OT - Husdjursvaktskontrakt?
Jag ska åka hem över jul, det blir ju ett tag och illrar följer givetvis med mig hem. Problemet är bara fågeln..
Jag har tänkt skaffa en fågelvakt och har "anonserat" på ICA om det, och en tjej har nappat. Tänkte även höra med grannen i trappuppgången som bor dörr i dörr, vilket vore enklast.
Det jag tänkte höra med er om är; vad ska jag tänka på när jag anlitar en husdjursvakt? Tänkte att jag kanske ska skriva ett kontrakt, om det inte blir med grannen då, men är det fel? Isf, vad ska jag ha med?
Ett sådant kontrakt vet jag inte om det är bindande juridiskt, men det kan ju kännas lite säkrare för min och kanske vaktens del.
Vad bör man dessutom ge för att en person kommer förbi varje dag i 3 veckor och matar och ser till fågeln, vattnar blommor och tar in post?
Hittar jag ingen lämplig så får hon följa med hem, tänkte bara bespara henne resan.
Synpunkter, tips, ja det ni kan komma på tar jag gärna emot =)
Paulina
oj, jag vet inte. Men jag skulle aldrig låta en okänd människa ta hand om mina djur. Oavsett om det är fisk eller häst. Försök att be ngn i huset, för då vet du ju vem du ska jaga sen om fågeln är borta. :) men 3 veckor låter mkt, jag hade tagit med henne :)
#0 om jag skulle skaffa vakt så skulle jag skriva ett kontrakt där det står att vakten har ansvaret undertiden dom är vakt. Men det bästa är ända att kolla med någon i huset …
Jo, någon i huset är förstahandsvalet. Grannen verkar jättetrevlig, har pratat lite i trappuppgången, killen i paret hade tydligen bott med kompisar som hade två illrar. Sen om det nu blir den där tjejen så kommer jag givetvis att träffa henne några gånger för att "känna av" henne, och se om hon verkar lämplig.
Grejen med min fågel är att hon är väldigt "enkel". Hon är inte tam öht, iaf inte med andra, jag kan ha henne på fingret i vissa fall. Hon är inte aggressiv, utan håller sig undan när andra ska in i buren för att byta vatten och mat. Självklart måste ev vakt accepteras av henne, det finns vissa som hon blivit rädd för, och det vill jag inte utsätta henne för.
Hade jag bott närmare hade jag tagit med henne, men det är ju minst 6-7 timmar i bil, det är långt för en liten fågel som inte äter eller dricker på den tiden då hon blir stressad av det. Men kan jag inte komma på en lösning som inte funkar jätebra så får hon som sagt åka med hem.
Paulina
Alla kontrakt även muntliga är bindande men för att det ska ge en juridisk stabilitet så är en skriftlog befogad. Dock skulle jag isåfall lämna av fågeln hos henne, ge henne pengar för besväret och fågelns foder och sånt. Dock skulle jag nog ej släppa in henne i lägenheten känns lite besvärligt ifall man ej känner människan. Du kan ju köpa självbevattnings burkar till växterna och be någon ta med posten in till sig som bor i huset så den inte blir överfull dom behöver inte gå in i din lägenhet, ge dom en kartong att lägga det i innanför deras dörr eller något.
#4 Det kan vara en idé. Problemet är att buren är rätt stor, inte alla hem som har platsen, men idé var som sagt god. Dock tror jag hon bor hälften av tiden hos sin mamma, och hälften hos sin pappa. Men om det är en granne (vilket det troligtvis blir) så är de ju enkelt att springa upp hit till mig. Då slipper de ju skräpet och dammet dessutom, sen vet jag ju vart deras brevlåda bor ;)
Paulina
#5 Får hoppas på att det blir grannen då :)
jag skulle ha tagit med henne, synd att hon ska vara själv i tre veckor ju.

Du ska absolut skriva kontrakt! Det gör vi varenda gång här på illernästet. Det finns många berättelser om "passning" som gått illa.
Kontraktet är absolut en nödvändig säkerhet både för dig och henne.

Min kompis brukar åka mellan Sthlm-Göteborg med sin undulat, han brukar klara det rätt bra om det är bil,men det är ju bara han också iofs..
Då vet jag att hon brukar ha handduk över och det sägs döva så han sover, verkar iofs ha lätt oc somna men vet inte jag det om det är värre för fåglar än andra djur.. Åker alltid me på sommaren när det är fint väder till deras land och allting, så det finns dom fåglar som klarar det med om den hinner vänja sig.
Men bäst är kanske någon du känner? Granne, kompis eller nått då?