fruktansvärt!!!
Läste nyss detta på aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,895040,00.html
Man blir ju både förbannad och förtvivlad!!!
och vad är det egentligen för skitstraff vi har i Sverige?!?!! - Jag skäms över att vara människa och svensk 
Hade jag sett detta när dom gjorde det, så hade jag säkert pålat dom det kan dom vara 110% säkra på. Därefter så hade jag burit dom på pålen till polisen, även om detta hade inneburit straff för min del. För behandlar inte djur på sådant vis som dom har gjort, USH USH USH!!!
Fy fan! sånna människor borde själva flås och spetsas på pålar! Människan e som sagt världens farligaste djur….totalt hänsynslös och respektlös…. som du säger tessan; jag skäms för att vara människa!

Fruktansvärt :(

fy sjutton. men ärligt talat, ynglingar. vart i hela fridens namn gör föräldrarna?? gaahhh, mina ungar skulle få uteg¨ngsförbud resten av livet.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
jo precis…barnen måste ha fått det beteendet någonstans…att plåg djur är ett tecken på empatilöshet och diverse andra störningar….egentligen e det väl synd om ungarna….det e sånna som dom som mördar, våldtar etc i framtiden
Man behöver ju inte vara djurvän för att förstå att man plågar inte djur

att som förälder inte ta tag i sina barn och reagera i dessa situationer är för mig helt sinnesrubbat.
Man kan inte skylla allt på uppväxten, men det är faktiskt förldrarna som ska se till att uppfostra sina barn. Sedan får man som förälder be om hjälp utifrån om barnet inte är mottaglig för vanlig uppfostran. Sådana finns också, men då ber man om hjälp. För barnens skull och för omgivningens skull.
Audiatur et altera pars
Ja mår fan illa samtidigt som ja kokar va ilska fy fan hur kan man göra nått sånt??!!? Å som ni säger var är föräldrarna trodde man lärde sina barn ända sen dom var små hur man ska bete sig urk för detta människan är vidrig på så många sätt!! !
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Ungar kan vara riktigt elaka, här där jag bor finns det en stor vit katt som kallas för Sotis, han har funnits här i hela mitt liv. På sommrarna brukar han vara vid badstranden, och jag fick höra från en som känner ägaren att för nått år sen hade några ungar spelat fotboll med Sotis och sen försökt dränka honom i sjön :( hur fan kan människor vara som dom är :(

Jag tror faktiskt inte att man kan anklaga föräldrarna i detta fallet. Jag är knappast med min 12-åring och kollar honom. Herregud, minns ni själv om föräldrarna råkade gå i närheten av en när man var på stan som tonåring?
Föräldrarna sitter nog hemma helt ovetande om vad sjutton ungarna kan hitta på. När ungarna kommer hem och får frågan "vad har ni gjort då" så svarar de säkert som alla barn genom tiderna "inget speciellt". Inte sjutton svarar de att "vi flådde lite igelkottar och spelade först fotboll med dem".
Barn ska lära sig respekt för djur redan när de är små. När mina barn har försökt att plåga myror i sandlådan har de åkt in på sina rum med en jäkla fart.

#9: Men hur kan man låta barnen vara vind för våg så länge i dagens samhälle så man inte lägger märke till om de gjort sattyg. Någon måste ha sett något och sådant brukar alltid komma fram. Om inte annat på affären i kön till charken. Nek, men ni förstår hur jag menar.
Och om barnen haft uppfostran skulle de redan som ngre barn fått lära sig att respektera levande varelser. Det börjar man inte med när de är ynglingar.
Audiatur et altera pars

Problemet är att empati inte utvecklas fören vid närmare vuxen ålder. Innan kopierar människor mest beteenden som man sett.
Man har också konstaterat att folk mördar, våldtar osv ofta plågade djur när dom var yngre.
Vad kan man dra för slutsatser av det? Om man är lagd åt det negativa hållet kan man ju tänka sig att det är lika bra låsa in dem direkt för dom kommer bara ställa till det senare i livet också. Och det är troligtvis sant. Men livstid för alla brott? Inte mig emot. Men det blir överfyllda fängelser.

DAMPP I HUVVET PÅ SÅNNA uuusch det ska vara dödsstraff!

Men herregud!!! Vad är det med dem?!
urs vad hemskt! jag håller med! skäms över att vara svensk! hur kan man göra så? det måste ju vara något fel! och sen då….fängelse i HÖGST 2 år! men om man dödar en männsika ska man ha livstids fängelse!!! fy så arg och ledsen jag blir!

Få fast dem!!!
fast i sverige så har vi ju inte ens livstid om du dödar någon….vi har garanterat världens slappaste rättsystem! Vi borde skämmas allihop att vi lever i ett sånt här samhälle….vi har i alla fall rätt till läkarvård, utbildning å allt vad det e…kanske inte optimalt…men sånt här ska inte förekomma i ett land så "civilicerat" som sverige….I länder som har det väldigt svårt, vet de oftast inte bättre…men här! här isverige!!! Helt sjukt!!! Har bott utomlands större delen av mitt liv och sett mycket hemska saker..men aldrig något som det här!!!!
jag vet inte vad jag ska säga och saken är att jag läser om såna här saker flera gånger i veckan… Folk är inte kloka! Jag, som INTE är ett stort fan av USA, tycker faktiskt att dom har bra lagar gällande djurplågeri! Där döms man i regel som om man gjort brottet mot en människa och det är HÅRDA straff för sånt! Vi har ju inget rättsystem i sverige där dom som våldtar är offer för den våldtagnes utmanande klädsel och där djurplågeri inte leder till annat än eventuella varningar…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#15 håller med dig till 100%!!!
#15 - Bra skrivet!

Inte konstigt att man röstar höger, i hopp om hårdare straff.

Jag blir så arg när jag läser sånt där… Åh va man sku vilja klappa upp dom där ungdomarna… MORR!!!

#15 Helt RÄTT!
men jag undrar vart problemet ligger i det här..alltså orsaken till att ungomdarna gjorde osm de gjorde.. jag tor inte att det hör till föräldrarna i det här läget. vad tror ni? skolan? eller helt enkelt undomars sun på respekt till andra osv….
liksom d e läskigt, en släkting blev huggen sju gånger i ansiktet med en yxa av sin man, han slog till han trodde att hon var död, ögat hängde ut å grejer, hon har 60 titanskruvar i ansiktet (de syns inte dårå) men ändå, han fick 3 år :S hon är ju livrädd för vad som händer när han kommer ut.
alltså andra länder skrattar åt sveriges fängelser. Jag menar de har ett schysst rum, med tv, skön sängar. de kan jobba å tjäna lite pengar, utbilda sig, gymma om de vill, äta god mat. fångrna har ju till och med klagat på attd e vill ha fika å porrtidiningar, å fått som de vill :P de kommer ut rikare än de va inan, vältränade, utbildade m.m. men antagligen lika dumma i huvet :P om de har nått fel så de kan döda nån liksom. visserligen de som gör mindre brott är e ju bra att de kan rehabiliteras in i samhället igen, mend e som mördar borde få gräva diken från morgon till kväll för att förtjäna maten.

Men vem ska lära ungdomarna vilken syn de ska ha på andra då? Vem ska lära dem deras värderingar om hur man behandlar andra varelser?
Skolan? Samhället? Jag tycker att det mesta måste hamna på föräldrarna. Visst man kan inte veta allt vad ens barn gör, men man kan anstränga sig för att veta mer än vad många gör i dag i alla fall.
Audiatur et altera pars

Borde det inte vara samma straff som för ett mord? 

#21 Med tanke på det du skrev om våra kära fängelser så hörde jag för ett par år sedan att utlänningar kom till sverige, gjorde något straffbart med hopp om att åka fast. För då kunde de bo bra och tjäna pengar som de skicka ner till sin familj..Nu vet jag inte alls hur vanligt det är, men att det ens finns folk i andra länder som tänker så är ju skrämmande… I min förra vänskapskrets fanns det två killar som åkte fast för misshandel och skulle spendera ett par månader i fängelse. För det första fick de välja fängelse?! och för det andra så var det mer som en gård, de fick sköta om bondgårdsdjur, gymma och allt det du skrev. Fast det var nog en öppen anstalt, kom jag på nu. Men ändå, de månaderna lär ju knappt kännas som ett straff.. fel fel fel!
Det finns mycket som är snedvridet i svenska samhället, exempelvis låga straff för grova brott i "lyxanstalter" eller att det är lagligt att ha sex med djur om jag inte minns fel.
Kan annars berätta att jag har en fyrbent vän här hemma som är uppfostrad på Hall-anstalten. Hon har inte återfallit i grövre brottslighet än en hög utanför lådan någon gång ibland så det finns solskenshistorier om internerna också