Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 4540 ggr
[IsabelleA]
2008-11-18 17:41
0

Kliar sig

Märkte nyss att min iller tjej börjat klia sig, något har irriterat hennes hud antar jag i ca 20 minuter, hon kan inte sova och hon gnider sig mot handuken som ligger på golvet. Jag tvättade henne (utan shamponering) för ca. två dagar sedan. Någon som känner igen detta?

[IsabelleA]
2008-11-18 18:09
0

Allright .. Ingen som har lite erfarenhet här? What can i do?

Aviendha
2008-11-18 18:54
0

Hmm.. Jag ska vara rälig och säga att jag inte vet, så du inte tar mig för kunnande ;) Jag skulle kunna gissa på att hon är torr i pälsen/hårbottnen om hon inte brukar tvättas. Dessutom är ju ofta våra hem mycket torra/låg luftfuktighet på vintern med all värme vi har, vilket kan torka ut huden på oss, så varför inte på dem?

Loppor annars, för de kan de säkert få.. Kamma illern över ett vitt ark och kika på de som faller ner. Någon lus borde ramla ner om hon nu skulle ha sådana. (vad nu skillnad på loppor och löss är?)

[IsabelleA]
2008-11-18 20:30
0

#2 puh, tack så mycket. antar att det inte är så jätte allvarligt då. Ska kamma henne och se, och det där med torr hud, det går inte att göra något åt va? Jag har endast tvättat henne två gånger dethär året.

Musiken
2008-11-18 20:42
0

Eller skabb kanske? De behover val inte traffa andra illrar for att fa det om jag fattat ratt?

Aviendha
2008-11-18 20:55
0

#3 Det kan ju vara andra saker med, kanske skabb som musiken sade, någon hudsvamp..

Men skulle det vara luftfuktighet så går det ju att höja den. Endera genom att ha ett vattenglas stående på fönsterbrädan så det dunstar, eller att ha en luftfuktare. Själv har jag en dimlampa, den är snygg och rätt billig, och funkar utmärkt för min näsa, som blir irriterad av för torr luft ;) Hoppas att den påverkar illrarna bra med. Jag har inte en aning, men antar att vårt klimat inne, spec på vintern är lite troot för djur i allmänhet.

Tusss
2008-11-18 22:34
0

har för mig att man även kan gnida in lite barnolja i huden på dem, speciellt på det torra stället?

[IsabelleA]
2008-11-18 23:03
0

Saken är den att hon kliar sig över hela kroppen lixom, inte i öronen (där skabben brukar sitta?). Så ni menar att jag ska ställa ett glas med vatten på fönsterbrädan?

Dock har hon slutat klia nu och hon äter och dricker normalt.

Satmaran
2008-11-18 23:13
0

#5 Dimlampa????

Jag har samma problem med torr luft, jag blir rivig i halsen och vaknar flera ggr på natten och måste dricka.

Var hittar jag en dimlampa och vad kostar en sådan finurlig pryl?

Luftfuktare finns ju men de är dyra och de kan visst bli fulla av bakterier, därför har jag tvekat om att skaffa en, hmmm…

Hur funkar en dimlampa?

elinn
2008-11-18 23:34
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske en dum fråga, men har du kollat så hon inte har några sår i pälsen? Jag antar att du redan tänkt på det men frågar ändå =)

Chiquita kliade sig nämnligen också för en tid sedan och fick sår och då var det antibiotika som gällde.

Men det kan ju lika gärna bara ha varit en tillfällighet eftersom hon slutat klia sig nu. Hoppas tösen kryat på sig ordentligt och att det inte kommer tillbaka =)

Skickar med en bild på Chiquitas sår. Här har hon blivit lite rakad av veterinären och ny päls har börjat växa ut.

Norrskenets
2008-11-18 23:53
0

#8 Dom säljer dimlampor på blocket, har länge funderat på en sån men har aldrig blivit av. Det bästa är nog att det finns så många olika modeller=)

Aviendha
2008-11-19 08:29
0

#8 #10

Jag köpte min dimlampa på klubbkompis.se men nu måste man logga in för att se deras varor, men de finns på flera andra ställen, här är ett =) Kika in vettja, de funkar jättebra och är väldigt mysiga. Surrar lanske lite om man står alldeles intill dem med örat, men det stör jag mig inte på

http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=2119&grp=26904

Satmaran
2008-11-19 10:26
0

Tack snälla för tipset!

Hittade jättefina på IXO =))

Ska beställa en ikväll.

Undrar bara var jag ska få ha den ifred för illrarna????

AlbaStiffler
2008-11-19 10:42
0

Har inte hört om illrar som fått det, men hundar kan ju få värmeeksen i pälsen om de tvättats och inte torkats tillräckligt. Dvs att pälsen varit för fuktig för länge, då akn huden blossa upp i eksem som kliar jättemycket och som i värsta fall vätskas/varar i små/stora sår. Kan gå jättefort att ett sår uppstår och det kan sprida sig jättefort.  Hittar du ett sånt här sår måste man nästan åka akut itll veterinären och raka bort allt hår runt såret så att såret kan torka (eftersom det vätskar). Sen får man en salva som man ska smörja med typ 10 dar. Säger som sagt inte att din iller har detta, men att hålla ögonen öppna skadar ju inte.

Hur mår illern idag?

HannaM
2008-11-19 12:56
0

#13 Alinda råkade ut förförmodligen det nu tidigare i höstas. Från en dag till en annan hade hon fått stora kliande ömmande vätskande sår. Vi åkte in och fick henne rakad och antibiotika både i oralt och i salva. Efter två veckor var såren borta och nu är hon hur fin som helst. Veterinären kunde inte komma på någon bättre förklaring än fukteksem och med tanke på hur mycket Alinda dyker i vattenskålen så tyckte jag det kändes logiskt.

Annars, fäller hon? Det gör ju att vissa illrar kliar sig hysteriskt. Var det bara en engångsföretelse så är det sånt som händer ibland. Elliott kan ha sånna ryck när han kliar sig i en evighet utan synbar orsak.

AlbaStiffler
2008-11-19 14:00
0

#14> Jasså där ser man, jo det är ju rätt logiskt att även illrar kan få värme/fukteksem. Det är rätt otrevligt faktiskt och djuren kan bli jättesjuka och få feber osv osv.

Familjen min Har en draghund som får allvarliga fukteksem  ca 2 ggr per år. Och när han får det kan hela ryggen bli som en stor vätksande svullen blobba. Det blossar upp på några timmar och han blir jättemedtagen och febrig. Akut till veterinären är det som gäller eftersom han inte kan rakas utan sövning (gör så ont och är så otrevligt). Sen tar det som sagt nån vecka innan han blir helt bra igen. Och lagom tills pälsen växt ut kommer det igen… så synd om honom.

HannaM
2008-11-19 14:09
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alindas fukteksem efter att vi varit hos veterinären och rakat.

Aviendha
2008-11-19 14:25
0

Vad bra med info och bild, då har jag lärt mig något nytt idag =) Men om andra djur kan få det pga fukt så är det ju ganska logiskt att även illrar kan drabbas av det.

[IsabelleA]
2008-11-19 19:22
0

Tack så jätte mycket för era erfarenheter, kollade igenom henne nu och hon värkar inte ha något sår på kroppen. Jag har värkligen lärt mig något!

Ska kolla till henne lite extra nu. Idag mår hon som hon ska, lite vinter trött.