Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 556 ggr
[brunnforce]
0

Låser kækarna!

Hejsan!

Jag undrar Varfør illrar ibland låser kækarna nær de bits. Min lilla Ralph, 1,5 år bits ibland.. før hårt och før længe!

Igår matade jag honom med torrfoder från handen, han fick tag på min fingertopp och VÆGRADE verkligen slæppa. Han høll sækert i 15-20 sekunder, och efter det tog han ett Nytt grepp! Jag børjade prata med honom før att få honom att slæppa taget, kastade mat på golvet. Men det var bara att vænta ut.Gråter

Jag undrar varfør han inte ville slæppa? Trodde han att mitt finger var mat? Det var inte mørkt i rummet, før børjade tvivla på om hans syn verkligen var 100!

Blir vældigt vældigt tacksam før svar!

Manfred2
0

varför spolade du honom inte under vatten så han släppte?

Sara
0

När du gav mat så tror jag han trodde det var maten han hade i munnen och släppte därför inte.

Sara

myhex
0

alla illrar ser väldigt dåligt. dom är närsynta

Norrskenets
0

Råkade ut för en lindrigare liknande situation. När Rasmus va mindre så skulle jag göra iordning kyckling åt honom och då stog han och tiggde och så dum som man va så satte man sig på huk och skulle klappa honom. Han nosade på mina fingrar och helt plötsligt tog han mitt ena finger, snällt men bestämt och började backa med mitt fnger i munnen Började streta emot(vet inte varför hehe) men tillslut släppte han och det vart bara nån liten rispa=)

[brunnforce]
0

Jag var nämligen i sovrummet och det gjorde så förbannat ont att jag inte hade lust att dra ut honom från sängen och lyfta upp honom. Man har inte alltid en spann vatten tillgänglig så att sägaTungan ute

Men är dom så knäppa att dom inte märker skillnad på finger och torrfoder? Det är det jag funderar på!

Självklart är det en risk jag tar genom att mata honom från handen, speciellt när det hänt förr att han bitit mig. Men hur ska jag kunna få honom mysigare om jag inte vågar röra honom. Det går ju inte!

Norrskenets
0

#5 Du kanske hade lite smak av torrfoder på fingrarna, luktsinnet är bättre än synen;)

Sarah
0

Om du inte vågar röra honom får du problem. Ibland får man strunta i att det gör ont. Annars är det bra med hjälp från nåogn annan på plats. Finns det ngn illervan människa i närheten av dig som kan hjälpa och visa hur man slipper allt bitande ;)

[brunnforce]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, vet ju det. Så jag har rätt trasiga händer ibland, hehe!

Känner tyvärr ingen här som kan läxa upp lillen. Jag får helt enkelt vara på honom mer och prata låta honom nosa på mig. Ska inte lukta mat om händerna dock! Flört

Norrskenets
0

#8 Du kan använda vinterhanskar och skor, huvudsaken är att du inte visar att du är rädd för det känner han på sig att du är och då blir det bara roligare för honom. sen kan man alltid "knyta näven" och då får dom inge tag att bita/naffsa.

Vilken mörk snygging, får man fråga vart han kommer ifrån?*dreggel*

JossanH
0

Ofta är anledningen att illrar biter så hårt när man matar dom att de inte vill riskera att förlora sitt byte. Jag har varit med om det en gång. Det var när Dexter (som aldrig bits!) hittat ett gått hundgodis när vi var i skogen. Jag såg inte vad det var utan skulle bara ta det ifrån honom. Han ville verkligen ha sitt godis så han bettag i mitt finger istället. Efter några sekunder verkade han dock fatta att det inte längre var godis han hade i munnen.
Har varit med om att Pegasus har visat tendeser till att kunna bita när jag gett honom hundgodis också, men det godiset är nu mer bannlyst hemma hos mig tack vare att han inte kan kontrollera sig.
Tror det är en instinkt som ibland kommer fram. Kanske kan den ligga så långt tillbaka att även om de märker att "maten" rör sig i munnen så släpper de inte pga att de i naturen fångar levande byten och de blir helt blockerade och ser bara maten de har framför sig. Bara en teori.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[brunnforce]
0

Kan säkert stämma! Synd bara att Ralph e lite slapp i skallen och inte förstod förens en halv minut senare! Haha! Fingertoppen är helt bedövad idag. Tungan ute

Nåååväl. nu ska vi inte gnälla! Skinnhandskarna ska på nästa gång det matas och busas!

Norrskenets; Det är en omplaceringsiller som jag hämtade i Kalmar, men han kommer ursprungligen från en Illerfarm i Ystad. Visst e han vacker?Glad

Sara
0

Jättevacker!

Sara

[brunnforce]
0

Han har blivit såå mycket bättre sen jag hämtade honom!

Har haft honom sen början av Juli och då var han helt galen! Hans förra ägare hade inte tid till honom så hade bodde i en kaninbur ute på gräsmattan och blev inburen i garaget på kvällarna. Ingen sele hade han heller. Så fick aldig komma ut på promenix.Rynkar på näsan 

Nu är han storstadsbäver och får massa kärlek! Skrattande

JossanH
0

Vad härligt att han hamnade hos någon som älskar honom så han kom bort från buren!

Att ta hand om en ohanterad föredetta buriller kommer kräva extra arbete och ett ännu längre tålamod.. Men när han väl är över "på din sida" så kommer det vara mödan värt!
Människor kan förstöra ett djur på kort tid men det tar flers gånger så lång tid att få den på rätt spår igen..

Att han biter dig vid matning kan mycket väl vara ett konkurransbeteende och att han aldrig blivit van vid att bli matad på det sättet. Han försvarar det han kan och tar det han får.

Lycka till med honom! Han är verkligen jättefin!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[brunnforce]
0

Det var love at first sight!Kyss

Jag hoppas och tror att han kommer bli hur go som helst!

Tusen tack för all information och alla tips!

JossanH
0

Är han okastrerad förresten?? Är han det så bidrar nog även det till hans lite dominanta beteende och brunstiga hanar har ju en tendens att bli lite uppstressade under brunsten. Sånt lugnar sig efter en kastration :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Norrskenets
0

#11 Okej, han är verkligen förtrollande vacker. Kan knappt sluta titta på honom=)

#13 Vilken tur han hade som fann dig =´) Vad fick han för mat hos den förre ägaren?

[brunnforce]
0

#16 Han blev kastrerad i sommras, bara någon vecka före jag hämtade honom. Glad

#17 Han fick mat från en gigantisk säck som jag fick med på köpet, men kastade direkt! Nu äter han mest Whiskas torrfoder och äggulor.Obestämd Vill skaffa någon bättre mat till honom. Finns det någon att rekommendera?

JossanH
0

#18 ja, whiskas är ju bland de sämsta torrfoder du kan ge honom faktiskt.. Finns det inget bra illerfoder i närheten av dig (så som vitalin, Totally ferret eller ferret complete som finns i 2 varianter- inte den i kartong) så funkar ett bra kattungsfoder utmärkt. Köp eukanube, hills eller royal canin för kattunge. Eller så finns ett kattfoder som heter orijen som har ett väldigt bra innehåll, men det verkar man inte få tag på lika lätt men det är kanon för en ung iller!

Äggula ska inte överdoseras utan bara ge en i veckan!

Du kan även ge lite extra tillskott i form av råa kycklingvingar så han får smaka lite på "riktig" mat. Det bästa mot tandsten!

Som sagt- byt ut whiskas så fort du bara kan! Han får inte i sitt rätt näring och fetthalt!! Maten går rakt igenom och ofta är det tillsatt både salt och socker i fodret vilket inte en iller ska ha!!

Sajtvärd på Iller.ifokus