samma med katt, andra hyresvärdar säger något helt annat för dom hört att illrar stinker och förstör (har hänt, vi har ju en stackars tjej här som fick betala 10k för att byta golv för en iller kiss skada) men det kan ju lika gärna hända med en katt eller hund faktiskt.
Vi har orm så de tror jag är ok
Nej, du behöver inget tillstånd. Är det inte en speciell allergilägenhet du bor i (får inte använda parfym osv) så får man ha djur utan att fråga värden.
En del hyresvärdar är diskriminerande och säger att man inte får ha djur, en del tom skriver in det i kontraktet. Detta är olagligt (om det inte är allergihus) och vid en tvist i rätten eller vräkning så förlorar hyresvärden oavsätt vad som står i kontraktet.
Sara

Finns några ställen, då vissa inte godkänner det pga. att dom tror att llrar gnager på kablar, river sönder tapeter och många många fler falska rykten.
# 4 Fast det är olagligt, de kan inte hindra dig enl lagen.
Sara
#2 Som sagt man behöver inget tillstånd men som sagt ska man nog ta upp det med hyresvärden (skulle skriva det men blev fel i mitt medelande) men har ni orm borde det ej vara problem, det är väll en av dom få djuren du får skaffa tillstånd till i sverige tror jag (beroende på ras)
#3 ojsan hade ingen aning om att det var så, är det samma när det gäller människor? har ett hus i örebro där man ej får vara under 20 och bo där ensam.
Bor man med sambo och är under 20 går det jätte bra om sambon är äldre och står på kontraktet.
Står ens förälder på kontraktet pch du bor där ensam och är 19 blir du utkastad (hände en kompis)
Sen det roligaste vet en tjej där dom inte får ha djur i huset eller starka kryddor som stinker i trapphuset men du får röka :S helt idiotiskt.
(till hon som gjort tråden & #4) just det jag menar i mitt inlägg att dom bannlyser illrar för rykten och det är helt ok med katt, kanin, hund osv.. katter river på tapeter och kissar inne, kaniner gnager fan på allt och hundar kan göra ifrån sig inne och störa väldigt med skall men eftersom de är djur med mer positiva rykten så blir det lätt så.
# 6 Alltså, folk vågar inte se om sina rättigheter pga rädsla för vräkning osv. Varken husdjur eller rökning kan de förbjuda i ett vanligt hus så länge det inte blir störande för grannarna. Skador får man ju betala för.
Det där med din kompis kan jag förstå. Det räknas som andrahands uthyrning och det ska värden godkänna.
Däremot vet jag inte hur det är med åldern. Här i stan har vi seniorboende där man måste vara 55 år för att få köpa lägenhet.
Sara
#8 Jo men det förstår jag verkligen angående seniorboende det har ju sitt syfte och om de kallar det för de så finns det inget som säger imot det, klyftigt.
Hade ingen aning om det för jag har aldrig vetat om mina rättigheter heller, dock så bryr sig våran hyresvärd inte så mycket så det spelar ingen roll nu men för framtida syften vore det bra att veta (troligen för att jag är så ung så visste jag ej om det).
Fast igentligen så stämmer j ganska mycket om illern rykte… Har sett flera lägenheter där hela golven har fått bytas pga icke rumsrena illrar.. Illrar som är okastrerade luktar i regel ganska mycket.. En lukt som sätter sig. När jag var sambo i 1,5 år så köpte vi en soffa. När vi bröt så tog han med sig soffan.. Trots kemtvätt av kuddarna så luktar den fruktansvärt mycket iller- vilket vi inte hade känt allt när vi bodde tillsammans.
Och många illrar gillar att nypas.. Eller bitas. Så där har vi det dåliga ryktet.
Andra djur kan också ställa till det, men jag har sett betydligt större skador från iller.
Jag tycker man ska få ha vilka djur man vill och man ersätter de skador som blir när man flyttar. Svårare än så skulle det ju inte behöva vara!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Du behöver inte ha tillstånd, men hyresvärdar kan vara lite rädda av sig..Presentera bara din iller och berätta om hur han/hon är inomhus så brukar det gå bra. Min hyresvärd sa att " börjar han lukta så får du lämna tillbaka honom!" Nu har de träffat Love några gånger och till och med vågat klappa honom! Oftast handlar det om fördomar och okunskap. Ormar och djur som har ett gift som kan innebära fara för allmänhet däremot måste du ha tillstånd för att få ha som husdjur.
Vill bara klargöra: Oftast är det bara giftormar man behöver tillstånd för. I vissa kommuner krävs det även för vanliga ormar, men inte överallt.
_No way! Yes way!
#10 då skulle du se de fina fläckarna som var över alla golv när farmor flyttade efter att deras hund som dog för flera år sedan kissat flera flera ggr. Har sätt många andra djur förstörelser, tillräckligt många för att tycka att iller inte är så farligt för golven.
#13 men får man byta golv så tycker jag nog att illrarna förstör golven. Jag känner ärligt ingen som haft nåt annat djur än iller som fåt "sanera" när dom flyttat men självklart sker ju även det! Om man kollar på hur extremt mycket fler hundar o katter det finns än illrar så borde det finnas många där som missköts eller aldrig blir rumsrena. Tar man då inte bort olyckorna så är det klart det förstör golven..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#14 jag har dock sätt mer katt och hund olyckor än iller olyckor faktiskt så det är väll olika hur mycket man får se och höra då ^^ Men de flesta har ej sanerat utan haft hus och sålt det med hundpissfläckarna osv så fick nästa ägare byta för egen kostnad.
#15 jo, jag menar ju det.. Med tanke på hur mycket fler hundar o katter som finns så borde man se mer av det.. Men procentuellt så tror jag illrar jag gör större skad.. Aja- spelar väl ingen större roll.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#16 för att vara ärlig tror jag att de flesta som får skador pga "vanliga djur" inte åker på det lika ofta eller har egna hus osv så dom ej behöver betala för det, tror illern är olycksbenägen på skulder också men som sagt inte hört lika mycket om området och det spelar ingen större roll, vi har plastmattor i lägenheten och stället var skabb innan vi flyttade in så de skador som sker innan vi flyttar kommer troligen inte ens märkas.